Rejestr Danych Kontaktowych umożliwi urzędnikom kontakt z obywatelami

Wystartował Rejestr Danych Kontaktowych, do którego może dopisać się każdy obywatel Polski, aby w ważnych sprawach urzędy mogły dzwonić zamiast wysyłać pisma.

Rejestr Danych Kontaktowych (RDK)

Jeżeli chcesz mieć pewność, że urząd ma Twoje aktualne dane kontaktowe, takie jak numer telefonu i adres e-mail, przekaż je do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Dzięki temu urzędnik w ważnych dla Ciebie sprawach zamiast wysyłać pismo – będzie mógł po prostu zadzwonić.

RDK wystartował w niedzielę 22 grudnia 2019 roku, w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Nowo powstały rejestr ma na celu usprawnienie komunikacji administracji publicznej z obywatelem, a przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne

Rejestr ma ułatwić kontakt urzędników z obywatelami po to, aby usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację. Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.

Wprowadzenie usługi ma ograniczyć konieczność osobistego stawiania się obywateli w urzędach oraz ma wprowadzić spore oszczędności dla samych urzędów. Wysłanie SMS-a lub wiadomości e-mail są znacznie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej. Obywatel nie będzie musiał stać na poczcie z awizo, aby odebrać pismo z urzędu!

Dzięki RDK urzędy będą mogły informować obywateli z wyprzedzeniem na przykład o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Czy dane zamieszczone w RDK będą bezpieczne?

Na podane adresy e-mail i numery telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie do powiadamiania. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty). Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce.

WAŻNE! Dane z RDK możecie w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, pamiętajcie o ich aktualizacji.

Jak przekazać dane do RDK?

Dane do Rejestru Danych Kontaktowych można przekazać samodzielnie na dwa sposoby:

  • online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK)  – aby to zrobić, musisz mieć założony profil zaufany.
    Jeśli chcesz przekazać do RDK swój numer telefonu i adres email – miej pod ręką telefon i dostęp do poczty elektronicznej. Wystarczy, że wpiszesz dane w odpowiednie pola, zalogujesz się profilem zaufanym. Potwierdzisz dane kodami, które otrzymasz e-mailem i SMS-em. Jeżeli nie masz przy sobie telefonu i dostępu do poczty elektronicznej – kody, które otrzymasz są ważne przez 24h. Użyj ich, korzystając z usługi Potwierdź swoje dane kontaktowe w Rejestrze Danych Kontaktowych (RDK).
  • offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.