BLIK najsilniejszą marką płatności mobilnych w Polsce (2Q 2020)

Z najnowszych badań za 2 kwartał br. wynika, że Polacy używający aplikacji bankowych korzystają najczęściej i najchętniej z usługi płatności mobilnych BLIK.

Wskaźnik Brand Power wśród metod płatności mobilnych w Polsce w 2Q 2020 r.
Wskaźnik Brand Power wśród metod płatności mobilnych w Polsce w 2Q 2020 r.

Według badania KANTAR za 2. kwartał 2020 roku BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power w kategorii płatności – na poziomie 37%.  Blisko ⅔ użytkowników poleciłoby BLIKA znajomym, głównie z uwagi na łatwość i szybkość realizacji transakcji. BLIK jest też najszybciej rosnącą innowacją na rynku płatniczym w Polsce.  Drugi kwartał 2020 roku to pod względem transakcyjnym najlepsze trzy miesiące w historii systemu. W tym czasie odnotowano blisko 100 mln transakcji oraz blisko 5,5 mln aktywnych użytkowników.

Spośród nowoczesnych sposobów płatności bezgotówkowych, BLIK jest usługą, z której Polacy używający bankowych aplikacji mobilnych korzystają najczęściej i najchętniej. Aż ¾ z nich zadeklarowało, że korzysta – przynajmniej czasami z BLIKA, kolejne 23% zna markę, mimo że jeszcze nie korzysta z usługi. 

BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w kategorii nowoczesnych płatności w Polsce. Co istotne – cały czas wzmacnia swoją pozycję. Jest także najszybciej rosnącą w świadomości badanych innowacją na rynku płatności bezgotówkowych powiększając dystans do innych rozwiązań – często oferowanych przez globalnych graczy – mówi Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.  – Mimo, że marka BLIK obecna jest na rynku zaledwie od 5 lat, udało nam się zbudować wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można go wykorzystać oraz przekonać bardzo wielu użytkowników do wypróbowania naszej metody płatności.  

Wśród funkcji BLIKA największą popularnością cieszy się oczywiście możliwość płacenia w e-commerce – 81% badanych wie o takiej funkcji a 60% z niej korzysta. Na drugim miejscu znalazły się przelewy na numer telefonu BLIK – aż 78% badanych wskazało, że wie o tego typu funkcji a połowa korzysta z niej. Na trzecim miejscu znalazły się płatności w tradycyjnych sklepach – z wynikiem – odpowiednio – 73 i 33%. 

BLIK najbardziej rozpoznawalną marką w kategorii płatności mobilnych w Polsce (2Q 2020 r.)

BLIK uzyskał w drugim kwartale 2020 roku wskaźnik NPS na poziomie 57 punktów. To oznacza, że użytkownicy bardzo chętnie polecają markę swoim znajomym. Dla porównania – średni wynik NPS dla branży finansowej wynosi 18 punktów. BLIK najczęściej polecany jest za szybkość płacenia (62% wskazań), wygodę i łatwość korzystania, a także bezpieczeństwo.

Rozpoznawalność BLIKA rośnie. Znajomość spontaniczna marki to aż 69 proc. a znajomość wspomagana wynosi 97 proc. Żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma dziś takiej rozpoznawalności na naszym rynku. – mówi Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Wskaźnik Brand Power w kategorii płatności w Polsce:

20192020
BLIK34%37%
VISA31%27%
Mastercard25%22%
Google Pay4%5%
Revolut3%5%
Apple Pay3%3%

W autorskiej metodologii KANTARA (MDS Meaningful, Different Salient) służącej pomiarowi siły marki (Brand Equity), tzw. indeksie Brand POWER BLIK uzyskał w drugim kwartale 37 proc. wyprzedzając takie marki jak VISA (27 proc.), Mastercard (22 proc.), G-Pay (5 proc.), Revolut (5 proc.) oraz Apple Pay (3 proc.).

Głównymi czynnikami wpływającymi na siłę marki w kategorii płatności są  czynniki związane z wygodą używania, bezpieczeństwem płatności oraz unikalnością rozwiązania. BLIK jest jedynym systemem płatności, który pod jedną marką dostarcza możliwości płatności w POS, e-commerce, a także oferuje przelewy na numer telefonu i możliwość wypłaty w bankomacie – żadna z marek obecnych na rynku nie integruje tych funkcji. 

Próba badania: osoby w wieku wieku 18 – 45 lat, posiadający smartfona, użytkownicy aplikacji mobilnych na smartfonie [w tym bankowej], posiadający konto w jednym banków:  Alior Bank, BNP Paribas, Credit Agricole, Getin Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Pekao, T-Mobile Usługi Finansowe, Inteligo, SGB.

źródło: PSP (BLIK) | Kantar