Urządzenia wearables okazały się zaskakująco odporną kategorią wśród globalnego spowolnienia związanego z COVID-19 i odnotowały spory 12% wzrost sprzedaży w 1Q 2020 roku.
Ogólnie kategoria sprzedaży smartwatchów wzrosła o 12% rok do roku w pierwszym kwartale 2020 roku, osiągając 14,3 miliona wysłanych urządzeń. W szczególności w Chinach odnotowano duży wzrost dostaw – pełne 66% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. Modele Xiaomi i Apple’a były dużymi hitami ze względu na ogólnokrajowy nacisk na przyjęcie kart eSIM. Wzrost odnotowano również w Ameryce Północnej, ale po raz pierwszy w raportach firmy stanowił mniej niż jedną trzecią wszystkich przesyłek.
Apple faktycznie zanotowało 13% spadek dostaw w tym kwartale, ale pozostało liderem rynku zz udziałem wynoszącym 36,3%. Analitycy uważają, że zmiana podejścia w kierunku AirPodsów była częścią spowolnienia dla firmy w Ameryce Północnej i Europie. Drugie miejsce także szybko zdobywa Huawei. Wzrost dostaw o 113% daje firmie 14,9% udział całego rynku – w porównaniu z 7,9% rok wcześniej.
Huawei nadal ma silną obecność w Chinach, a inni lokalni giganci elektroniki Xiaomi i Oppo są dla niego bardzo mocnymi konkurentami także w tym segmencie urządzeń.
Poza tym raport Canalyst nie zawiera szczegółowych informacji na temat tego, co nadal napędzało sprzedaż smartwatchów. Podejrzewam, że chociaż konsumenci zniechęcali się niemożnością osiągnięcia celów związanych z osobistą aktywnością, rosnące zainteresowanie zdrowiem i innymi wymiernymi statystykami skłoniło niektórych do bliższego przyjrzenia się takim produktom, ponieważ stają się one coraz bardziej opłacalnym narzędziem do codziennego użytku i bieżącego monitorowania stanu zdrowia.
Sprzedaż smartwatchów na świecie w 1Q 2020 roku w porównaniu z 1Q 2019 roku:
Producent | 1Q 2020 (mln) | 1Q 2020 (%) | 1Q 2019 (mln) | 1Q 2019 (%) | zmiana r/r |
---|---|---|---|---|---|
Apple | 5,2 | 36,3% | 6,0 | 46,7% | -13% |
Huawei | 2,1 | 14,9% | 1,0 | 7,9% | +113% |
Samsung | 1,8 | 12,4% | 1,2 | 9,6% | +46% |
Garmin | 1,1 | 7,3% | 0,8 | 5,9% | +39% |
Fitbit | 0,9 | 6,2% | 1,1 | 8,9% | -21% |
inni | 3,3 | 22,8% | 2,6 | 20,8% | +24% |
SUMA | 14,3 | 100,0% | 12,7 | 100,0% | +12% |
Uwaga: wartości procentowe mogą się nie sumować do 100% z powodu zaokrąglenia
Źródło: Analiza urządzeń wearables przez Canalys (przesyłki, maj 2020 r.)
Pod koniec 2020 roku może być już ponad 150 mln użytkowników naręcznych urządzeń wearables na całym świecie

Chiny liderem w sprzedaży smartwatchów łączących się z siecią komórkową 4Q 2017 – 1Q 2020

źródło: Canalys