Wydatki Polaków podczas epidemii COVID-19 [Revolut]

Revolut podzielił się danymi na temat nawyków zakupowych Polaków podczas panującej pandemii COVID-19 – sprawdź najważniejsze wnioski i dane.

Klienci revoluta w Polsce w czasie epidemii koronawirusa

Dane przeanalizowane przez firmę Revolut pokazują jak zmieniły się nawyki zakupowe Polaków podczas epidemii koronawirusa COVID-19. Badanie Revolut Money Report zostało przygotowane na podstawie niemal miliona transakcji użytkowników aplikacji Revolut w Polsce, w okresie od lutego do końca 2020 roku.

Kochamy usługi online

Najbardziej spektakularne wzrosty pod względem liczby transakcji zanotowały w marcu (m/m) usługi z branży gier komputerowych. Liderami zestawienia były Steam Games (+109%), Playstation (+87%) i Nintendo (+49%), zajmując odpowiednio 2, 3 i 6 miejsce. Imponował także wzrost wartości wolumenu transakcji, Steam Games (+140%), Playstation (+112%), Nintendo (+54%) kolejno na 2, 3, i 8 miejscu.

Podczas gry pandemia koronawirusa odcina ludzi od rozrywki poza domem, wiele osób wykorzystuje czas wolny aby pograć w gry komputerowe. Wzrost notuje jednak nie tylko branża gier, ale całe spektrum usług, które przeniosły się do internetu lub od początku były dostępne tylko online. To w tych obszarach zauważalne są obecnie najliczniejsze i najwyższe transakcje online.


Usługi streamingowe (VOD i muzyka)

Serwisy streamingowe musiały obniżyć jakość przesyłanych materiałów wideo, ponieważ większość ludzi zostaje w domu i rozgrzewa serwery internetowe na całym świecie, oglądając filmy i seriale albo słuchając muzyki.

Rozrywka online oparta o serwisy streamingowe to druga najpopularniejsza kategoria po grach komputerowych. Rekordowy wzrost liczby transakcji odnotowano w przypadku TVN (+76%), HBO (+25%), Spotify (+25%) i Netflix (+20%), które znalazły się kolejno na 4, 9, 10 i 12 miejscu. Dodatkowo, TVN (wraz z Player.pl) zanotował skok wartości wolumenu transakcji (61%) i odpowiednio 5 miejsce.

Szybki lunch czy kawka poszły w odstawkę

Internet zastępuje przyjemności, które wirus brutalnie nam odebrał, jak spotkanie w kawiarni lub drukowaną prasę. Świadczą o tym największe spadki liczby transakcji u usługodawców takich jak Costa Coffee (-61%), Green Caffe Nero (-60%), Empik (-59%), Starbucks (-58%), Inmedio (-45%), kolejno 3, 4, 5, 7, 17 miejsce.

Picia i jedzenia poza domem unikamy, co widać w liczbie transakcji w Burger King (-53%), McDonald’s (-47%), KFC (-45%), Dallmayr Vending & Office (-45%), Automaty UVP (-43%). Jeśli uwzględnimy wydawane kwoty, nie jest lepiej, spadki wahają się od 39% do 53%.

Siedzimy w domu i kupujemy, kupujemy, kupujemy…

Klienci Revoluta sporo kupują w internecie. Handel internetowy, z Allegro i Aliexpress na czele, zanotował duże wzrosty liczby transakcji (kolejno +42% i +12%) i wydatków (+57% i +54%).

Pod względem wzrostu wartości wolumenu transakcji obie platformy są w pierwszej dziesiątce usługodawców. Gorzej ma się rzecz ze sklepami i galeriami handlowymi. Liczba transakcji spadła mocno w TK Maxx (-57%), Decathlon (-51%), Ikea (-49%). Dziś częściej zaglądamy do aptek, np. sieci Dbam o Zdrowie (+10% liczby transakcji i +34% obrotów).

Zamawiamy jedzenie w domu

Usługą z największym wzrostem liczby (+122%) i wartości (+142%) transakcji m/m, wśród użytkowników Revoluta w Polsce, jest aplikacja Glovo, która dostarcza jedzenie, leki i zakupy. Rośnie też cała kategoria dowozu jedzenia, w tym Wolt (+49%), Uber Eats (+46%) i Pyszne (+20%), kolejno 5, 7 i 13 miejsce w rankingu liczby transakcji. Klienci Revolut wydali w marcu więcej na te usługi (kolejno +50%, +35%, +23%).

Artykuły spożywcze też „bierzemy” z netu…

Chleb, bułeczki, warzywa, owoce kupujemy blisko domu i zdecydowanie rzadziej niż „przed koronawirusem”, ale robimy ich jednorazowo więcej i na znacznie większe kwoty.

Klienci Revolut najbardziej zwiększyli wydatki w sklepach: Piotr i Paweł (+60%), Lewiatan (+44%), Stokrotka (+44%), Delikatesy Centrum (+42%), Auchan (+39%), Netto (+34%), Intermarche (+32%), Biedronka (+31%) i Leclerc (27%).

Podróże i wakacje mocno w dół

Największe spadki liczby i wartości transakcji dotyczą kategorii związanej z podróżami i transportem miejskim. Klienci Revoluta przestrzegają zalecenia #ZostańWDomu o czym świadczy spadek liczby transakcji u usługodawców takich jak SkyCash (-65%), Booking.com (-64%), Jak dojadę (-58%), PKP Intercity (-57%), MoBilet (-57%), Bolt (-48%), Uber (-45%) i Autopay (-33%).

Branża jest także liderem spadków jeśli chodzi o wydatki, które dotknęły m.in. Booking.com (-75%), SkyCash (-61%), PKP Intercity (-58%), Jak dojadę (-57%), MoBilet (-52%), Bolt (-47%), Uber (-44%) i Shell (-34%). Podróże i transport zajmują połowę z 20 miejsc w kategoriach spadkowych.

Plastikowa karta płatnicza zarosła mchem w portfelu

Podczas pandemii zdecydowanie rzadziej wychodzimy z domu i mniej płacimy fizyczną kartą. Spadek średniej liczby dziennych transakcji kartą fizyczną w miesiącu dotyczy wszystkich kategorii wydatków i wyniósł -36% (m/m). W przypadku transakcji online spadek również wystąpił, ale był znacznie mniejszy, około -11% (m/m), podobnie w przypadku transakcji wymiany walut, około -12% (m/m).

Interesujące jest jednak to, że wartość wolumenu wymienianych walut wzrosła ponad dwukrotnie +110% (m/m). Przyczyną mogła być chęć zróżnicowania portfela oszczędności przez klientów Revoluta w oparciu o popularne waluty, takie jak CHF, EUR i USD.

[źródło: Revolut Polska]