RØDE udostępniło za darmo całą bibliotekę dźwięków przestrzennych!

Jeżeli potrzebujesz ambisonicznych dźwięków, nie musisz ich już kupować i szukać! Teraz pobierzesz je bezpłatnie z biblioteki nagrań audio od RØDE.

Bezpłatna biblioteka dźwięków przestrzennych od od RØDE: Ambisonic Sound Library

Kiedy RØDE wprowadził do sprzedaży rejestrator dźwięków NT-SF1, przechwytywanie dźwięków ambisonicznych stało się bardziej przystępne. Teraz firma oferuje bezpłatny dostęp do biblioteki wysokiej jakości dźwięków przestrzennych 3D. Najlepsze jest to, że można pobrać całą bibliotekę nagrań za darmo. Dźwięki zostały nagrane przez najlepszych dźwiękowców w branży za pomocą NT-SF1. Kategorie dźwięków obejmują: atmosferę, zwierzęta, pojazdy, efekty dźwiękowe i wiele innych. Możesz wyświetlić podgląd i pobrać każdy dźwięk bezpośrednio przed załadowaniem go do bezpłatnej wtyczki SoundField, która jest kompatybilna z dowolną cyfrową stacją roboczą audio.

Co to jest nagranie (dźwięk) ambisoniczne?

Ambisonia (ang. ambisonics) to format dźwięku przestrzennego 360°, który oprócz płaszczyzny poziomej obejmuje źródła dźwięku powyżej i poniżej słuchacza. Istnieje on już od dawna, ale zainteresowanie nim zwiększyło się wraz z rozwojem rozszerzonej czy wirtualnej rzeczywistości (VR, AR i MR). Jest to sposób dla twórców na nagrywanie, miksowanie i odtwarzanie wciągającego dźwięku dla wideo w 360°.

Ambisonii nie należy mylić z dźwiękiem przestrzennym. Oba są bardziej wciągające niż dwukanałowy dźwięk stereo, ale w dźwięku przestrzennym dźwięk jest przesyłany do określonego zestawu głośników. Dudnienie grzmotu, eksplozji lub przelatującego nad nim samolotu to przykłady niskich częstotliwości i są na ogół zarezerwowane dla subwoofera. Częstotliwości średnie, takie jak wypowiedziane słowo, są zapisywane dla głośnika środkowego.


Ambisonia (ambisonic) logo + wykres dźwięku

Wysokie częstotliwości są wysyłane do innego zestawu głośników. Miksery dźwięku zasadniczo wybierają to, co pojawia się na każdym kanale. To tutaj dochodzi dźwięk przestrzenny 5.1 lub 7.1.

W przeciwieństwie do innych wielokanałowych formatów surround, ambisoniczne kanały transmisji nie zawierają sygnałów głośnikowych. Zamiast tego zawierają one niezależną od głośnika reprezentację pola dźwiękowego (tzw. B-format), które jest następnie dekodowane do konfiguracji głośników słuchacza. Ten dodatkowy krok pozwala producentowi myśleć w kategoriach kierunków źródła, a nie na pozycji głośników, zapewniając słuchaczom znaczną elastyczność układu i liczby głośników używanych do odtwarzania.

Mikrofon NT-SF1 od RØDE

Ambisonia została opracowana w Wielkiej Brytanii w latach 70. XX wieku pod patronatem British National Research Development Corporation. Pomimo solidnych podstaw technicznych i wielu zalet, ambisonia do niedawna nie był jeszcze komercyjnym sukcesem i przetrwał tylko w niszowych zastosowaniach i wśród entuzjastów nagrań.

Obejrzyj poniższy film, aby dowiedzieć się więcej o ofercie w bibliotece dźwięków od RØDE:

Dzięki łatwej dostępności potężnego cyfrowego przetwarzania sygnału (w przeciwieństwie do drogich i podatnych na błędy obwodów analogowych, które musiały być wcześniej używane) i udanym wprowadzeniu na rynek systemów dźwięku przestrzennego do kina domowego od lat 90. XX wieku, zainteresowanie ambisonią wśród inżynierów nagrań, projektantów dźwięku, kompozytorów, firm medialnych, nadawców czy naukowców powróciło i stale się zwiększa.

Dzięki ambisonii dźwięk może być przesyłany do dowolnego głośnika. Jest niezależny od formatu, co oznacza, że ​​nie ogranicza się do możliwości pojedynczego głośnika. Można je dekodować na stereo, 5.1, 7.1, Dolby Atmos lub cokolwiek innego – i to są główne powody, dla których te dźwięki są tak popularne.

Biblioteka dźwięków ambisonicznych od RØDE (Ambisonic Sound Library)

Biblioteka RØDE to bardzo sprytny pomysł. Daje to twórcom, którzy nie znają ambisonii, możliwość odkrywania tego formatu zupełnie za darmo. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby RØDE otworzył bibliotekę, umożliwiając rejestratorom wysyłanie i pobieranie nowych dźwięków bez konieczności rejestrowania ich przez NT-SF1, aby stworzyć otwartą społeczność dźwięków ambisonicznych. Może właśnie tak się stanie w przyszłości?

NT-SF1 Mic

RØDE nie jest jedyny, który sprzedaje urządzenia do nagrań ambisonicznych. Sennheiser ma w swoim portfolio mikrofon AMBEO VR Mic, ZYLIA ma też kilka urządzeń, a Zoom ma swój H3-VR.

Jeśli masz jakieś doświadczenia z nagraniami ambisonicznymi, daj nam znać, co myślisz o tym formacie w komentarzach poniżej.

źródło: No Film School | Wikipedia