Sony i Microsoft wypuszczają w tym miesiącu najnowsze generacje swoich konsol do gier, więc „wojna konsolowa” przechodzą do następnej, a wielu twierdzi, że ostatniej rundy.
W przypadku PlayStation 5 i Xbox Series X | S obie firmy stosują podobną strategię cenową, oferując podstawowy model z fizycznym dyskiem za 499 USD i okrojony, wyłącznie cyfrowy model za 399 USD (PS5) i 299 USD ( Xbox Series S). Chociaż ciekawie jest zobaczyć, jak Microsoft (częściowo) odwrócił przewagę cenową w porównaniu z premierą Xbox One i PlayStation 4 w 2013 roku — wtedy PS4 było o 100 dolarów tańsze niż Xbox One — Sony nadal wchodzi w tę rundę jako faworyt.
Mając historyczną przewagę nad konsolami Xbox, czasem ze znacznym marginesem, marka PlayStation wydaje się zbyt silna, aby Microsoft mógł ją pokonać.
Jak pokazuje poniższy wykres, Microsoft wszedł na rynek konsol dopiero w 2001 roku, po tym, jak oryginalne PlayStation stało się już światowym bestsellerem. Pierwsza konsola Xbox nie zrobiła dużego wrażenia, osiągając zaledwie 24,6 miliona sprzedaży w całym okresie sprzedaży w porównaniu do 157,7 miliona egzemplarzy PlayStation 2, co czyni tę ostatnią najlepiej sprzedającą się konsolą do tej pory.
Po zbliżeniu się do pozycji lidera z konsolą Xbox 360, Microsoft ponownie oddalił się od PlayStation firmy Sony po wydaniu konsoli Xbox One, która została sprzedana dwukrotnie słabiej niż PlayStation 4.
Jak będzie w przypadku PS5 i Xbox Series X | S? Przekonamy się już niebawem.
Całkowita sprzedaż konsol do gier na świecie – stan na 30 września 2020 roku:
źródło: Statista | VGChartz