Według raportu Counterpoint Market Pulse sprzedaż segmentu smartfonów premium (cena hurtowa powyżej 400 USD) spadła o 13% r/r globalnie w pierwszym kwartale 2020 roku.
Spadek sprzedaży smartfonów premium w 1Q 2020 roku spowodowany jest ogólnym spowolnieniem na rynku smartfonów z powodu pandemii koronawirusa (COVID-19). Jednak ogólny udział segmentu premium w globalnym rynku smartfonów utrzymał się na poziomie 22%, podobnie jak w poprzednim roku. Segment pozostaje kluczowy, ponieważ stanowi ⅕ całkowitej sprzedaży smartfonów, stanowiąc blisko 57% globalnych przychodów ze smartfonów w ciągu kwartału.
Firma Apple jest niezmiennie liderem w segmencie premium z 57% udziałem w rynku, następni są Samsung i Huawei. Podczas gdy większość marek odnotowała spadki, OPPO wzrosło o 67% r/r (w klasie średniej) napędzane przez Reno3 i Reno3 Pro 5G, w segmencie niższej półki smartofnów również Xiaomi wzrosło o 10% dzięki sprzedaży Mi 10 5G i serii Mi Note 10. Po raz pierwszy od trzeciego kwartału 2018 roku Xiaomi znalazło się w pierwszej piątce najlepszych graczy w segmencie Premium na całym świecie. W porównaniu do innych przedziałów cenowych segment premium pozostaje najbardziej skonsolidowany. Trzech najlepszych producentów razem miało udział ok. 88% segmentu w 1. kwartale 2020 roku.
Apple i Samsung mają pierwsze 2 pozycje we wszystkich regionach z wyjątkiem Chin, gdzie Huawei był liderem rynku w segmencie premium. Warto zauważyć, że ponad 90% sprzedaży w segmencie premium w Chinach miało Huawei za pierwszy kwartał 2020 r. Wzrosła także popularność serii OnePlus 7 – OnePlus znalazł się również w pierwszej piątce najlepszych graczy w segmencie premium we wszystkich regionach z wyjątkiem LATAM i Chin.
iPhone 11 nadal dobrze sobie radził i był najlepiej sprzedającym się modelem w segmencie premium w pierwszym kwartale 2020 roku. Cztery z pięciu najlepiej sprzedających się modeli w segmencie premium pochodziły od Apple’a. Po raz pierwszy urządzenie 5G znalazło się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się modeli w tym segmencie.
Urządzenia 5G zdobyły ⅕ całego segmentu premium w tym kwartale. Huawei z silnym impulsem w Chinach zdobył prawie 42% całkowitej sprzedaży urządzeń 5G w segmencie premium. 39% całej sprzedaży urządzeń 5G jest obecnie w przedziale cenowym od 400 do 600 USD, w porównaniu z 35% w poprzednim kwartale.
Ogólnie segment premium odnotował spadek, ale mieści się w przedziałach cenowych, które składają się na segment premium: od 600 do 799 USD wzrosło o 47% r / r, przechwytując ponad 42% sprzedaży w przedziale cenowym premium. Było to napędzane serią iPhone’ów 11, która zdobyła ¾ w tym przedziale cenowym. Segment ten stale rośnie od 2 kwartału 2019 r., przede wszystkim dzięki popularności iPhone’a XR, a teraz iPhone’a 11. Jest to obecnie najsilniejszy przedział cenowy dla Apple’a.
W przyszłości wprowadzenie urządzeń 5G przez Apple’a odegra kluczową rolę we wzroście segmentu premium. Counterpoint uważa również, że segment premium prawdopodobnie pozostanie najbardziej odporny na wpływ COVID-19.
źródło: Counterpoint