Apple podobno tworzy własną wyszukiwarkę

Coraz więcej głosów pojawia się na temat własnej wyszukiwarki internetowej firmy Apple –  firma podobno chce mieć własny silnik, który zastąpi Google’a.

Wyszukiwarka Apple Search - koncept

Na początku tego roku pojawiła się informacja, że Google zapłaciło około 1,5 miliarda dolarów w 2019 roku za to, aby być domyślną wyszukiwarką na różnych urządzeniach w samej Wielkiej Brytanii, z czego większość w naturalny sposób trafiło do Apple’a. W innych krajach prawdopodobnie będzie to wielomiliardowa transakcja między tymi dwoma technologicznymi behemotami (DoJ szacuje, że to około 8-12 miliardów dolarów). To wygodny układ, którego historia sięga ponad dekady.

Apple dostarcza najlepsze wyniki wyszukiwania użytkownikom iPhone’a i iPada, którzy z kolei otrzymują reklamy Google’a — każdy wygrywa, z wyjątkiem konsumentów. Prawdopodobnie między innymi naciski amerykańskich organów antymonopolowych zmusza firmę Apple do stworzenia własnej konkurencyjnej wyszukiwarki internetowej.

Nowe doniesienia Financial Times wskazują na subtelną zmianę w systemie operacyjnym iOS 14, która wskazuje na przyszłe plany Apple’a. Wyszukiwania na ekranie głównym prowadzą bezpośrednio do witryn internetowych z wykorzystaniem własnych wyników Apple’a, co może być wierzchołkiem góry lodowej, jeśli chodzi o tworzenie własnych pełnowartościowych funkcji wyszukiwania. W ostatnich latach firma publikowała ogłoszenia o pracę dla osób zajmującymi się wyszukiwaniem, a nawet zatrudniła szefa wyszukiwarki Google’a Johna Giannandreę (na stanowisko związane z AI, ale jestem pewien, że jego doświadczenie w wyszukiwaniu zostanie dobrze wykorzystane).

Istnieją również dowody na to, że Applebot, robot sieciowy firmy, jest coraz bardziej aktywny w ostatnich tygodniach. Łącząc wszystkie fakty razem, można że Apple przygotowuje się do wejścia na rynek wyszukiwania, jak nigdy dotąd.

Jeśli władze USA uznają, że stosunki między Apple i Google są antykonkurencyjne i szkodliwe dla konsumentów, może to zmusić Apple do otwarcia swoich potrzeb wyszukiwania na konkurencyjne wyszukiwarki. Nie jest to łatwe zadanie, ale doświadczenie Apple’a z Apple Maps daje nadzieję. Produkt był znacznie gorszy, gdy został wprowadzony na rynek w 2012 roku, ale od tego czasu stał się realną alternatywą dla Map Google’a na iPhone’ach. Apple ma zasoby, aby zrobić to samo z wyszukiwaniem, zwłaszcza jeśli są naciski organizacji regulacyjnych.

źródło: Android Police | Financial Times