Polacy posłuchali zaleceń, ograniczyli wychodzenie z domu i większość spraw urzędowych załatwiają przez internet, wykorzystując profil zaufany.
Wzrost zainteresowania e-administracją najlepiej widać po stale rosnącej liczbie profili zaufanych (PZ), z których korzysta już ponad 6 milionów Polaków. W samym tylko marcu przybyło aż 52 tysięcy nowych PZ – był to rekordowy miesiąc pod względem utworzenia nowych profili w całej historii istnienia tego rozwiązania. Wyraźnie przyczyniła się do tego panująca pandemia, która zmusiła Polaków do pozostania w domach.
W sumie od początku tego roku przybyło 1 381 298 nowych właścicieli profilu zaufanego. W styczniu – 296 477, w lutym – 391 189 i w marcu – 528 351. Wiele wskazuje na to, że w kwietniu przybędzie równie dużo nowych PZ – w ciągu zaledwie 8 dni kwietnia Polacy założyli ich ponad 165 tysięcy. Dla porównania, w samym tylko 2019 roku założono 2 mln profili.
Profil zaufany można wykorzystywać do kontaktów z administracją państwową i załatwianiu wielu spraw urzędowych, bez wychodzenia z domu – wszystko online. PZ pozwala złożyć wniosek o nowy dowód osobisty, zgłoszenie narodzin dziecka, czy e-meldunek. Można też zawnioskować o odpisy aktów stanu cywilnego, ale i podpisać oraz wysłać pismo do urzędu w dowolnej, ważnej dla nas sprawie.
Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało najnowsze dane, na temat tego jak często w ostatnim czasie Polacy korzystają z tych udogodnień. Co ciekawe, robimy to chętniej i częściej!
Które usługi profilu zaufanego są najpopularniejsze?
- Rekordową popularnością cieszy się e-usługa umożliwiające zgłoszenie narodzin dziecka przez internet. W marcu 2020 roku skorzystało z niej 11 171 osób. Dla porównania – w marcu 2019 roku zrobiło to 2747 rodziców, czyli ta forma odnotowała aż ponadczterokrotny wzrost! Podobnie jak w przypadku PZ, także tutaj widoczny jest trend wzrostowy – przez pierwsze osiem dni kwietnia zgłoszono online narodziny 4013 dzieci.
- E-meldunek to kolejna e-usługa, która w ostatnim czasie zyskuje na popularności. W marcu skorzystało z niej 12 385 osób, czyli niemal trzykrotnie więcej, niż w marcu 2019 roku. Wtedy online zameldowało lub wymeldowało się 4620 osób.
- Niemal trzykrotnie wzrosło zainteresowanie e-usługą umożliwiającą wnioskowanie online o odpisy aktów stanu cywilnego. W marcu tego roku z tej możliwości skorzystało 9824 osób, rok wcześniej – 3866. Wkrótce wprowadzona zostanie także możliwość pobierania odpisów w wersji elektronicznej.
#ZostańWDomu i pisz
Zmiany systemu pracy urzędów nie przeszkadzają w załatwiania w nich także wielu innych spraw. Możemy wysłać między innymi pismo ogólne, które możemy wysłać do dowolnego urzędu w Polsce w niemal każdej sprawie – może to być podanie, wniosek lub wyjaśnienie.
W zeszłym miesiącu Polacy przesłali do urzędów niemal 97 tysięcy pism ogólnych drogą internetową. To ponad dwa razy więcej, niż rok wcześniej. W marcu 2019 roku – wysłali w ten sposób 42 290 pism ogólnych.
W czasie kwarantanny wiele osób składa także elektroniczne wnioski o wydanie dowodu osobistego. W marcu zrobiło to niemal 21 tysięcy Polaków.
Pamiętaj! Aby móc załatwiać sprawy urzędowe przez internet potrzebujesz profilu zaufanego. Jak go założyć?
W obecnej sytuacji najlepiej to zrobić korzystając z bankowości elektronicznej.
- Taką możliwość dają największe polskie banki. Ich listę znajdziecie na stronie www.pz.gov.pl
- Drugi sposób na założenie profilu zaufanego to wypełnienie wniosku w internecie, a później potwierdzenie tożsamości w punkcie potwierdzającym. Takie punkty to m.in. poczty, urzędy gmin czy starostwa.
Nie warto jednak narażać na ryzyko w czasie pandemii koronawirusa, dlatego najlepiej założyć profil przez bankowość elektroniczną. Jeśli nie masz konta, bądź cierpliwy – Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi założenie PZ bez konta w banku i wizyty w punkcie potwierdzającym.
Jeśli założyłeś już profil zaufany i chcesz załatwiać online sprawy urzędowe, jest tylko jeden adres, pod którym możesz to zrobić a mianowicie gov.pl.
Warto też wspomnieć o kolejnym rekordzie związanego z cyfryzacją – tylko w marcu portal GOV.pl odwiedziło niemal 26 milionów osób! Zobacz także:
Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.
[źródło: Ministerstwo Cyfryzacji]