Koronaraport ExpertSender: polski e-commerce w modzie i turystyce

W 2019 roku Polacy najczęściej kupowali przez internet odzież – 69% i obuwie – 55%. A najpopularniejszą kategorią planowanych zakupów online były podróże/rezerwacja – 31%.

raport eCommerce Polska: Travel & Fashion (2020)

Jednak pandemia zmieniła sytuację w e-commerce, a kategorie: moda i podróże oceniane są jako te, które najbardziej ucierpiały. Mimo to Polacy chętniej niż przed pandemią otwierają e-maile o tej tematyce. Mowa o 4% wzroście w modzie i 45,6% wzroście w podróżach w kwietniu, według danych ExpertSender. Wartość polskiego e-commerce w 2019 roku wyniosła 50 mld zł, a szacowany wzrost w 2020 roku miał wynieść ok. 20%. Koronawirus odwrócił tendencje w takich kategoriach jak moda i turystyka/rezerwacje. Jednak jak wynika z danych ExpertSender ㅡ polskiego narzędzia wspierającego sprzedaż online ㅡmimo to e-mail niezmiennie pozostaje najskuteczniejszym i najtańszym kanałem pozyskiwania nowych i utrzymywania obecnych klientów. 

Koronawirus a e-commerce w turystyce

Wiosna w branży turystycznej to czas planowania wakacji. W tym roku jednak ogłoszenie pandemii w połowie marca spowodowało wstrzymanie wysyłek kampanii -34% w marcu i -79% w kwietniu. Tu najlepiej widać, że pandemia najsilniej oddziałuje na tę branżę. 

Jednak współczynnik otwarć wiadomości e-mail gwałtownie wzrósł – o 8% w marcu i aż o 45,6% w kwietniu. CTO  w lutym 2020 wyniósł 38,5%, w marcu 46,5%, a w kwietniu, aż 84,1%. To najlepiej pokazuje, że podczas społecznego dystansowania subskrybenci chętnie czytają treści marketingowe. Klienci już teraz myślą o wakacjach i  chcą w tym roku wybrać się na urlop, kiedy tylko to będzie możliwe.

Branża turystyczna (e-commerce 2020)

e-moda w czasie koronawirusa

Wiosna w branży odzieżowej to czas intensywnych kampanii, związanych z nowymi kolekcjami. Tym bardziej, że Polacy w 2019 roku na e-zakupy odzieży, akcesoriów i dodatków wydawali 253 zł miesięcznie. W marcu i kwietniu tego roku jednak wstrzymano większość kampanii w oczekiwaniu na rozwój wydarzeń. 

Mimo to współczynnik otwarć e-maili wzrósł o 0,7% w marcu i aż o 4% w kwietniu. W lutym 2020 wynosił on 18,8%, w marcu 19,5%, a w kwietniu 23,5%. Wzrost ten wynika z faktu, że podczas społecznego dystansowania subskrybenci mają więcej czasu na czytanie wiadomości marketingowych – a część z nich traktuje je wręcz jako miłą odmianę od docierających zewsząd doniesień nt. pandemii.

Sklepy odzieżowe (e-commerce 2020)

6 na 10 internautów robi zakupy online, jednak w wyniku pandemii wiele trendów się zmieniło. Obserwujemy zwiększony ruch w Internecie, czego najlepszym przykładem jest współczynnik otwarć kampanii e-mailowych. Największy wzrost widzimy w turystyce, czyli branży, która najbardziej ucierpiała przez pandemię i to zapewne przełoży się w najbliższym czasie na sprzedaż. A warto zwrócić uwagę, że przed pandemią razem z nocowanie.pl uzyskaliśmy konwersję z działań marketingowych na sprzedaż na poziomie 60%, dlatego ta obecnie może być znacznie wyższamówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender

źródło: ExpertSender