Ridley Scott, reżyser oryginalnej reklamy Apple Macintosh „1984”, w wywiadzie dla IGN skomentował parodię jego reklamy nagraną przez Epic Games.
![Parodia reklamy „1984” Apple'a od Epic Games #FreeFortnite](https://i0.wp.com/mobirank.pl/wp-content/uploads/2020/09/free-fortnite-parody-1984.jpg?resize=1110%2C679&ssl=1)
Kiedy Epic Games rozpoczęło kampanię przeciwko Apple w związku z rzekomymi antykonkurencyjnymi zasadami sklepu App Store, premierę miał klip Nineteen Eighty-Fortnite – remake słynnej reklamy Apple’a nadanej podczas Super Bowl pt. „1984” i wyreżyserowanej przez Ridleya Scotta. Oryginalna reklama nawiązywała do powieści „1984” (Nineteen Eighty-Four) autorstwa George’a Orwella i miała na celu przedstawienie Apple’a jako buntownika przeciwko opresyjnemu reżimowi narzuconemu w ówczesnym czasie przez firmę IBM.
Podczas gdy reklama Apple;’a przedstawiała IBM jako złego „Wielkiego Brata”, Epic Games miało na celu pokazanie, że Apple jest teraz uciskającą autorytarną potęgą. W swoim wpisie na blogu firma Epic Games zachęca graczy Fortnite do walki z „podatkiem od aplikacji” firmy Apple, używając na platformach mediów społecznościowych hashtagu #FreeFortnite
.
Firma Epic Games przeciwstawiła się monopolowi sklepu App Store. W odwecie Apple blokuje Fortnite przed miliardem urządzeń. Dołącz do walki, aby rok 2020 nie stał się rokiem 1984 – czytamy na końcu spotu.
Scott potwierdził w rozmowie z IGN, że widział parodię EpicGames i wyjaśnił, że chociaż uważa, że parodia Nineteen Eighty-Fortnite została dobrze wyprodukowana, mogłaby mieć mocniejszy przekaz:
Owszem, napisałem do nich, bo z jednej strony mogę być w pełni zaszczycony tym, że skopiowali [moją reklamę] ujęcie po ujęciu. Szkoda jednak, że to przesłanie jest tak zwyczajne, podczas gdy mogli mówić o demokracji lub innych potężniejszych rzeczach… I nie użyli tego.
Myślę, że animacja jest świetna, pomysł był też wspaniały, ale przesłanie brzmiało „ehh”.
Gra mobilna Fortnite na iOS-a narusza zasady sklepu App Store od 13 sierpnia 2020 roku, kiedy wprowadzono opcję płatności bezpośredniej, która pozwoliła uniknąć systemu zakupów obowiązującego w sklepie App Store, umożliwiając użytkownikom kierowania płatności bezpośrednio do firmy Epic Games.
Porównanie parodii Epic Games z oryginalną reklamą firmy Apple:
Wkrótce po tym, jak Epic Games rażąco zignorowało zasady App Store’a, Apple usunęło aplikację ze, co doprowadziło do pozwu ze strony Epic Games i szybko zaostrzającej się walki prawnej między obiema firmami. W miniony piątek Apple zamknęło konto dewelopera Epic Games w sklepie App Store.
To jak to jest z tym Wielkim Bratem?
źródło: Epic Games | Apple | IGN | MacRumors