Od dziś, użytkownicy Facebooka będą mogli przeglądać i kupować produkty bezpośrednio ze strony firmowej na Facebooku lub profilu na Instagramie.
Zarówno Facebook, jak i Instagram wspierały już w pewnym stopniu e-commerce – na przykład Facebook ma swój Marketplace i prawdopodobnie położy jeszcze większy nacisk na inicjatywę kryptowaluty Libra, podczas gdy Instagram pozwala użytkownikom kupować produkty zamieszczane w postach i reklamach. Ale nowa usługa Facebook Shops (Sklepy na Facebooku) firmy idzie o krok dalej, umożliwiając firmom utworzenie w pełni funkcjonującego sklepu internetowego bezpośrednio na Facebooku.
Pandemia koronawirusa prawdopodobnie spowodowała, że konsumenci jeszcze bardziej będą traktować profile na Facebooku i Instagramie jako źródło informacji o lokalnych restauracjach i sklepach. Jeśli Twój ulubiony sklep zmienił godziny pracy lub przeszedł na dostawę online lub odbiór osobisty, prawie na pewno napisali o tym na Facebooku lub Instagramie. Dlaczego więc nie pozwolić odwiedzającym na robienie zakupów bez wychodzenia z aplikacji Facebook i Instagram?
Warto również pamiętać, że skutki ekonomiczne pandemii już szkodzą i zabijają wiele małych firm, które publikują i reklamują się na Facebooku. Gigant ma więc udział w pomaganiu tym firmom w przetrwaniu w każdy możliwy sposób.
Podczas dzisiejszej sesji Facebook Live Mark Zuckerberg opisał to jako sposób na pomoc firmom cierpiącym z powodu COVID-19, choć przyznał, że nie „usunie wszystkich szkód ekonomicznych”. Zasugerował również, że nowe rozwiązania pozostanę przydatne także po pandemii: „Myślę, że będziemy dalej żyć w internecie i robić więcej biznesu online”.
Przeczytaj także: „Messenger Rooms” czyli pokoje do wideorozmów grupowych od Facebooka
Facebook Shop – sklepy na Facebooku
Firmy będą mogły stworzyć Sklep na Facebooku (oryg. Facebook Shop) za darmo – wystarczy załadować swój katalog, wybrać produkty, które chcą polecić, a następnie dostosować go za pomocą obrazu okładki i kolorów. Odwiedzający mogą następnie przeglądać, zapisywać i zamawiać produkty.
Wiceprezes ds. reklamy na Facebooku Dan Levy powiedział, że chociaż firma będzie pobierać „niewielkie opłaty” za każdy zakup, prawdziwa monetyzacja będzie pochodzić z generowania większej liczby reklam. Levy opisał to jako rozwiązanie „buduj i renderuj w dowolnym miejscu”, a Shah dodał, że „sam sklep będzie bardzo spójny, niezależnie od tego, czy będzie na Facebooku, czy na Instagramie”. Różni je to, w jaki sposób klienci odkrywają sklepy, czy to za pośrednictwem portalu Facebook Marketplace, czy produktu oznaczonego na zdjęciu na Instagramie.
Instagram Shop – sklep na Instagramie
Firma planuje również wprowadzić na rynek kolejną atrakcję o nazwie Sklep na Instagramie (oryg. Instagram Shop), która pozwoli użytkownikom przeglądać produkty bezpośrednio z feedu Instagrama, a ostatecznie przejść na zakupy z głównej karty nawigacyjnej aplikacji. Sprzedawcy będą mieli także możliwość polecania i łączenia produktów ze swoich sklepów na Facebooku w swoich filmach na żywo, a także umożliwiania klientom łączenia programów lojalnościowych z kontami na Facebooku.
Facebook ogłosił też, że współpracuje z Shopify, BigCommerce, Woo, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube i Feedonomics. Sprzedawcy będą mogli korzystać z tych zewnętrznych platform do zarządzania swoimi sklepami na Facebooku, a także reklamami powiązanymi z tymi sklepami.
źródło: Facebook Newsroom