Prawie 40% internautów w Polsce nie kupuje online

Według najnowszego raportu E-commerce w Polsce firmy Gemius, w 2019 roku 38% polskich internautów wciąż nie robi zakupów w internecie.

Przyczyny niekupowanie w sieci przez poslkich internautów (Gemius 2019)

Okres przedświąteczny oznacza wzmożone zakupy, a Polacy tłumnie ruszają do sklepów, aby zaopatrzyć się w prezenty dla najbliższych. Wielu z nich, zamiast tłoczyć się w galeriach handlowych, woli jednak kupić potrzebne prezenty w internecie.

Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 62% internautów to e-konsumenci. Medal ten ma jednak i drugą stronę – 38% użytkowników sieci nie dokonało nigdy internetowej transakcji. To mniej, niż rok wcześniej (44%), jednak odsetek ten wciąż jest znaczący.

Dlaczego Polacy nie kupują online i wolą obejrzeć towar „na żywo”? Przede wszystim odstraszają ich koszty dostawy!


Głównym powodem niekupowania w sieci przez Polaków jest preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem zakupu – takiej odpowiedzi udzieliło 37% badanych. Średnią tę zdecydowanie zawyżyli użytkownicy w wieku 50+. Aż 47% z nich woli obejrzeć towar przed zakupem, podczas gdy w przedziale wiekowym 24-35 lat odsetek ten wynosi jedynie 26%.

Jedna piąta badanych postrzega koszty dostawy jako zbyt wysokie, są też przyzwyczajeni do tradycyjnych kanałów sprzedaży (odpowiednio 21% i 20% wskazań). W ostatnim wypadku ponownie średnią zawyżyli użytkownicy 50+, a swoich przyzwyczajeń związanych z zakupami w tradycyjnym sklepie nie chce zmieniać 28% z nich (dla porównania, w przedziale wiekowym 24-35 udział ten wynosi 16%).

Sprawdź także: 

Za zakupy online najczęściej płacimy szybkim przelewem

Co skłania do kupowania online? Niższe koszty odstawy i niższe ceny

Osoby niekupujące online zapytane o elementy, które potencjalnie mogłyby zachęcić je do zmiany przyzwyczajeń w przyszłości, wskazywały najczęściej na niższe koszty dostawy (33%), które częściej przekonałyby kobiety (39%) oraz osoby w przedziale wiekowym 35-49 (39%).

Potencjalne drivery zakupów online w Polsce (Gemius, 2019)

Potencjalne drivery zakupów online w Polsce (Gemius, 2019)

Następnie były to niższe niż w sklepach tradycyjnych ceny produktów (26%) – za tym szczególnie opowiedzieli się użytkownicy 50+ (33%) – oraz szybsza dostawa (21%). Ten czynnik byłe najbardziej atrakcyjny dla osób w wieku 15-24 (30%).

Co najchętniej kupowaliby niekupujący? Sprzęt RTV/AGD oraz odzież

Zainteresowanie niekupujących produktami, które potencjalnie mogliby kupić, nie odbiega znacząco od zachowań e-konsumentów. W pierwszej kolejności byliby oni zainteresowani sprzętem RTV/AGD (33%) oraz odzieżą (33%) i obuwiem (30%). Na dalszych miejscach znalazły się kosmetyki i perfumy (23%), książki, płyty i filmy oraz odzież sportowa (po 22%), a także telefony i smartfony (21%).

Potencjał produktów kupowanych online w Polsce (2019)

Potencjał produktów kupowanych online w Polsce (Gemius, 2019)

Pobierz pełny raport E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska.

źródło: Gemius Polska