Ranking najpopularniejszych usług subskrypcji wideo oraz wydań cyfrowych gazet na świecie według Global Digital Subscription Snapshot 2020 Q3.
Najnowszy raport Global Digital Subscription Snapshot 2020 Q3 międzynarodowego stowarzyszenia FIPP (fr. Fédération Internationale de la Presse Périodique – Miedzynarodowa Federacja Prasy Periodycznej) obejmuje dane z czasu, gdy na całym świecie szybko wprowadzano blokady związane z pandemią koronawirusa. Usługi przesyłania strumieniowego wideo były wyraźnymi zwycięzcami w pierwszych dniach pandemii, ponieważ użytkownicy, chętniej spędzali czas wolny na treści wideo.
Ale początek pandemii przyniósł również ogromną zmianę w zainteresowaniu witrynami z wiadomościami oraz e-prasą, ponieważ ludzie szukali wysokiej jakości, rzetelnego dziennikarstwa, aby być na bieżąco z rozwojem sytuacji w skali globalnej, krajowej i lokalnej. W poprzednim wydaniu raportu zwrócono uwagę na rosnący ruch na stronach internetowych z wiadomościami, a w szczególności wśród lokalnych i regionalnych dostawców wiadomości, ponieważ użytkownicy szukali wiarygodnych informacji na temat wpływu koronawirusa na ich lokalne społeczności.
Badania FIPP przeprowadzone na potrzeby raportu za 3. kwartał 2020 roku wykazały, że w wielu przypadkach wydawcy regionalni odnieśli niewiarygodne korzyści w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Wydawnictwo Tribune, z dużą siecią lokalnych i regionalnych serwisów informacyjnych, odnotowało 293-procentowy wzrost sprzedaży cyfrowych subskrypcji tylko w marcu! Tylko 10 czołowych tytułów na świecie do czerwca pozyskało ponad 1 mln nowych prenumeratorów.
I chociaż marki takie jak New York Times nadal notują olbrzymi wzrost (+669 tys. nowych prenumeratorów) i mają obecnie ponad pięć milionów subskrybentów (5,6 mln subskrybentów) wyłącznie w wersji cyfrowej. Po raz pierwszy w historii tego tytułu przychody z e-wydania przewyższyły wpływy ze sprzedaży gazety papierowej. Press Gazette zwróciło uwagę na rozwój regionalnych tytułów, takich jak LA Times, które zwiększyły liczbę subskrybentów o ponad 80 procent.
W rankingu znalazł się także jeden polski tytuł – Gazeta Wyborcza, która uplasowała się na 21. miejscu globalnego zestawienia i na 10. pozycji wśród tytułów europejskich. Wyprzedziła między innymi New Yorkera, szwedzkiego Dagens Nyhetera czy włoskiego Corriere della Sera. Liczba prenumeratorów Wyborczej w pierwszej połowie 22020 roku wzrosła o 23 tys. do łącznej liczby 243 tys.
Subskrypcje wydań cyfrowych e-prasy (3Q 2020)
Ranking obejmuje 71 tytułów prasowych z całego świata, oferujących płatne treści cyfrowe.
tytuł (świat) | subskrypcje (świat) | tytuł (EU) | subskrypcje (EU) |
---|---|---|---|
New York Times ?? | 5 mln | Financial Times ?? | 1,1 mln |
Dow Jones (Group) ?? | 3,5 mln | Guardian ?? | 790 tys. |
Wall Street Journal ?? | 2,2 mln | Economist ?? | 516 tys. |
The Informer ?? | 2,1 mln | Bildplus ?? | 489 tys. |
Washington Post ?? | 2,0 mln (est.) | The Times ?? | 336 tys. |
Financial Times ?? | 1,1 mln | La Monde ?? | 300 tys. |
Gannett (Group) ?? | 863 tys. | The Telegraph?? | 296 tys. |
Schibsted (Group) ?? | 800 tys. | L’Equipe ?? | 258 tys. |
Nikkei ?? | 767 tys. | Aftonbladet ?? | 250 tys. |
Axel Springer (Group) ?? | 613 tys. | Gazeta Wyborcza ?? | 240 tys. |
Ten raport to dobra wiadomość dla wydawców, którzy podwoili inwestycje w celu zwiększenia przychodów z czytelnictwa cyfrowego. Ale oprócz wzrostu czytelnictwa cyfrowego jest również smutny wniosek, że koronawirus przyspieszył spadki przychodów z reklam i wersji drukowanych tych wydawców. Przyczyną jest oczywiście kryzys wywołany COVID-19, przez którego reklamodawcy obcinali budżety reklamowe poszukując płynności finansowej. Najbardziej ucierpiała Europa Zachodnia, w której szacunkowe wydatki zmalały o 15% a w Europie Wschodniej o 8%.
Usługi streamingowe (3Q 2020)
Na pandemii najbardziej zyskały usługi streamingowe, które pozwalały wszystkim ludziom na świecie oderwać się od lockdownu. Oczywiście niekwestionowanym zwycięzcą jest tutaj Netflix ze 193 mln subskrypcji a następnie Amazon Prime Video (150 mln).
Cała gospodarka subskrypcyjna (w tym m.in. streaming i e-learnig) w maju urosła o 300%.
VOD | VOD subskrypcje | Muzyka | Muzyka subskrypcje |
---|---|---|---|
Netflix | 193 mln | Spotify | 130 mln |
iQiyi | 119 mln | Apple Music | 68 mln (est.) |
Tencent Video | 112 mln | Amazon Prime Music | 55 mln |
Youku | 82,1 mln | Tencent Music (Group) | 42,7 mln |
Amazon Prime Video | 75 mln (est.) | Sirius Xm | 34,8 mln |
Disney+ | 54 mln | Youtube Music Premium* | 20 mln |
Viu | 41,1 mln | Google Music Play | 15 mln |
Alt Balaji | 34 mln | Deezer | 7 mln |
Hulu | 32,1 mln | Pandora | 6,8 mln |
Eros Now | 26,2 mln | Tidal | 3 mln |
Pełną wersje raportu Global Digital Subscription Snapshot 2020 Q3 możesz pobrać bezpłatnie z oficjalnej stronie FIPP, klikając na poniższy przycisk. Dowiesz się z niego, jak pandemia koronawirusa ukształtowała świat przychodów z czytelnictwa opartego na subskrypcji i jak wygląda rynek wydawców na świecie pod kątem liczby subskrybentów.
źródło: FIPP Connecting Global Media | Gazeta Wyborcza