YouTube Shorts – klon TikToka od Google’a?

Google ogłosiło uruchomienie YouTube Shorts – nową funkcję, która wydaje się być bardzo podobna do aplikacji TikTok.

Przygoda z krótkimi materiałami wideo Google’a zaczyna się od YouTube Shorts – nowej funkcji testowanej na wybranych rynkach. YouTube Shorts pojawi się najpierw w Indiach i jest opisany jako nowe filmy wideo dla twórców i artystów, którzy chcą kręcić krótkie, chwytliwe filmy wyłącznie przy użyciu telefonów komórkowych. Użytkownicy mogą rozpocząć nagrywanie filmu krótkiego za pomocą nowej ikony tworzenia, która została umieszczona w widocznym miejscu w aplikacji YouTube na Androida (wkrótce pojawi się także pod systemem iOS).

YouTube Shorts oferuje twórcom filmów następujące funkcje:

  • tworzenie i przesyłanie filmów trwających 15 sekund lub krócej,
  • edycja filmów za pomocą wielu kreatywnych narzędzi na smartfonie,
  • łączenie krótszych klipów za pomocą kamery wielosegmentowej.
  • dodawanie muzyki do filmów z biblioteki YouTube’a,
  • przyspieszanie lub spowalnianie filmów,
  • timery i odliczanie.

Po opublikowaniu Shorts, film pojawi się w karuzeli na stronie głównej YouTube’a, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o krótkich filmach. Użytkownicy mogą przeskakiwać z jednego filmu do drugiego, przesuwając palcem w pionie podczas przeglądania treści z karuzeli, w której prezentowane są wszystkie krótkie filmy na YouTubie, nie tylko filmy utworzone za pomocą Shorts.

W związku z tym YouTube zachęca twórców do rozpoczęcia przygotowań już teraz, przesyłając istniejące krótkie filmy, które już mają: Zachęcamy każdego twórcę lub artystę mobilnego do przesyłania swoich istniejących krótkich filmów na YouTube’a już dziś, aby zacząć je odkrywać.

Wczesna wersja beta YouTube Shorts będzie wkrótce dostępna dla użytkowników w Indiach. Mówi się, że beta zawiera tylko kilka dostępnych funkcji. YouTube podkreśla, że ​​wciąż jest w trakcie przekształcania Shorts w to, czym ostatecznie się stanie. Z biegiem czasu będą dodawane kolejne funkcje. Potwierdzono także, że w nadchodzących miesiącach YouTube Shorts trafi na kolejne rynki.

Zrzuty ekranu z YouTube Shorts

Firma zamierza wykorzystać opinie użytkowników wersji beta, aby pokierować dalszym rozwojem produktu.

Czy to tylko kolejny klon TikToka?

YouTube Shorts nasuwa oczywiste porównania z wiodącą aplikacją do publikowania krótkich filmów wideo – TikTok. Trudno zaprzeczyć podobieństwom. Warto zauważyć, że YouTube podjął decyzję o uruchomieniu tej funkcji w kraju, w którym TikTok jest zakazany. Po usunięciu największego konkurenta cała społeczność domaga się alternatywy.

Instagram zastosował tę strategię, rzucając się do wyścigu w krótkich formatach wideo wraz z premierą Reels. TikTok został zablokowany w Indiach 29 czerwca 202 roku, a Instagram rozpoczął testowanie swojej funkcji w Indiach już 6 lipca. Gdy tylko pojawiły się głosy o zakazie TikTok w Stanach Zjednoczonych, Instagram rozszerzył Reels na kolejne kraje.

Nazywanie Shorts klonem TikToka jest krótkowzroczne, ponieważ YouTube ma kluczowy czynnik różnicujący. Przewaga konkurencyjna YouTube’a nad TikTokiem i Instagramem sprowadza się do jednego: statystyk.

TikTok ma 700 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Instagram ma 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, a YouTube ma więcej aktywnych użytkowników miesięcznie niż TikTok i Instagram łącznie -– aż 2 miliardy. To znacznie większa liczba osób, które mogą odkrywać treści utworzone za pomocą YouTube Shorts. Nie wspominając o funkcjach zarabiania na YouTubie, które sprawią, że twórcy na pewno będą chcieli zainwestować swój czas na tworzenie w tym serwisie.

Na razie nie ma możliwości zarabiania pieniędzy bezpośrednio na Instagram Reels lub TikToku. W teorii wygląda na to, że YouTube Shorts ma to, czego potrzeba, by być głównym graczem na rynku krótkich klipów wideo. Zobaczymy jak to bedzie wyglądać w praktyce.

źródło: YouTube Blog | Search Engine Journal