Spektakl „Boska komedia wersja 2.2” w wirtualnej scenerii online!

Teatr Powszechny i Dream Adoption Society pokażą na żywo spektakl „Boska komedia wersja 2.2” z wykorzystaniem najnowszych technologii VR, AR oraz AI.

„Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)

Spektakl online Boska komedia wersja 2.2 – medytacja VR na żywo, produkowany przez Dream Adoption Society we współpracy z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie, będzie można obejrzeć na żywo w internecie w piątek 8 maja 2020 roku o godzinie 19.00. Dream Adoption Society to laboratorium, grupa artystyczna założona przez reżysera Krzysztofa Garbaczewskiego, działająca od 2017 roku w kontekście teatru i sztuki współczesnej, wykorzystująca w swojej pracy VR/AR/AI i inne nowe technologie (virtual/augmented reality, artificial inteligence). Obecnie kolejne eksperymenty tworzy, grając na żywo w wirtualnej rzeczywistości. 

Czym jest Teatr VR na żywo?

W specjalnie zaprojektowanej, wygenerowanej komputerowo, wirtualnej przestrzeni spotykają się aktorzy, reżyser, kompozytor, autor zdjęć filmowych i inne osoby będące częścią ekipy. Każda posiada „cyfrowe ciało” w formie awatara, dzięki czemu może poruszać się, gestykulować oraz dotykać i przesuwać trójwymiarowe obiekty. Dzięki cyberpróbom zespół przygotowuje spektakle, które finalnie transmitowane są na żywo w sieci.

O czym jest „Boska komedia wersja 2.2”?

Jest to medytacja teatralna inspirowana średniowiecznym poematem włoskiego pisarza i filozofa Dantego Alighieri – Boska komedia, która jest niewyczerpanym źródłem opowieści, przesłania i nauki. Jej bohaterowie, należący do minionych epok, przemawiają do współczesnych pragnieniem wiedzy, lękami, ale przede wszystkim pożądaniem wyniesienia się ku boskiemu pięknu.

Może Cię zainteresowac także: 20 najciekawszych filmów dokumentalnych za darmo od 8 maja!

Opisana wierszem wędrówka przez Piekło, Czyściec i Raj to poemat naszych korzeni, naszej wiary, opera człowieka poszukującego miłości, prawdziwego sensu życia.

Galeria zdjęć ze spektaklu:

  • „Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)
  • „Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)
  • „Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)
  • „Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)
  • „Boska komedia wersja 2.2” – medytacja VR na żywo (fot.. Magda Hueckel)

Jak można obejrzeć spektakl?

Operator kamery rejestruje spektakl, będąc również w wirtualnej rzeczywistości. Obraz z jego kamery transmitowany jest na żywo. Informacje gdzie i kiedy możliwe jest podłączenie się do streamingu dostępne będą w dniu spektaklu na facebookowym profilu Dream Adoption Society oraz Teatru Powszechnego.

piątek

8 maja 2020

godz. 19.00

link do transmisji

online

w dniu pokazu

Więcej informacji o nowym spektaklu w technologii VR:

  • wykonanie: Bartuś 419, Arkadiusz Brykalski, Mamadou Góo Bâ, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Sandra Korzeniak, Paweł Smagała, Iza Szostak
  • muzyka na żywo: Jan Duszyński
  • digital art: Anastasiia Vorobiova
  • scenografia: Aleksandra Wasilkowska
  • kamera: Robert Mleczko
  • reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
  • produkcja: Łukasz Jaskuła, Wojtek Markowski

UWAGA! W spektaklu wykorzystywane są efekt stroboskopowy (światło pulsujące z dużą częstotliwością) oraz dźwięki niskiej częstotliwości. Osoby wrażliwe na ten rodzaj oświetlenia i dźwięku prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności. Do oglądania tego teatru VR nie potrzebujesz specjalnych okularów VR – wystarczy dostepd do internetu oraz komputer lub smartfon.

Poprzedni spektakl VR autorstwa Dream Adoption Society pod tytułem „Skończyć z sądem bożym” (Antonin Artaud/Sandra Korzeniak) to niesamowity monolog wybitnej aktorki Sandry Korzeniak.


