Jak założyć tymczasowy Profil Zaufany w procesie wideoweryfikacji?

Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło tymczasowy Profil Zaufany, który można założyć spotykając się z urzędnikiem państwowym online!

Zakładanie tymczasowego Profilu Zaufanego w procesie wideoweryfikacji.

Jeżeli chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, ale nie masz konta w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego (PZ) lub nie możesz pójść do punktu potwierdzającego PZ, to od teraz masz możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego podczas internetowej wideorozmowy z urzędnikiem! Już ponad 6,2 mln Polaków ma swój profil zaufany. Teraz, dzięki nowej metodzie weryfikacji, więcej osób będzie mogło go założyć bez wychodzenia z domu.

Nowa usługa tymczasowego profilu zaufanego powstała z dwóch powodów. Po pierwsze nie wszyscy posiadają konto w banku umożliwiającym założenie i potwierdzenie profilu zaufanego przez internet. A po drugie, w czasach pandemii koronawirusa niekoniecznie chcemy lub możemy złożyć wizytę w punkcie potwierdzającym profil zaufany.

Pamiętaj, że najprościej założyć PZ przez autoryzację w bankowości internetowej banku dającego taką możliwość. Obecnie można założyć i jednocześnie potwierdzić PZ w 10 największych bankach w Polsce. założenia i jednoczesnego potwierdzenia PZ daje 10 największych banków w Polsce, są to: Alior Bank, Bank Pekao, envelo Bank, ING Bank Śląski, Inteligo, mBank, Millennium Bank, PKO BP, Santander, T-Mobile Usługi Bankowe. Jeżeli masz konto w jednym z nich, to założenie profilu zaufanego trwa kilka minut. Wszystko dzięki temu, że bank ma nasze dane – nie musimy więc ich dodatkowo potwierdzać.

Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku online na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Nie każdy jednak może się tam pojawić.

Trzecia możliwość, stworzona dla specjalnie dla osób, które nie mogą założyć PZ wykorzystując dwie powyższe metody, to tymczasowy profil zaufany!

UWAGA!
Tymczasowy profil zaufany jest ważny przez 3 miesiące, standardowy – 3 lata. Jeśli ważność Twojego tymczasowego PZ dobiegnie końca, złóż wniosek o zwykły profil zaufany.

Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii dla osób, które nie mogą skorzystać ze standardowych metod założenia PZ.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Tymczasowy profil zaufany pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Od zwykłego PZ różni się tym, że jest ważny przez 3 miesiące! Założysz go dzięki usłudze wideoweryfikacji.

  1. Na portal GOV.pl i wybierz e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej zakładkę Tymczasowy profil zaufany.
  2. Kliknij przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany” – od teraz system będzie prowadził Cię krok po kroku do założenie tymczasowego profilu zaufanego.

Istotne będzie ustalenie swoich danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika, której chcesz używać i hasła, którym będziesz się później logować do systemów e-administracji. Hasło musi mieć minimum 8 znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie „_” i łącznik „–”. Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Ważne jest to, że wielkość liter ma znaczenie!

Wniosek o tymczasowy Profil Zaufany (zrzut ekranu)
  1. W kolejnym etapie musisz podać swoje dane osobowe:
    • pierwsze i drugie imię (o ile je posiadasz),
    • nazwisko,
    • numer PESEL.
  2. Podaj swoje dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu) i… wybierasz termin wideorozmowy z urzędnikiem! Zanim go wybierzesz, upewnijcie się, że Twoje urządzenia (smartfon, tablet, laptop) ma sprawną kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa i tym samym założenie tymczasowego PZ będzie niemożliwe.
  3. Na stronie znajdziesz nazwy dwóch bezpłatnych aplikacji, z których możesz skorzystać.
  4. Podaj, w których porach dnia możesz porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany.
  5. Na podsumowaniu wniosku – sprawdź, czy wszystkie dane są prawidłowe.
  6. Wyślij wniosek.
  7. Wpisz w odpowiednie pole otrzymany na podany numer telefonu kod autoryzacyjny i kliknij „Dalej”.

Sprawdź skrzynkę e-mailową – na podany adres poczty elektronicznej dostaniesz dwie wiadomości:

  • pierwsza – potwierdzenie założenia konta w serwisie Profil Zaufany,
  • druga – potwierdzenie wysłania wniosku.

⚠️ WAŻNE! W drugiej wiadomości znajdziesz numer wniosku. Będzie Ci potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. Nikomu nie podawaj tego numeru!

Teraz zostaje poczekać na telefon od urzędnika.

Jak wygląda wideorozmowa z urzędnikiem?

  1. Urzędnik zadzwoni do Ciebie i poda Ci numer Twojego wniosku. Sprawdź, czy numer się zgadza z tym, który otrzymałeś w potwierdzeniu. Jeśli tak, możesz kontynuować rozmowę.
  2. Na Twój adres e-mail dostaniesz link do rozmowy wideo. Rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku. Kliknij przesłany link (w aplikacji Skype kliknij dodatkowo zielony przycisk Zadzwoń).
  3. Urzędnik poprosi Cię o potwierdzenie, czy dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego i poprosi o pokazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść.  
  4. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, Twój tymczasowy profil zaufany zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia PZ dostaniesz na swój adres e-mail.

Gotowe! Możesz przystępować do załatwiania online spraw urzędowych.

[źródło: Ministerstwo Cyfryzacji]