Imponujący, długoterminowy wzrost firmy Amazon (1995-2020)

25 lat temu, 16 lipca 1995 roku, firma z Seattle uruchomiła nieskromnie witrynę internetową, nazywając ją „największą księgarnią na świecie”… i miała rację!

Chociaż wtedy mówienie o sobie w ten sposób mogło zabrzmieć trochę arogancko, dwie i pół dekady później firma Amazon jest nie tylko największą księgarnią na świecie, ale prawdopodobnie największym sklepem internetowym na naszym globie. Jeśli jest jedna rzecz, z której słynie założyciel i dyrektor generalny Amazona Jeff Bezos, to jest to nieustanne skupianie się na długoterminowym rozwoju. Od lat ignorując krytyków, gotowość Bezosa do poświęcenia krótkoterminowych zysków dla długoterminowego sukcesu przyniosła duże korzyści, zmieniając jego firmę w globalną potęgę i czyniąc go najbogatszym człowiekiem na świecie.

W rankingu najcenniejszych marek na świecie wartość marki Amazon, szacowana jest obecnie na 415 855 milionów dolarów – co plasuje ją na szczycie listy Top 100 Most Valuable Global Brands 2020 (BrandZ – WPP/Kantar) już drugi rok z rzędu.

Amazon nie tylko zbudował swoją pozycję wiodącego sprzedawcy internetowego w większości części świata, ale także zbudował wiodącą w branży działalność w zakresie przetwarzania w chmurze, ugruntował swoją pozycję jako główny gracz w strumieniowaniu muzyki i wideo, a także w szybko rozwijającym się rynku inteligentnych głośników.


Firma osiągnęła to wszystko, rygorystycznie reinwestując większość zarobionych pieniędzy. W ciągu ostatnich 2 lat dochód netto Amazona przekraczał 10 miliardy dolarów, co wskazuje, że firma zarabia teraz więcej pieniędzy, niż może wydać nawet Jeff Bezos ze swoją słynną długoterminową wizją.

Poniższy wykres doskonale ilustruje strategię Amazonu, zestawiając gwałtowny wzrost przychodów firmy ze stosunkowo niewielkim wzrostem zysków:

Wykres: Przychody i zyski firmy Amazon w latach 1997  - 2020

źródło: Amazon | Statista