MANIFEST Dream Adoption Society – Boska komedia wersja 2.2 — medytacja VR na żywo

LABORATORIUM REALNEJ WIRTUALNOŚCI

  1. Człowiek jako gatunek symboliczny nie ma innego świadomego dostępu do rzeczywistości, niż poprzez rzeczywistość wirtualną – system symbolicznych reprezentacji świata życia i redukcji jego złożoności poprzez pojęcie.
  2. Umysł ma charakter ucieleśniony, poznaje rzeczywistość poprzez symboliczne przedstawienia i poprzez cielesne impulsy związane z systemem reakcji emocjonalno-zmysłowych. Emocje i racjonalność stanowią całość, dla której podstawą są procesy neurochemiczne, a być może także zjawiska na poziomie kwantowym.
  3. Rzeczywistość Wirtualna i cyfrowe przestrzenie komunikacyjne nie stanowią alternatywy dla rzeczywistości, tylko są częścią continuum, poszerzeniem pola reprezentacji symbolicznej świata materialnego, potwierdzeniem, a nie zaprzeczeniem monizmu materialistycznego.
  4. Cyfrowa rzeczywistość w wymiarze technicznym jest konkretną emanacją kapitału, jej rozwój podlega logice akumulacji i eksploatacji.
  5. Cyfrowa rzeczywistość w wymiarze symbolicznym ma charakter nadbudowy, którą można analizować narzędziami krytyki religii, kultury, ideologii.
  6. Cyfrowa rzeczywistość w wymiarze społecznym jest techniczną i symboliczną projekcją świata opartego na męskiej dominacji, w którym mężczyźni tworzą bogów i maszyny na swoje podobieństwo, narzucając im także wywiedzione ze swojego świata reguły dominacji, przemocy, opresji i wykluczenia.
  7. Jak pokazała Donna Haraway w Manifeście Cyborga, nie ma prostego determinizmu w rozwoju cyfrowych technologii, niosą one potencjał emancypacyjny, którego wyrazem jest figura cyborga, istoty, która odzyskuje androginiczną pełnię poprzez technologiczne zniesienie różnicy płciowej.
  8. Dyskursy technologiczne sztucznej inteligencji i końca pracy są wyrazem fałszywej świadomości ukrywającej rzeczywiste pola wyzysku i dominacji.
  9. Krytyka cyfrowej rzeczywistości jako krytyka współczesnego kapitalizmu wymaga zdolności do obrony przed fragmentacją, co z kolei wymaga odpowiednich uwarunkowań instytucjonalnych.
  10. Teatr jako krytyczna instytucja sztuki i kultury posługująca się czasem, ciałem, tekstem i przestrzenią jako głównymi mediami, nadaje się doskonale na umiejscowienie laboratorium medialnego z zadaniem analizy rzeczywistości w dobie mediów cyfrowych.
  11. Laboratorium – założenia:
    • Sztuka – rozwój projektów artystycznych wykorzystujących nowe techniki;
    • Sztuka – rozwój projektów podejmujących krytykę świata w dobie mediów cyfrowych;
    • Sztuka – rozwój refleksji estetycznej i krytyki nowych form sztuki;
    • Dyskurs – rozwój wielodyscyplinarnej refleksji krytycznej;
    • Relacje – rozwój praktyk wytwarzania wartości w oparciu o afordancje cyfrowych mediów.

Autorzy: Edwin Bendyk, Krzysztof Garbaczewski, Warszawa, 27.06.2018.

Może Cię zainteresować także:

Keynote WWDC 2014 – w 90 sekund

Jeśli nie mieliście okazji obejrzeć Keynote z WWDC 2014 w poniedziałek, to możecie to nadrobić, lub zobaczyć 90-sekundowy skrót. Apple zamieściło na swoim kanale na YouTube’ie pełny materiał…

źródło: „Boska komedia wersja 2.2”, Teatr Powszechny w Warszawie, FOT. MAGDA HUECKEL