eSkrzynka umożliwia odbieranie online listów poleconych!

Ministerstwo Cyfryzacji i Poczta Polska uruchomiły usługę eSkrzynka – możliwość odbioru przesyłek poleconych w wersji elektronicznej – potrzebny jest tylko Profil Zaufany.

eSkrzynka - usługa do odbierania listów poleconych przez internet.

Wyjątkowy czas pandemii przyspieszył powstawanie coraz to nowszych e-usług w administracji państwowej, na które czekaliśmy przez lata. Teraz, jeśli chcemy odbierać listy polecone bez wychodzenia z domu, bez czekania na listonosza i w znienawidzonych kolejkach do okienka pocztowego, to możemy to zrobić przez internet – list polecony odbierzemy w usłudze eSkrzynka w formie elektronicznej. Do korzystania z eSkrzynki potrzebujemy jedynie aktywnego Profilu Zaufanego, który wykorzystamy do aktywacji usługi.

Jak zapewnia Ministerstwo Cyfryzacji nikt bez naszej zgody i wiedzy nie będzie mógł otworzyć Twojego listu i go nie zeskanuje. Aby otrzymywać korespondencję w wersji elektronicznej musimy wyrazić na to zgodę, również można to zrobić przez internet. wystąpić. Jak? Oczywiście elektronicznie.

Na ile jest to związane z przekazanie naszych danych osobowych Poczcie Polskiej ze zbliżającymi się wyborami prezydenckimi, tego nie wiem. Niemniej podczas zakładania własnej eSkrzynki zostaną przekazane Poczcie Polskiej nasze dane w tym  imię, nazwisko, PESEL, numer telefonu, e-mail czy adres zameldowania.


⚠️ WAŻNE!

Usługa w opublikowanej dziś formule to rozwiązanie na czas pandemii i wychodzenia z najostrzejszych obostrzeń. Jest dostępna od dziś do 30 września 2020 r.

Do czego służy eSkrzynka?

Usługa eSkrzynka dostępna jest na stronie GOV.pl – jest to wspólny projekt Poczty Polskiej i Ministerstwa Cyfryzacji. Dzięki niej nie musimy już chodzić z awizo na pocztę, aby odebrać list polecony. Korespondencję możemy odebrać elektronicznie z zachowaniem tajemnicy korespondencji.

Jakie listy możemy odebrać elektronicznie w eSkrzynce?

Elektronicznie możemy dostać tylko korespondencję, czyli list. Może to być korespondencja z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej i wiele innych.

Tą drogą nie dotrą pisma z sądów, prokuratur, organów ścigania, czy komorników sądowych. Po nie nadal trzeba udać się na pocztę.

Jak założyć eSkrzynkę?

  1. Po pierwsze potrzebujesz profilu zaufanego (PZ). Jeśli jeszcze go nie masz, możesz go założyć przez bankowość internetową, a jeśli Twój bank nie obsługuje takiej funkcji, możesz skorzystać z tymczasowego profilu zaufanego potwierdzanego w procesie wideoweryfikacji.
  2. Jeśli masz już PZ, to wejdź na stronę GOV.pl i zaloguj się do konta „Mój GOV” (prawy górny róg strony).
  3. Wybierz e-usługę „Załóż eSkrzynkę – odbieraj listy polecone”. Kliknij przycisk „Załóż e-skrzynkę”.
  4. Wypełnij prosty formularz. Wpisz swój adres e-mail, numer telefonu i zaakceptuj regulamin (tutaj musisz wyrazić 2 zgody na przekazanie danych Poczcie Polskiej – poniże znajdziesz pełną treść zgód).
Zrzut ekranu wniosku o eSkrzynkę do odbierania listów poleconych przez internet.
  1. W kolejnym kroku podaj adres swojego zameldowania (na pobyt stały).
  2. Sprawdź e-maila – dostaniesz dane do pierwszego logowania do eSkrzynki.
  3. Aktywuj skrzynkę i zacznij korzystać z usługi.

⚠️ Usługa jest bezpłatna, a eSkrzynka jest gotowa do użycia od razu po aktywacji.

Pełne treści zgód, które musimy zaakceptować, aby korzystać z usługi eSkrzynka:

* Wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych udostępnionych w ramach profilu zaufanego przez Ministra Cyfryzacji do Poczty Polskiej S.A. w celu potwierdzenia tożsamości i umożliwienia założenia Skrzynki Użytkownika usługi pocztowej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na etapie doręczenia
Tutaj możesz zapoznać się z Regulaminem usługi Poczty Polskiej

* Przyjmuję do wiadomości, że przekazanie moich danych osobowych przez Ministra Cyfryzacji do Poczty Polskiej S.A. następuje w czasie rzeczywistym zaraz po wyrażeniu zgody, dlatego też nie ma możliwości wycofania tej zgody za pośrednictwem Ministra Cyfryzacji. Niniejszą zgodę można wycofać wyłącznie za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A. Sposób wycofania zgody za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A. jest opisany w zamieszczonej poniżej klauzuli informacyjnej dla klientów korzystających z usługi pocztowej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na etapie doręczenia. Administratorem danych osobowych, przekazanych na podstawie powyższej zgody jest Poczta Polska Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, przy ul. Rodziny Hiszpańskich 8, 00-940 Warszawa.

Pełna treść obowiązku informacyjnego dostępna jest tutaj: klauzula informacyjna dla klientów korzystających z usługi pocztowej przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej na etapie doręczenia

Jak korzystać z eSkrzynki w praktyce?

W eSkrzynce znajdziemy zeskanowaną kopertę oraz jej zawartość. Dodatkowo, po miesiącu od zeskanowania przesyłka zostanie dostarczona w swojej oryginalnej, papierowej formie pod podany na kopercie adres do naszej fizycznej skrzynki. Nie będzie już zostawiane awizo i nie będzie trzeba będzie iść na pocztę.

Od kiedy będzie liczony czas doręczenia przesyłki do adresata?

Datą doręczenia przesyłki jest dzień, w którym zostanie pobrany plik z eSkrzynki. Jeśli tego nie zrobimy, za datę skutecznego doręczenia uznany zostanie dzień zwrotu przesyłki – czyli 2 tygodnie od dnia następnego od zamieszczenia dokumentu w naszej prywatnej eSkrzynce.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj odpowiedzi na najczęściej pojawiąjące się pytania.

[źródło: Ministerstwo Cyfryzacji]