„Zadbaj o dziecięcy mózg!” – nowa kampania społeczna

Ruszyła kampania „Zadbaj o dziecięcy mózg!” promująca zasady związane z ograniczeniem nadużywania urządzeń ekranowych przez dzieci.

Kampania Orange – Zadbaj o dziecięcy mózg!

Niemal co trzecie dziecko już w wieku 1-2 lat korzysta ze smartfonów i tabletów codziennie lub prawie codziennie. Narzędzia te dają wiele możliwości, jednak warto zadbać o używanie ich z umiarem. Wychowujemy pokolenie dzieci urodzonych w epoce nowych technologii. Ponad 40 proc. dzieci już w wieku 1-2 lat korzysta z tabletów lub smartfonów, a prawie co trzecie z nich codziennie lub prawie codziennie.¹

Ekrany dają wiele możliwości i mogą pozytywnie stymulować mózg, ale używane zbyt wcześnie i bez umiaru mogą negatywnie wpływać na rozwój dziecka i na relacje rodzinne. Mózg dziecka to plastyczny organ, podatny i wrażliwy na warunki zewnętrzne. Do prawidłowego rozwoju potrzebuje doświadczeń bogatych w różne bodźce, możliwości poznawania świata wszystkimi zmysłami, a także bliskości i uwagi dorosłych.

Ograniczanie pola działania dziecka, brak uważności na jego potrzeby i zastępowanie rodzicielskiej uwagi przez udostępnianie smartfonów i tabletów może odbić się na rozwoju struktur neuronowych jego mózgu.


Kampania społeczna pod hasłem Zadbaj o dziecięcy mózg! ma uwrażliwić rodziców na brak równowagi w używaniu technologii i wspierać rodziny we wprowadzaniu domowych zasad ekranowych. Jej organizatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a partnerem Fundacja Orange, która zajmuje się cyfrową edukacją dzieci, młodzieży i nauczycieli.

 Nie nadmiar, a umiar. Szczególnie w czasie pandemii, kiedy wiele aktywności przenosi się do internetu, warto dbać o zdrową równowagę w używaniu technologii. Oby ta kampania pomogła nam zatrzymać się na chwilę refleksji, przyjrzeć się naszym nawykom, rozmawiać o cyfrowych aktywnościach w rodzinie. Jej przekaz zachęca nie tylko do ustalania zasad i granic, ale po prostu wzajemnej uważności na to, kiedy technologie są niezbędne, kiedy wzbogacające, a kiedy warto odłożyć smartfony – mówi Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange.

Domowe Zasady Ekranowe w zgodzie z dziecięcym mózgiem

Organizatorzy kampanii (Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę) proponują rodzinom wprowadzenie do codziennego życia reguł dotyczących sposobów i czasu korzystania z ekranów. Zasady te pomagają zadbać o prawidłowy rozwój mózgu dziecka, uczą uważności, zachowania równowagi między aktywnościami online i offline oraz mogą pozytywnie wpłynąć na relacje rodzinne.

Na potrzeby kampanii powstał film przedstawiający historię dziecięcego mózgu, który niepostrzeżenie wchodzi w fascynującą relację z ekranami, a ta z czasem okazuje się szkodliwa.

Na oficjalnej stronie internetowej kampanii, pod adresem: domowezasadyekranowe.fdds.pl , rodzice znajdą szczegóły na temat zasad korzystania z ekranów w rodzinie oraz porady, jak je wprowadzić w życie. W serwisie znajdują się również materiały wideo, grafiki oraz szereg eksperckich artykułów i podcastów dotyczących m.in.: wpływu nadużywania ekranów na rozwój mózgu dziecka, sposobów zapobiegania uzależnieniu od ekranów.

Udział Fundacji Orange w kampanii Zadbaj o dziecięcy mózg jest kontynuacją jej działań na rzecz promowania odpowiedzialnych i pozytywnych sposobów korzystania z technologii. Przez 15 lat z nauką o zasadach bezpiecznego internetu i podstaw programowania dotarła do 3 mln dzieci i młodzieży. W szkołach prowadzi darmowe programy edukacyjne (MegaMisja i #SuperKoderzy), które uczą dzieci zdrowych nawyków cyfrowych i kodowania, a nauczycielom dają możliwość rozwoju cyfrowych kompetencji.

Elementem kampanii Zadbaj o dziecięcy mózg będzie webinar dla rodziców, podczas którego uczestnicy dowiedzą się m.in.: czym są domowe zasady ekranowe i jak je stosować w życiu codziennym? 

Webinar odbędzie się 27 sierpnia w godz. 20:00-21:30.  Link do wydarzenia dostępny będzie na stronie domowezasadyekranowe.fdds.pl i na stronie Fundacji Orange.

¹ Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Badanie Millward Brown Poland dla FDN, Warszawa 2015.