Google ogłosiło uruchomienie YouTube Shorts – nową funkcję, która wydaje się być bardzo podobna do aplikacji TikTok.
Przygoda z krótkimi materiałami wideo Google’a zaczyna się od YouTube Shorts – nowej funkcji testowanej na wybranych rynkach. YouTube Shorts pojawi się najpierw w Indiach i jest opisany jako nowe filmy wideo dla twórców i artystów, którzy chcą kręcić krótkie, chwytliwe filmy wyłącznie przy użyciu telefonów komórkowych. Użytkownicy mogą rozpocząć nagrywanie filmu krótkiego za pomocą nowej ikony tworzenia, która została umieszczona w widocznym miejscu w aplikacji YouTube na Androida (wkrótce pojawi się także pod systemem iOS).
YouTube Shorts oferuje twórcom filmów następujące funkcje:
- tworzenie i przesyłanie filmów trwających 15 sekund lub krócej,
- edycja filmów za pomocą wielu kreatywnych narzędzi na smartfonie,
- łączenie krótszych klipów za pomocą kamery wielosegmentowej.
- dodawanie muzyki do filmów z biblioteki YouTube’a,
- przyspieszanie lub spowalnianie filmów,
- timery i odliczanie.
Po opublikowaniu Shorts, film pojawi się w karuzeli na stronie głównej YouTube’a, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o krótkich filmach. Użytkownicy mogą przeskakiwać z jednego filmu do drugiego, przesuwając palcem w pionie podczas przeglądania treści z karuzeli, w której prezentowane są wszystkie krótkie filmy na YouTubie, nie tylko filmy utworzone za pomocą Shorts.
W związku z tym YouTube zachęca twórców do rozpoczęcia przygotowań już teraz, przesyłając istniejące krótkie filmy, które już mają: Zachęcamy każdego twórcę lub artystę mobilnego do przesyłania swoich istniejących krótkich filmów na YouTube’a już dziś, aby zacząć je odkrywać.
Wczesna wersja beta YouTube Shorts będzie wkrótce dostępna dla użytkowników w Indiach. Mówi się, że beta zawiera tylko kilka dostępnych funkcji. YouTube podkreśla, że wciąż jest w trakcie przekształcania Shorts w to, czym ostatecznie się stanie. Z biegiem czasu będą dodawane kolejne funkcje. Potwierdzono także, że w nadchodzących miesiącach YouTube Shorts trafi na kolejne rynki.
Firma zamierza wykorzystać opinie użytkowników wersji beta, aby pokierować dalszym rozwojem produktu.
Czy to tylko kolejny klon TikToka?
YouTube Shorts nasuwa oczywiste porównania z wiodącą aplikacją do publikowania krótkich filmów wideo – TikTok. Trudno zaprzeczyć podobieństwom. Warto zauważyć, że YouTube podjął decyzję o uruchomieniu tej funkcji w kraju, w którym TikTok jest zakazany. Po usunięciu największego konkurenta cała społeczność domaga się alternatywy.
Instagram zastosował tę strategię, rzucając się do wyścigu w krótkich formatach wideo wraz z premierą Reels. TikTok został zablokowany w Indiach 29 czerwca 202 roku, a Instagram rozpoczął testowanie swojej funkcji w Indiach już 6 lipca. Gdy tylko pojawiły się głosy o zakazie TikTok w Stanach Zjednoczonych, Instagram rozszerzył Reels na kolejne kraje.

Nazywanie Shorts klonem TikToka jest krótkowzroczne, ponieważ YouTube ma kluczowy czynnik różnicujący. Przewaga konkurencyjna YouTube’a nad TikTokiem i Instagramem sprowadza się do jednego: statystyk.
TikTok ma 700 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Instagram ma 1 miliard aktywnych użytkowników miesięcznie, a YouTube ma więcej aktywnych użytkowników miesięcznie niż TikTok i Instagram łącznie -– aż 2 miliardy. To znacznie większa liczba osób, które mogą odkrywać treści utworzone za pomocą YouTube Shorts. Nie wspominając o funkcjach zarabiania na YouTubie, które sprawią, że twórcy na pewno będą chcieli zainwestować swój czas na tworzenie w tym serwisie.
Na razie nie ma możliwości zarabiania pieniędzy bezpośrednio na Instagram Reels lub TikToku. W teorii wygląda na to, że YouTube Shorts ma to, czego potrzeba, by być głównym graczem na rynku krótkich klipów wideo. Zobaczymy jak to bedzie wyglądać w praktyce.
źródło: YouTube Blog | Search Engine Journal