W 3Q 2019 odnotowano największy wzrost sprzedaży smartfonów w Europie

Jak wynika z najnowszego raportu firmy Canalys, dotyczącego dostaw smartfonów i udziału w rynku, Europa odnotowała największy wzrost sprzedaży smartfonów w trzecim kwartale 2019 r.

W ubiegłym, 3. kwartale 2019 roku, Samsung odnotował najwięcej przesyłek w Europie z udziałem w rynku wynoszącym 30,4%. Wzrósł o 26% rok do roku wysyłając łączną liczbę smartfonów 18,7 mln w porównaniu do 14,8 mln w tym samym kwartale w 2018 roku.

Pomimo amerykańskiego zakazu, Huawei zdołało sprzedać więcej urządzeń w trzecim kwartale (11,6 miliona) po wysłaniu zaledwie 8,5 miliona sztuk w drugim kwartale. Huawei nie odnotowało jednak wzrostu sprzedaży w trzecim kwartale, choć nadal utrzymał drugą pozycję na rynku europejskim z udziałem 23,9%.

Apple zajęło trzecie miejsce w tym kwartale z 9,8 mln sztukami, ale sprzedaż była o 4% niższa niż w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Xiaomi zajmuje czwarte miejsce i odnotowało 5,5 mln wysłanych smartfonów w trzecim kwartale, odnotowując znaczny wzrost o 73% r/r i osiągając 10,5% udziału w rynku. Wzrost Xiaomi wynika z agresywnej ekspansji firmy w Europie w ciągu ostatniego roku.


HMD Global zajmuje piąte miejsce, sprzedając 0,9 miliona sztuk urządzeń, a jego udział w rynku wynosi zaledwie 1,8%. Sprzedaż HMD spadła o 21% w porównaniu do ubiegłego roku, w którym odnotowano 1,2 miliona sztuk i 2,4% udziału w rynku.

Może Cię zainteresować również:

Ranking TOP 6 producentów smartfonów w 1Q 2019 r. (sprzedaż)

Europa znajduje się w korzystnej sytuacji i przyciąga uwagę wielu chińskich dostawców ze względu na równowagę kanałów. Operatorzy i kanały otwarte stanowią odpowiednio 47% i 50% pod względem wejścia na rynek. Dało to możliwość dostosowania dobrych marż w przypadku produktów średniej i wysokiej klasy. – mówi Mo Jia, analityk Canalys.

Wykres wzrostu sprzedaży smartfonów w Europie wg producentów (3Q 2019)

Wzrost sprzedaży smartfonów w Europie wg producentów (3Q 2019)

Jia wyjaśnia także, że ​​rynek europejski jest prawie równomiernie podzielony między sprzedaż z kanałów otwartych (tj. kupowanie odblokowanych telefonów w pełnej cenie) i sprzedaż bezpośrednio od operatorów (kupowanie smartfona taniej z usługą operatora). W USA z kolei zdecydowana większość sprzedaży pochodzi bezpośrednio od operatorów.

producent 3Q 2019 (mln) 3Q 2019 (%) 3Q 2018 (mln) 3Q 2018 (%) wzrost r/r
Samsung 18,7 35,7% 14,8 30,4% 26% ↑
Huawei 11,6 22,2% 11,7 23,9% 0% ↔
Apple 9,8 18,6% 10,2 20,8% -4% ↓
Xiaomi 5,5 10,5% 3,2 6,5% 73%
HMD Global 0,9 1,8% 1,2 2,4% -21% ↓
inni 5,9 11,2% 7,7 16,0% -24% ↓
SUMA 52,5 100,0% 48,8 100,0% 8% ↑

Sprzedaż smartfonów w Europie wg producentów (3Q 2019)

Ze szkodą dla sprzedaży Huawei, inni chińscy dostawcy podjęli próbę przejęcia udziału w rynku od Huawei. Patrząc w przyszłość, fragmentaryczne wdrożenie 5G przez wielu operatorów w Europie daje producentom OEM wiele możliwości współpracy i sprzedaży urządzeń 5G. Oczekujemy napływu smartfonów klasy średniej ze wsparciem 5G w przyszłym roku, więc sukces każdego producenta OEM zależeć będzie od wielu czynników na rynku europejskim.

źródła: Canalys Smartphone Market Pulse – European smartphone market grew 8%, best performing region in Q3 2019 via GSArena – Report: Europe saw the highest growth of smartphone sales globally in Q3