Kiedy stosować wartości atrybutu rel „sponsored” i „ugc”?

Google wprowadza nowe sposoby kwalifikowania linków wychodzących za pomocą nowych wartości atrybutu rel – „sponsored” oraz „ugc”.

Nowe wartości atrybutu linków rel (sponsored, ugc, nofollow)
Nowe wartości atrybutu linków rel (sponsored, ugc, nofollow)

Prawie 15 lat temu wprowadzono atrybut rel="nofollow", aby pomóc w walce ze spamem w komentarzach. Szybko stał się także jedną z zalecanych przez Google’a metod oznaczania linków związanych z reklamą lub linków sponsorowanych.

Internet mocno ewoluował od momentu wprowadzenia nofollow w 2005 roku i nadszedł czas, aby ewoluowała również wartość atrybutu relacji „nofollow”. We wrześniu Google ogłosiło dwie nowe wartości atrybutów linków, które zapewnią webmasterom dodatkowe sposoby identyfikacji charakteru linków w wyszukiwarce Google.

W przypadku niektórych linków w witrynie możesz poinformować Google o swoich relacjach z daną stroną. Aby to zrobić, użyj w tagu <a> jednej z podanych niżej wartości atrybutu rel.

W przypadku zwykłych linków, które robot Google powinien wyśledzić bez żadnych kryteriów, nie musisz dodawać atrybutu rel. Przykład: „Moja ulubiona maść konia to <a href="https://pl.wikipedia.org/wiki/Maść_izabelowata">maść izabelowata</a>".

W przypadku innych linków użyj jednej z tych wartości atrybutu rel:

wartośćopis
rel="sponsored"Oznacz linki, które są reklamami lub płatnymi miejscami docelowymi (zwanymi potocznie płatnymi linkami), jako sponsorowane (sponsored). Uwaga: w przypadku tego typu linków Google zalecało wcześniej wartość „nofollow”, której użycie pozostaje nadal akceptowalnym sposobem ich zgłaszania, ale preferujemy stosowanie wartości „sponsored”.
rel="ugc"Google zaleca oznaczanie linków do treści użytkowników, takich jak komentarze i posty na forum, wartością „ugc”. Jeśli chcesz rozpoznawać i nagradzać godnych zaufania współtwórców, możesz usunąć ten atrybut z linków publikowanych przez subskrybentów lub użytkowników, którzy regularnie tworzyli materiały wysokiej jakości.
rel="nofollow"Użyj wartości nofollow, gdy inne wartości nie mają zastosowania, a wolisz, by robot Google nie kojarzył Twojej witryny z linkowaną stroną ani nie indeksował z niej tej strony.

W przypadku linków w swojej witrynie użyj pliku robots.txt, jak opisano poniżej:

  • Linki oznaczone tymi wartościami atrybutu rel zwykle nie są śledzone. Pamiętaj, że linkowane strony można znaleźć na różne sposoby (np. za pomocą map witryn lub linków z innych witryn), więc nadal mogą one być skanowane. Te wartości atrybutu rel są używane tylko w tagach <a> (ponieważ robot Google może śledzić jedynie linki wskazywane przez tag <a>). Wyjątek stanowi wartość nofollow, która jest też dostępna jako metatag robots.
  • Aby uniemożliwić robotowi Google wyśledzenie linku do strony w Twojej witrynie, użyj reguły Disallow w pliku robots.txt.
  • Aby uniemożliwić robotowi Google indeksowanie strony, zezwól na skanowanie i użyj reguły noindex w pliku robots.

W przyszłości każdy z tych trzech atrybutów będzie traktowany jako wskazówka, które linki należy wykluczyć jako elementy rankingowe. Oznacza to, że nie zostaną zignorowane, jak dotychczas.

Dlaczego te linki nie będą całkowicie ignorowane przez wyszukiwarkę? Oto wyjaśnienie Google:

Linki zawierają cenne informacje, które mogą pomóc nam ulepszyć wyszukiwanie, na przykład sposób, w jaki słowa w linkach opisują treść, na którą wskazują. Patrząc na wszystkie napotkane linki, możemy również pomóc lepiej zrozumieć nienaturalne wzorce powiązań. Przechodząc do modelu podpowiedzi, nie tracimy już tych ważnych informacji, jednocześnie pozwalając właścicielom witryn na wskazanie, że niektóre linki nie powinny mieć znaczenia.

Co te zmiany oznaczają dla SEO i właścicieli witryn internetowych?

  • Atrybuty linków są nadal ważne
  • Równie ważne jest oznaczanie reklam i linków sponsorowanych, aby uniknąć ewentualnych kar za schematy linków. Google woli aby używać rel="sponsored", ale "nofollow" też jest w porządku.
  • Nie ma potrzeby zmieniać istniejących już atrybutów
  • Nie ma potrzeby zmiany  istniejących linków "nofollow". Google będzie nadal honorować atrybuty "nofollow", które do tej pory wykorzystano.

SEO i właściciele witryn nie muszą również zmieniać sposobu, w jaki używają atrybutu „nofollow” do oznaczania linków związanych z reklamami i sponsorowaniem. Jednak Google zaleca w razie potrzeby przejście na atrybut rel="sponsored".

Jak poprawnie korzystać z nowych atrybutów?

W jednym łączu można użyć więcej niż jednego atrybutu. Na przykład rel="ugc sponsored" byłby dopuszczalny w przypadku linku sponsorowanego pojawiającego się w treści generowanej przez użytkownika.

Google twierdzi, że nie ma niewłaściwego atrybutu, z wyjątkiem linków sponsorowanych. Jeśli link zostanie oznaczony jako sponsorowany, jeśli nie jest on faktycznie częścią reklamy ani sponsoringu, jego wpływ zostanie zmniejszony.

Podsumowując: każdy link, który jest wyraźnie reklamą lub jest sponsorowany, powinien być oznaczony jako "sponsored" lub "nofollow".

Te zmiany już obowiązują!

Trzy atrybuty linków: sponsored, ugc i nofollow już działają!

Atrybuty sponsored i ugc są traktowane jako „podpowiedzi”, a nofollow będzie działać tak samo jak zawsze do marca 2020 roku, a później również będzie traktowane jako podpowiedź.

Te osoby, które polegały wyłącznie na atrybucie nofollow, którego nigdy nie zalecano, powinni zdecydowanie rozważyć przejście na jeden z nowych atrybutów.

źródła: Official Google Webmaster Blog – Evolving „nofollow” – new ways to identify the nature of links, Google Search Console – Kwalifikowanie linków wychodzących do Google, Search Engine Journal – Google Makes Big Change to Nofollow, Introduces 2 New Link Attributes