Najnowsze zestawienie bankowych aplikacji mobilnych w Polsce pod względem liczby realnych użytkowników, na podstawie oficjalnych danych banków z przełomu 2019 i 2020 roku.
Przygotowując zestawienie dotyczące bankowych aplikacji mobilnych w Polsce oraz korzystania z metod płatności mobilnych przez użytkowników, poprosiłem największe banki w Polsce o podanie kilku danych, które mógłbym wykorzystać w zestawieniu.
Zapytałem 14 instytucji finansowych o odpowiedź: Alior Bank i świadczone przez bank T-Mobile Usługi Bankowe, Bank Pocztowy, BNP Paribas, BOŚ, Credit Agricole, Getin Bank, ING, Millennium Bank, mBank, Nest Bank, Pekao SA, Plus Bank, PKO BP, Snatander.
Niestety, z tej grupy tylko 8 banków mogło lub zechciało podzielić się jakimikolwiek informacjami, które zestawiłem w poniższym rankingu – za co serdecznie dziękuję w imieniu klientów tych banków i czytających ten artykuł.
Od banków chciałem pozyskać najświeższe informacje (ze stycznia lub maksymalnie z 4 kwartału minionego roku), pytając:
- ilu klientów ma aktywowaną aplikację mobilną (ogółem),
- ilu aktywnych klientów korzystało z aplikacji mobilnej banku (przynajmniej jedno logowanie w ciągu ostatnich 3 miesięcy),
- ilu klientów korzystało tylko z aplikacji mobilnej,
- ilu klientów przynajmniej raz korzystało z wybranych metod płatności mobilnych (płatności w POS lub płatności online lub wypłata z bankomatu za pomocą Apple Pay, Google Pay, BLIK, Garmin Pay, Fitbit Pay, HCE, inne).
Zapytałem także jaki był procentowy udział liczby zbliżeniowych transakcji mobilnych w styczniu 2020 roku dla oferowanych metod płatności mobilnych. Niestety banki niechętnie dzielą się szczegółowymi statystykami i komplet danych uzyskałem tylko dla liczby użytkowników, którzy minimum raz logowali się do aplikacji w ciągu ostatnich 3 miesięcy oraz całkowitą liczbę klientów, którzy korzystają tylko z bankowości mobilnej (mobile online).
Ranking liczby użytkowników bankowych aplikacji mobilnych (styczeń 2020 r.)
Na tej podstawie powstało zestawienie dla 8 banków, które udzieliły odpowiedzi. Niektóre z instytucji zdradziły nieco więcej, dlatego tam gdzie to było możliwe podałem szczegółowe dane w tabeli.
bank | mobile ogółem | min.1 log. | BLIK | mobile only | zmian rank. |
---|---|---|---|---|---|
PKO BP | 3 379 143 | 2 560 497 | — | 1 658 146 | ↔ |
mBank | 2258230 | 1 894 721 | 524 646 | 1 217 462 | ↔ |
ING Bank Śląski | — | 1 599 000 | 761 000 | 1 082 000 | ↔ |
Pekao | 2 607 254 | 1 384 812 | 452 036 | 371 289 | ↑ |
Santander | — | 1 336 288 | 417 492 | 541 313 | ↓ |
Millennium | 1 298 137 | 1 217 084 | — | 711 988 | ↔ |
Alior Bank + TMUB | — | 456 119 | — | 190 464 | ↔ |
BNP Paribas | — | 425 743 | — | 220 967 | ↔ |
W rankingu wziąłem pod uwagę liczbę realnych użytkowników aplikacji mobilnych, czyli takich, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy zalogowali się przynajmniej raz w aplikacji mobilnej banku. Nie jest zaskoczeniem, że na podium znalazł się największy w Polsce bank – PKO bP z liczbą ponad 2,5 mln aktywnych użytkowników – oznacza to, że bank zyskał prawie 700 tys. aktywnych użytkowników aplikacji w ciągu roku. Dla porównania, pod koniec 2018 roku z apki IKO korzystało prawie 1,9 mln klientów.
Sprawdź również:
Na drugim miejscu – także bez zmian, znalazł się mBank z prawie 1,9 mln użytkowników w por. z 1,5 mln rok wcześniej (przyrost o ok. 400 tys. w ciągu roku. Wielką trójkę zajmuje ING Bank Śląski z niespełna 1,6 mln aktywnych użytkowników aplikacji „Moje ING” – w porównaniu z 1,2 w zeszłym roku (+400 tys.).
Miejscami zamieniły się Pekao (4. miejsce) i Santander (5. miejsce) u których liczba aktywnych użytkowników jest bardzo zbliżona, odpowiednio 1,38 mln i 1,34 mln użytkowników aplikacji. Pozostałe banki obroniły swoje pozycje sprzed roku.
Podsumowanie
Powyższe dane potwierdzają, że Polacy coraz chętniej sięgają po aplikacje banków na smartfonach i coraz częściej wykonują płatności mobilne.
W związku z panującym w naszym kraju stanem zagrożenia epidemicznego związanego z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-Cov-2 (COVID-19), banki zachęcają swoich klientów do pozostania w domu #ZostańWDomu i korzystania z usług finansowych przez bankowość mobilną lub aplikacje mobilną. Można się spodziewać, że ta sytuacja przyczyni się do sporych wzrostów aktywności użytkowników i wzrostu liczby nowych klientów, którzy sięgną po nowe narzędzie.
Dlatego interesujące będą dane za 3Q 2020 roku, z których dowiemy się, który bank zachęcił najwięcej klientów do korzystania z aplikacji! Na pewno będę chciał się podzielić z Wami takimi informacjami.
źródło: dane własne banków