Raport „Kobiety w Technologiach 2020” od 28 maja!

W czwartek 28 maja 2020 roku o godz. 12.00 odbędzie się premiera najnowszego raportu Fundacji Edukacyjnej Perspektywy pt. „Kobiety w Technologiach 2020. Rewolucja przyspiesza”.

Raport Kobiety w technologiach 2020 - premiera 28 maja

Fundacji Edukacyjnej Perspektywy pt. „Kobiety w Technologiach 2020. Rewolucja przyspiesza”. Publikację przygotowano na podstawie wyników badań ankietowych 1000 respondentek (500 studentek kierunków technicznych i ścisłych oraz 500 profesjonalistek z branży high tech). Raport kreśli bogaty i zniuansowany portret współczesnych profesjonalistek w branży technologicznej oraz wchodzących do tej branży studentek, pokazuje ich aspiracje oraz wyzwania, przed którymi stają. Przede wszystkim jednak może wskazywać kierunki zmiany samego przemysłu technologicznego.

Jak przebiega ścieżka kariery kobiet w technologiach? Jakie mają aspiracje, jak awansują, dokąd chcą dojść? Czego oczekują od pracodawcy – a co dostają? I czemu wciąż słyszą – najpierw od wykładowców a potem od kolegów w pracy – seksistowskie komentarze?

Dowiemy się na 120 stronach Raportu Kobiety w Technologiach 2020. Rewolucja przyspiesza, który kreśli bogaty i zniuansowany portret współczesnych profesjonalistek w branży technologicznej oraz wchodzących do tej branży studentek. Diagnozuje czynniki które wpływają na ich zainteresowanie naukami ścisłymi, doświadczenie studiów, sposób wchodzenia do branży, przebieg kariery, wpływ macierzyństwa, wizje przyszłości. Przygląda się też kwestii solidarności kobiet, autostereotypom i atmosferze pracy w środowiskach zdominowanych przez mężczyzn. Publikację przygotowano na podstawie wyników sondażu ankietowego 1000 respondentek.

Kobiety są coraz bardziej high tech!

Z jednej strony wnioski są optymistyczne: kobiet w sektorze nowoczesnych technologii przybywa, coraz też śmielej to właśnie kobiety zakładają startupy lub skutecznie walczą o menedżerskie stanowiska. Z drugiej strony mamy wciąż wiele stereotypów, które przeszkadzają kobietom w równym dostępie tak do branży high tech, jak i do menadżerskich pozycji, na porządku dziennym są seksistowskie komentarze i zachowania, z którymi muszą się mierzyć dziewczyny na uczelniach czy w firmach, nie bez znaczenia są też trudności wynikające z godzenia przez kobiety różnych ról (macierzyństwo i życie zawodowe).

Niestety kobiet w działach technologicznych wciąż dotyka zjawisko tzw. „szklanego sufitu” – mówi Joanna Zdulska, menadżerka z obszaru cyberbezpieczeństwa, Citi Solution Center – To się jednak zmienia w czasie. Zawdzięczać to możemy tym wszystkim kobietom, które mimo niesprzyjających warunków nie poddają się, zdobywają nowe doświadczenia i pracują w zawodach jeszcze kilka lat temu uznawanych za „typowo męskie”.

Tymczasem „problem” kobiet w sektorze IT & TECH nie jest kwestią, z jaką mierzyć się muszą dziś same kobiety – to bariera rozwoju całej gospodarki, niedostatek kobiet w branży high tech przynosi bowiem straty finansowe w miliardach euro. Dlatego raport „Kobiety w Technologiach 2020” jest tak istotnym dokumentem – dostarcza wiedzy na temat problemów, jakie obecnie widzą same kobiety w kontekście równego dostępu do kształcenia technicznego i ścisłego oraz do pracy w sektorze nowoczesnych technologii.

W raporcie poruszono m.in. zagadnienia:

  • źródeł zainteresowania naukami z dziedziny STEM (techniczne i ścisłe) i genezy wyboru branży high tech jako ścieżki kariery,
  • atmosfery wokół obecności kobiet na kierunkach ścisłych i technicznych na uczelniach oraz w firmach zdominowanych liczbowo przez mężczyzn,
  • planowania kariery zawodowej i barier, z jakimi stykają się kobiety na swojej zawodowej drodze (nierówność płac, syndrom oszustki, szklany sufit, macierzyństwo),
  • awansu zawodowego kobiet w branży high tech i skłonności do zakładania startupów,
  • kobiecej solidarności i skłonności do udzielania wsparcia innym kobietom w wejściu do branży high tech.

Raport powstał dzięki współpracy z Citi Foundation i Fundacją Kronenberga w ramach projektu akceleracji kobiecych startupów tech/science „Shesnnovation Academy”.

źródło: Perspektywy