Facebook zaatakował dziś Apple’a w serii reklam prasowych, twierdząc, że zmiany prywatności w iOS 14 dotyczące gromadzenia danych i spersonalizowanych reklam są złe dla małych firm.
Całostronicowe reklamy prasowe Facebooka, które ukazały się dziś w New York Times, Wall Street Journal i Washington Post zaczynają się od nagłówka „Przeciwstawiamy się Apple w imieniu małych firm na całym świecie”. Chodzi o to, że według giganta społecznościowego małe firmy ucierpią, jeśli nie będą mogły używać spersonalizowanych reklam – tym samym spadnie gwałtownie ich sprzedaż. Ale także sam gigant straci ogromne sumy, które spływają do niego ze sprzedaży reklam w swoich portalach.
Problem Facebooka dotyczy zmiany w mobilnym systemie operacyjnym iOS 14, która będzie wymagała od programistów dodania w aplikacjach pytania o pozwolenie przed śledzeniem użytkownika.
„Śledzenie odnosi się do czynności łączenia danych użytkownika lub urządzenia zebranych z Twojej aplikacji z danymi aplikacji, witryn internetowych lub usług offline innych firm w celu targetowanej reklamy lub pomiaru efektywności reklam” – wyjaśnia firma w artykule poświęconym programistom na stronach wsparcia. Zmiana została ogłoszona w czerwcu i pierwotnie miała pojawić się wraz z premierą iOS 14 jesienią tego roku. Dwa miesiące później Facebook ostrzegł w poście na blogu, że zmiana „zaszkodzi wielu programistom i wydawcom w i tak trudnym momencie”.
We wrześniu Apple zdecydowało się przenieść zmianę polityki na następny rok. Firma zaatakowała następnie Facebooka w liście wysłanym do kilku organizacji zajmujących się prawami człowieka i prywatnością, pisząc:
Kierownictwo Facebooka wyjaśniło, że ich zamiarem jest gromadzenie jak największej ilości danych zarówno z produktów własnych, jak i zewnętrznych, aby opracowywać szczegółowe profile użytkowników i zarabiać na nich, a to lekceważenie prywatności użytkowników stale się rozszerza i obejmuje coraz więcej ich produktów.
źródło: Bloomberg
Facebook szybko zareagował, argumentując, że Apple wykorzystywał swoją „dominującą pozycję na rynku do preferowania własnych zbiorów danych”, jednocześnie uniemożliwiając konkurentom wykorzystanie tych samych danych. Twierdzą, że chodzi o prywatność, ale chodzi o zysk”.
Zobacz pełną treść oryginalnego ogłoszenia prasowego Facebooka:
Na razie Apple nie zamierza się ugiąć – to dobrze dla użytkowników – i nadal planuje wprowadzić tę zmianę. A wszyscy i tak wiemy, że zawsze chodzi o kasę…
źródło: Engadget | Facebook | Apple
Jak się nie wie o co chodzi to chodzi o pieniądze.