Jeżeli potrzebujesz odpisu aktu urodzenia lub małżeństwa, to nie musisz iść do urzędu, nie tylko po to, by zawnioskować o ten dokument, ale i by go dostać.
Od dzisiaj możemy uzyskać elektroniczną wersję odpisu aktu stanu cywilnego od ręki – w wersji elektronicznej. Odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie zarejestrowane w urzędzie stanu cywilnego. Odpisów aktu stanu cywilnego potrzebują np. osoby planujące ślub. Odpisy są często wymagane przy załatwianiu wielu życiowych spraw.
Już jakiś czas temu została wdrożona e-usługa umożliwiającą wnioskowanie online o odpis aktu, ale po jego odbiór trzeba było iść do urzędu – teraz możemy dostać od razu wersję elektroniczną!
O odpis nie tylko można zawnioskować przez internet, ale i otrzymać go automatycznie – w wersji elektronicznej. System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na Twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika. Pełnoprawny dokument trafi do Ciebie praktycznie od razu, po wygenerowaniu i spełnieniu kilku warunków.
⚠️ Ważne! Odpis, który uzyskasz, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie drukuj go i przekazuj tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Tylko automatyczny e-odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.
Jak uzyskać elektroniczny pełnoprawny odpis aktu stanu cywilnego?
Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków.
- odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
- system, w trakcie wypełniania wniosku, musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu – chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,
- płatności za odpis należy dokonać online.
Które akty dostępne są od ręki?
W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzona jest migracja do systemu także starszych dokumentów. Kontynuowany jest także proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko.
Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej?
- Potrzebujesz profilu zaufanego i wizyty na portalu GOV.pl. Najpierw profil zaufany. Jeśli go nie masz, załóż od ręki.
- Jeśli masz już profil zaufany wejdź na www.gov.pl. Będąc tam, profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony). Później wybierz e-usługę Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu).
- Wypełnij elektroniczny formularz. Twoje dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Na początku zaznacz, że dokument chcesz otrzymać na swoją skrzynkę Mój GOV.
⚠️ Ważne! Jeśli system nie wyda Twojego odpisu automatycznie i tak go otrzymasz. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.
Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić – tak było zawsze i nie ma to związku z nową e-usługą:
- 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
- 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
- jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.
Wysyłając wniosek online, masz do wyboru dwa sposoby płatności – online lub przelew bankowy bądź pocztowy.
Gotowy odpis znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej na swoim koncie Mój GOV – dostaniesz się do niej po zalogowaniu profilem zaufanym.
[źródło: Ministerstwo Cyfryzacji]
Nie da się… na kolejnym kroku trzeba wskazać urząd, w którym odbierze się zamówiony dokument. To jest bez sensu
Pobrałem elektroniczny odpis aktu XML, ale czy to wogole można otworzyć, czym? Jaka aplikacja jest potrzebna. Jak zwykle informacji tyle abyś zapłał, żebyś się nie burzył to dostaniesz, a resztą się sam martw, my Ci nic nie powiemy. Jak zwykle na obiecują ile się da żeby z człowieka wyciągnąć, a dać później jak najmniej.