E-odpis aktu urodzenia lub małżeństwa już dostępny

Jeżeli potrzebujesz odpisu aktu urodzenia lub małżeństwa, to nie musisz iść do urzędu, nie tylko po to, by zawnioskować o ten dokument, ale i by go dostać.

Odpis elektroniczny aktu stanu cywilnego

Od dzisiaj możemy uzyskać elektroniczną wersję odpisu aktu stanu cywilnego od ręki – w wersji elektronicznej. Odpis aktu stanu cywilnego to dokument, który potwierdza zdarzenie zarejestrowane w urzędzie stanu cywilnego. Odpisów aktu stanu cywilnego potrzebują np. osoby planujące ślub. Odpisy są często wymagane przy załatwianiu wielu życiowych spraw.

Już jakiś czas temu została wdrożona e-usługa umożliwiającą wnioskowanie online o odpis aktu, ale po jego odbiór trzeba było iść do urzędu – teraz możemy dostać od razu wersję elektroniczną!

O odpis nie tylko można zawnioskować przez internet, ale i otrzymać go automatycznie – w wersji elektronicznej. System wygeneruje dokument bezpośrednio z Systemu Rejestrów Państwowych (SRP), a następnie prześle go na Twoją skrzynkę i to bez zaangażowania urzędnika. Pełnoprawny dokument trafi do Ciebie praktycznie od razu, po wygenerowaniu i spełnieniu kilku warunków.


⚠️ Ważne! Odpis, który uzyskasz, będzie miał moc prawną tylko w wersji elektronicznej. Nie drukuj go i przekazuj tylko w tej postaci. Wydruk nie ma mocy prawnej. Tylko automatyczny e-odpis będzie zawierał podpis kwalifikowany potwierdzający autentyczność odpisu.

Jak uzyskać elektroniczny pełnoprawny odpis aktu stanu cywilnego?

Wydanie dokumentu przez automat będzie możliwe przy spełnieniu kilku warunków.

  • odpis aktu, o który wnioskujesz, musi dotyczyć Ciebie, Twoich dzieci, małżonka lub rodziców,
  • system, w trakcie wypełniania wniosku, musi potwierdzić, że możliwe jest automatyczne wydanie odpisu – chodzi o informację, czy akt jest zdigitalizowany, jawny i bez założonej blokady wydawania,
  • płatności za odpis należy dokonać online.
e-wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego w Mój Gov

Które akty dostępne są od ręki?

W Systemie Rejestrów Państwowych (SRP) obowiązkowo rejestrowane są akty od 2015 roku. W tym momencie to na ich odpisy nie trzeba czekać. Stale prowadzona jest migracja do systemu także starszych dokumentów. Kontynuowany jest także proces parentyzacji, czyli tworzenia w systemie jednoznacznej relacji rodzic – dziecko.

Co zrobić, żeby najpierw zawnioskować o odpis, a później dostać go w wersji elektronicznej?

  • Potrzebujesz profilu zaufanego i wizyty na portalu GOV.pl. Najpierw profil zaufany. Jeśli go nie masz, załóż od ręki.
  • Jeśli masz już profil zaufany wejdź na www.gov.pl. Będąc tam, profilem zaufanym zaloguj się do konta Mój GOV (prawy górny róg strony). Później wybierz e-usługę Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu).
  • Wypełnij elektroniczny formularz. Twoje dane osobowe zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Na początku zaznacz, że dokument chcesz otrzymać na swoją skrzynkę Mój GOV.

⚠️ Ważne! Jeśli system nie wyda Twojego odpisu automatycznie i tak go otrzymasz. Odbędzie się to jednak z udziałem urzędnika.

Za uzyskanie odpisu trzeba zapłacić – tak było zawsze i nie ma to związku z nową e-usługą:

  • 22 zł – za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny w formie papierowej),
  • 33 zł – za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.
  • jeśli załatwiasz sprawę przez pełnomocnika – zapłacisz dodatkowo 17 zł za pełnomocnictwo.

Wysyłając wniosek online, masz do wyboru dwa sposoby płatności – online lub przelew bankowy bądź pocztowy.

Gotowy odpis znajdziesz w swojej skrzynce odbiorczej na swoim koncie Mój GOV – dostaniesz się do niej po zalogowaniu profilem zaufanym.

[źródło: Ministerstwo Cyfryzacji]