[Badanie YouTube] Jakie postanowienia mają Polacy na 2020 rok?

„W nowym roku będę…” przełom grudnia i stycznia to moment podsumowań, refleksji, ale i wyznaczania sobie nowych celów na nadchodzący czas. Co sobie obiecywaliśmy? YouTube sprawdził postanowienia Polaków na 2020 rok.

Postanowienia noworoczne Polaków na 2020 rok (badanie YTGov)

…dbać o zdrowie

Według internetowego badania YouGov zleconego przez YouTube, to właśnie chęć prowadzenia zdrowszego trybu życia jest Waszym najczęstszym postanowieniem na ten rok. Aż 41% przebadanych przez nas osób zadeklarowało, że planuje „zdrowiej się odżywiać”, a 39% chciałoby „więcej ćwiczyć”. Z bardziej zrównoważonym stylem życia związana jest również chęć nauki gotowania, którą deklaruje 29% z Was.

Każdy moment jest dobry, by zawalczyć o własne zdrowie, a już nowy rok wydaje się do tego celu po prostu idealny. Każdy nawet najmniejszy krok ku lepszemu życiu jest na wagę zdrowia – komentuje Katarzyna Bosacka, autorka kanału EkoBosacka na YouTube, na której kanale znajdziecie informacje o tym co jeść, a czego lepiej unikać, a także praktyczne porady dotyczące np. tego jak rezygnować z plastiku czy marnować mniej jedzenia.

…podróżować

Na trzecim miejscu wśród Waszych postanowień noworocznych plasuje się „więcej podróżować”. Gdzie szukać inspiracji? To, że podróże kształcą, poszerzają horyzonty, rozwijają wyobraźnię i pozwalają znaleźć nowe przyjaźnie udowadniają Kaja Kraska i Mateusz Mękarski z Globstory. Na ich kanale podróżniczym znajdziecie mnóstwo filmów z wypraw, a wśród nich także te. mniej popularne destynacje, jak, Rumunia czy Gambia. Być może to właśnie wymarzone dla Was kierunki na tegoroczny urlop?


…i uczyć się nowych rzeczy

Jak się okazuje, w nowym roku chcecie także znaleźć czas na uczenie się i doskonalenie już nabytych umiejętności: 22% przebadanych osób planuje „zdobywać nowe umiejętności do pracy”, a 16% stawia raczej na „znalezienie nowego hobby”. Spośród wszystkich, którzy chcieliby nabyć nowe umiejętności do pracy lub zająć się nowym hobby w 2020 r., 64% osób planuje poświęcić więcej czasu na „rozwój osobisty”, a w szczególności na działania takie jak medytacja czy mindfulness. 59% zamierza zaś „opanować nowy język obcy”.

Polacy uczą się razem z YouTube’em [badanie 2019]

Trzecim najpopularniejszym dla Was obszarem rozwoju było zaś ćwiczenie/uprawianie sportu i aż 53% ankietowanych stwierdziło, że to właśnie aktywność fizyczna jest obszarem, w którym chcieliby rozwijać się w 2020 roku.

Jak planować by realizować?

Wyznaczanie sobie osobistych celów na początku roku jest coraz bardziej powszechnym zwyczajem. Wyniki badania YouGov pokazały, że 71% z Was robi postanowienia noworoczne i aż 74% spośród nich udało się dotrzymać postanowień i osiągnąć cele założone na początku zeszłego roku.

Niezwykle pomocna jest inspiracja na początku i motywacja w trakcie. Obie możecie dziś łatwiej znaleźć dzięki technologii – od cennych porad i pomocnych treści (np. wskazówki treningowe lub przepisy na zdrowe jedzenie) po monitorowanie postępów w osiągnięciu założonych celów (np. pomiar liczby kalorii przy użyciu aplikacji mobilnych).

Postanowienia noworoczne Polaków na 2020 rok (badanie YTGov)

Przebadane dorosłe osoby, które kiedykolwiek podjęły postanowienia noworoczne wskazały, że YouTube i media społecznościowe (37%), a następnie aplikacje mobilne (34%) są ważnymi platformami, z których korzystają, aby osiągnąć zamierzone cele. Dodatkowo, jak wykazało badanie przeprowadzone przez firmę Kantar w październiku 2019 roku, 79% z Was rozwija wraz z YouTube swoje pasje czy hobby. Wśród nastolatków ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 85%. Filmy, które pomagają spełniać i rozwijać pasję to między innymi wideo związane ze sportem i aktywnością fizyczną, gotowaniem czy motoryzacją.

YouTube to nie tylko źródło inspiracji do poszukiwania nowego hobby, ale również świetne narzędzie do nauki. Aż 73% osób ogląda materiały, które popularyzują wiedzę i pomagają w nauce. Dla wielu z Was (69%) to również YouTube jest platformą pierwszego wyboru w poszukiwaniu treści popularnonaukowych i edukacyjnych. Co ciekawe, platforma okazuje się być w tej kwestii niezwykle pomocna uczniom i ich opiekunom. Ponad połowa rodziców i aż 2/3 nastolatków (kategoria wiekowa 14-17 lat) korzysta z filmów na YouTube podczas odrabiania prac domowych lub przygotowywania projektów w szkole.

Wszystkie podane wyżej dane, o ile nie wskazano inaczej, pochodzą z badania z YouGov Plc. Ankieta YouGov została zlecona przez YouTube. Łączna wielkość próby wynosiła 1000 osób dorosłych. Badanie przeprowadzono online w dniach 21 października – 1 listopada 2019. Liczby są reprezentatywne dla wszystkich polskich dorosłych (w wieku 18+).

źródło: informacja prasowa