Po tym jak pojawiła się nadzieja na dystrybucję szczepionki Pfizera na koronawirusa, akcje firm „korzystających” na pandemii poleciały w dół.
Po ogłoszeniu przez Pfizer i BioNTech, że ich kandydat na szczepionkę przeciwko koronawirusowi SARS Cov-2 (COVID-19) okazał się w 90% skuteczny w 3. fazie testów na wolontariuszach, optymizm szybko rozprzestrzenił się wśród inwestorów giełdowych na całym świecie. Nic dziwnego, że wzrost był szczególnie zauważalny dla firm, które poważnie zajęły się środkami w celu powstrzymania pandemii oraz wśród tych których pandemia najbardziej dotkneła – w tym linii lotniczych, firm turystycznych czy hoteli.
Jak pokazuje poniższy wykres, udziały linii lotniczych, hoteli i innych firm turystycznych poszybowały w górę po wiadomościach dotyczących szczepionki, a Marriot International, American Airlines i Expedia to tylko przykłady szerszego trendu wzrostowego w branży turystycznej i hotelarskiej.
Co ciekawe, wiadomość o postępach w pracach nad szczepionką również spowodowała spadek liczby akcji niektórych firm, a ponieważ niewiele zostało uznanych za „zwycięzców pandemii”, to wśród najbardziej znanych przykładów są Zoom Video Communications, Peloton i Netflix.
Zoom, narzędzie do wideokonferencji, które zyskało sławę podczas pierwszego lockdownu, odnotowało w poniedziałek spadek ceny akcji o ponad 17 procent, obniżając kapitalizację rynkową firmy o około 25 miliardów dolarów.
Chociaż ogłoszenie z pewnością było powodem do optymizmu, należy zauważyć, że szczepionka nie przeszła jeszcze badań 3 fazy,, nie została zatwierdzona, wyprodukowana i rozprowadzona. Pfizer i BioNTech prognozują, że mogą wyprodukować do 50 milionów dawek szczepionek do końca 2020 roku i do 1,3 miliarda dawek w 2021 roku.
źródło: Statista | Giełda