Co-innovation partnerships. Dlaczego zawieramy partnerstwa biznesowo-wizerunkowe?

Firmy z odmiennych branż nawiązują współpracę, by razem proponować swoim klientom nową wartość dodaną, zwiększać w ten sposób swoją konkurencyjność, wchodzić w nowe segmenty. Firmy technologiczne – z uwagi na ostatnią sytuację – są naturalnym partnerem takiego „co-innovation partnerships”. Co ważne… pandemia wzmocniła nurt „technological collaboration for the greater good”. Pokazujemy przykłady najciekawszych partnerstw. 

Co-innovation partnerships. Dlaczego zawieramy partnerstwa biznesowo – wizerunkowe? (Kasia Żądło i Łukasz Majchrzyk)

Globalizacja modeli biznesowych zmieniła podejście do fuzji i przejęć (M&A), które nie zawsze są wykonalne albo też nie zawsze najszybszą drogą do osiągnięcia celów komercyjnych. Od wielu lat widzimy, że korporacje wychodzą poza tradycyjną formułę nabycia/sprzedaży i wykorzystują spółki joint venture (JV) i strategiczne sojusze biznesowe, aby osiągnąć swoje cele.

Eksperci z PwC uważają, że sojusze są alternatywą dla budowania nowego biznesu od podstaw lub nieorganicznej opcji nabycia. 40 proc. CEO firm amerykańskich, którzy wzięli udział w badaniu PwC (22. edycja globalnego raportu) potwierdziło, że planuje zawrzeć nowy sojusz strategiczny lub joint venture, aby pobudzić wzrost lub rentowność firmy w nadchodzącym roku. Z kolei 32 proc. CEO potwierdziło chęć współpracy z przedsiębiorstwami lub startupami¹.

Które z poniższych działań planujesz w ciągu najbliższych 12 miesięcy w celu przyspieszenia wzrostu przychodów?

Które z poniższych działań planujesz w ciągu najbliższych 12 miesięcy w celu przyspieszenia wzrostu przychodów?
PwC, 22nd Annual Global CEO Survey, 2019

Tezę o rosnącej popularności partnerstw wzmacnia także najnowszy raport PwC z tego roku. Prawie połowa (49 proc.) CEO potwierdza, że planuje nowy strategiczny sojusz lub JV w przyszłym roku. Wśród innych działań wymieniali oni także: transakcje M&A (42 proc.), outsourcing (21 proc.), sprzedaż lub wyjście z rynku (16 proc.).²


Alliances can provide access
Alliances typically fall into two categories

Firmy technologiczne… naturalnym partnerem

Partnerstwa firm z heterogenicznych branż to wyraźny sygnał dla rynku w wymiarze stricte biznesowym, ale też marketingowo – wizerunkowym: jesteśmy otwarci, kreatywni, wychodzimy poza schemat, tworzymy coś nowego dla naszych klientów, poszukujemy nowych formatów dla siebie, komunikacji z klientami.

Od jakiegoś czasu firmy technologiczne są bardzo popularnym partnerem dla tradycyjnego biznesu. Ostatnia sytuacja – przełożenie akcentów z off-line do on-line, aktywność marek w ekosystemie digitalowym – jeszcze bardziej wzmocniła ten nurt – technologie są dzisiaj „naturalnym’ partnerem dla firm z wielu branż.

Globalne, ale i polskie firmy dostarczają nam wiele przykładów udanych partnerstw technologicznych:

