Dystopijna wizja Polski w filmie „Eastern”

W filmie Piotra Adamskiego pod tytułem „Eastern” obserujemy wizję świata, w którym życie ludzi reguluje drastyczny i rygorystyczny kodeks krwi.

„Eastern” – film Piotra Adamskiego

Film Eastern Piotra Adamskiego zadebiutował w kinach 26 czerwca 2020 roku i otrzymał już trzy nagrody na 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie: dla Mai Pankiewicz za odkrycie aktorskie, dla zespołu Pro8l3m za najlepszą muzykę, a także Nagrodę Dziennikarzy za m.in. „przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela”. Film jest pełnometrażowym debiutem Piotra Adamskiego, który jest zarówno reżyserem filmowym, jak i artystą wizualnym.

Eastern wygrał także wygrał prestiżowy Ischia Film Festival, na którym tak uzasadniono werdykt:

Dystopijna wizja Polski Adamskiego rządzonej przez kodeks krwi jest szokująca i uderzająca. W swoim mocnym futurystycznym filmie, który przywołuje grecką tragedię, młodzi ludzie są zabijani jak zwierzęta na safari, życie ma cenę określoną w euro a prawnicy traktują sprawy życia i śmierci jako przedsięwzięcie biznesowe – napisano w werdykcie. Równolegle Piotr Adamski otrzymał nagrodę dla najlepszego reżysera (Aragonese Castle Award) za rygorystyczną czystość, jaką udaje mu się utrzymać swoją opowieść, zawieszoną między wyjałowionym światem przyszłości,  brutalnością przodków, między skostniałą dystopią i uświęconą tradycją wojną. Za znakomite poprowadzenie aktorów (w  tym zwłaszcza dwóch młodych bohaterek) za tempo i umiejętność prowadzenia narracji, za pełną klasy reżyserię. 

Film powstawał w ramach „60-sięciu minut” – programu wspierającego debiutanckie projekty w Studiu Munka. Realizowane produkcje miały trwać 60 minut, a ich budżet miał wynieść około 1 miliona złotych. Eastern niewątpliwie prezentuje maksimum talentu reżysera przy wykorzystaniu minimum środków.

W swoim obrazie reżyser przedstawia szokującą wizję Polski. W tej alternatywnej, dystopijnej rzeczywistości za bramą zamkniętego osiedla, pod okiem monitoringu, toczy się osobliwa gra. Obserwujemy świat, w którym broń jest legalna, naboje można kupić na stacji benzynowej, a życie ludzi reguluje wprowadzony przez państwo bezwzględny kodeks krwi.

Dwie odważne dziewczyny (Maja Pankiewicz i Paulina Krzyżańska) zostają wplątane w porachunki między sąsiadującymi rodzinami. Czy możliwe jest odrzucenie zasad rządzących wszechogarniającą kulturą zemsty, pełną przemocy i terroru? W obrazie Adamskiego mamy do czynienia z Polską widzianą oczami sztuki w metaforycznej perspektywie, która ma zmusić nas do myślenia o tym, co dzieje się w naszym kraju. Społeczno-polityczne spory przedstawione są tutaj przez pryzmat dystopijnej, mrocznej fantazji o kraju nad Wisłą, gdzie mieszkańcy toczą brutalną walkę w imię własnego honoru.

Obejrzyj oficjalny zwiastun filmu:

Reżyser Easternu zastosował nieszablonowy pomysł eksperymentalnego połączenia konwencji westernu z ważnymi tematami. W easternowej Polsce brutalna zemsta jest tolerowana przez prawo, broń może mieć każdy, a śmierć w wyniku zemsty honorowej jest opodatkowana… Zasady rządzące dystopijną wersją Polski w Eastern zostały zaczerpnięte z albańskiego kodeksu prawa zwyczajowego – kanunu, w którym istnieje tradycja gjakmarrja, czyli zemsta krwi wymierzanej w ród, którego członek znieważył mszczącą się rodzinę.

Film ma nam uzmysłowić, że wielkie tragedie zaczynają się od małych zniewag, że bardzo niewiele trzeba, abyśmy uznali coś za ujmę na honorze. To historia o tym, że mamy wyjątkowo niskie poczucie własnej wartości.

źródło: Studio Munka | Czas Kultury | Against Gravity