„Wilkołak” Adriana Panka od 4 września na VOD

Nagrodzony na festiwalach w Gdyni, Tallinie i Chicago horror zatytułowany „Wilkołak”, o powojennej traumie i walce o przetrwanie, trafia do serwisów VOD.

Film „Wilkołak” reż. Adam Panek

Film Wilkołak to trzymający w napięciu pierwszy polski horror wojenny w reżyserii Adriana Panka – autora obsypanego nagrodami filmu Daas z Andrzejem Chyrą. Wciągająca i budząca autentyczną grozę opowieść o grupie wyzwolonych z obozu dzieci, która walczy o przetrwanie w otoczonym przez nazistowskie wilczury pałacu pośrodku lasu. Wilkołak miał premierę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie zdobył nagrody za reżyserię i muzykę. Poza tym prezentowany był m.in. na festiwalach w Tallinie (nagrody Jury Ekumenicznego i Publiczności) oraz w Chicago (nagroda „Odkrywcze Oko” dla młodego utalentowanego twórcy).

O czym jest „Wilkołak”?

Lato 1945 roku. Dla ośmiorga dzieci wyzwolonych z obozu Gross-Rosen zostaje utworzony prowizoryczny sierociniec w opuszczonym pałacu wśród lasów. Ich opiekunką staje się dwudziestoletnia Hanka, również była więźniarka. Po okropieństwach obozu bohaterowie powoli odzyskują resztki straconego dzieciństwa, jednak koszmar szybko do nich powraca.

W okolicznych lasach krążą obozowe wilczury. Wypuszczone przez esesmanów przed wyzwoleniem Gross-Rosen, wygłodzone i zdziczałe zwierzęta osaczają pałac w poszukiwaniu pożywienia. W przerażonych dzieciach uruchamia się obozowy instynkt przetrwania.

„Wilkołaka” będzie można obejrzeć od piątku 4 września 2020 roku na platformach: Player, Canal+, NCplus Go, VoD.pl, Ipla, Cyfrowy Polsat, Orange, Play, UPC, Multimedia Polska, Vectra, Chili, Rakuten, Netia, Inea, Toya.

Obejrzy zwiastun filmu:

Twórczość Adriana Panka dobrze charakteryzują dwa określenia: konsekwencja oraz umiłowanie tajemnicy. W obu swych pełnometrażowych filmach reżyser dowiódł, że w pełni panuje nad własnym warsztatem, czego dowodem są przyznane mu na Festiwalu w Gdyni nagrody za reżyserię filmów Daas (2011) oraz premierowego Wilkołaka (2018). Adrian Panek konsekwentnie realizuje obrazy o przeszłości, odwołując się do konwencji gatunkowego kina historycznego. Wilkołak to pierwszy od ponad trzech dekad polski film, który stanowi udane gatunkowe połączenie wizji ekra- nowej przeszłości z filmem grozy.

Wykreowane przez Panka, przepełnione tajemnicami, światy filmowe zawsze zapraszają widzów do refleksji nad meandrami ludzkiej duszy. Ekranowi bohaterowie pozostają postaciami psychologicznie skomplikowanymi, których nieoczywiste działania mogą wywołać zdumienie, zaciekawienie lub lęk.

W Wilkołaku Adrian Panek zdecydował się na zabieg niezwykle ryzykowny – postanowił opowiedzieć o Zagładzie i ogromie zbrodni z okresu II wojny światowej, uciekając się do formuły kina gatunkowego. Horror czasów wojny reżyser zestawił z horrorem ekranowym, a ostateczny efekt przeszedł najśmielsze oczekiwania. Wilkołak, obok takich dzieł jak Apel (1970) Ryszarda Czekały czy oscarowy Syn Szawła (2015) László Nemesa, w nowatorski sposób przybliża tragizm „czasów pogardy”.

Z pewnością warto zapoznać się z tak nietuzinkowym i ważnym filmem utalentowanego polskiego twórcy.

Plakat do filmu „Wilkołak” Adama Panka (2018)
  • Autor plakatu: Patryk Hardziej
  • Produkcja: Holandia, Niemcy, Polska 2018
  • Scenariusz i reżyseria: Adrian Panek („Daas”)
  • Obsada: Kamil Polnisiak, Nicolas Przygoda, Sonia Mietielica, Danuta Stenka, Werner Daehn, Jakub Syska, Helena Mazur, Krzysztof Durski, Maksymilian Balcerowski, Julia Ślusarczyk, Matylda Ignasiak

źródło: Kino Świat