  • Partnerstwo Google i Apple nad stworzeniem wspólnego, międzyplatformowego API dla aplikacji rządowych, które mają pomóc w walce z pandemią koronawirusa COVID-19. To działanie firm, nie skupiało się na korzyściach własnych, ale dobra społeczeństwa na całym świecie w walce ze śmiercionośnym wirusem.
  • Świetnym przykładem partnerstwa jest to między Google i Mozillą. W 2018 roku obaj giganci zawarli umowę, która pomogła Mozilli (organizacji non-profit, która stara się uczynić internet lepszym miejscem) zwiększyć o 8% ich roczne przychody
  • Od grudnia 2018 roku w Chinach, inteligentne produkty oświetleniowe IKEA zostały podłączone do platformy IoT firmy Xiaomi. Jest to pierwsze tego typu partnerstwo IKEA z chińską firmą technologiczną. Ponadto Xiaomi ogłosiło, że w ramach rozwoju platformy AIoT, zainwestuje 100 mln juanów w utworzenie specjalnego funduszu deweloperskiego.
  • Nawiązanie współpraca na polskim rynku pomiędzy firmami Allegro i MediaMarkt, w ramach której na Allegro dostępnych jest ponad  2 tysiące ofert sprzętu i akcesoriów popularnych marek elektroniki użytkowej.
  • Współpraca Alior Banku z Booksy – od 28 maja 2020 roku klienci Alior Banku mogą rezerwować wizyty w wybranych oddziałach na konkretny dzień i godzinę poprzez system i aplikację mobilną Booksy. Podobną współpracę z Booksy nawiązał także bank BNP Paribas, rozszerzając tę funkcję na swoją aplikacje mobilną.
  • Partnerstwo między Apple i Intelem w 2006 roku to kolejny dobry przykład. Pomogło firmie Apple zwiększyć moc swoich maszyn i podbić rynek, jednocześnie umożliwiając Intelowi obecność na rynku, który był dla nich zamknięty.
Wpływ spółpracy z Intelem na sprzedaż komputerów Mac
  • Ciekawa akcja firmy IKEA i Nintendo w Tajwanie – szwedzki producent mebli wydał swój najnowszy katalogowi na 2021 rok w specjalnej edycji z bohaterami gry mobilnej „Animal Crossing”, która odniosła ogromny sukces na rynkach azjatyckich.

Kolejne przykłady partnerstw, o których pisaliśmy już w serwisie mobirank:

„Technological collaboration for the greater good”

Liderzy globalnych firm przepytani przez PwC, podkreślają, że „(…) Współpraca między organizacjami, jednostkami i rządami może znacząco poprawić nie tylko ich własne perspektywy, ale także dobrobyt i witalność całego społeczeństwa”³. Kiedy Amazon, Berkshire Hathaway i JPMorgan Chase ogłaszały w 2018 r. swoje partnerstwo podkreślały, że celem tej współpracy jest obniżenie kosztów opieki zdrowotnej i ulepszenie usług dla swoich pracowników w USA – ci trzej giganci zatrudniają ponad milion pracowników.

Ostatnia pandemia przyśpieszyła pewne zmiany jakościowe i kulturowe. Wybieramy marki, które niosą za sobą wartości i idee, które jako klient, konsument czy pracownik możemy dzielić. Szeroko rozumiane marketingowe i wizerunkowe partnerstwa, alianse marketingowe czy corporate partnerships – niezależnie od ich impactu biznesowego – muszą jednocześnie trafnie adresować potrzeby społeczne i wzmacniać relacje na linii: społeczności i marka (z korzyścią dla społeczeństwa i samych marek).

Ten wpis powstał we współpracy:

Od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją dla międzynarodowych marek. Ostatnio – jako rzecznik prasowy i szefowa PR/komunikacji – prowadziła projekty dla marek z sektora bankowego. Jest także doktorem nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu; specjalizuje się w zarządzaniu wartością rynkową przedsiębiorstw poprzez komunikację.

Kasia Żądło

Kasia Żądło

Twórca i redaktor serwisu o mobile’u i nowych technologiach w Polsce i na świecie mobiRANK.pl. Od kilkunastu lat zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem. Jest pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waha się ich używać.

Ł. Majchrzyk

Łukasz Majchrzyk

¹ PwC, Joint venture and strategic alliances. Examining the keys to success, www.pwc.com
² Bob Saada, Benjamin Gomez – Casseres, Why your next deal may be a partnership, www.strategy-business.com
³ PwC’s 23rd Annual Global CEO Survey, Navigating the Rising Tide of Uncertainty
źródła grafik: PwC, Building successful alliances and joint ventures, July 2019, PwC, 22nd Annual Global CEO Survey, 2019, Wikipedia

źródło: PwC | Strategy Business