Firma Apple została ponownie uznana przez Interbrand za najcenniejszą markę na świecie. To już siódmy rok z rzędu firma z Cupertino zajęła pierwsze miejsce.
Na określenie wartości konkretnej marki mają wpływ trzy najważniejsze czynniki: kondycja finansowa, znaczenie marki dla wyborów dokonywanych przez konsumentów, a także jej zdolność do kształtowania cen na rynku. Kryteria te są zgodne z metodologią stosowaną przez Międzynarodową Organizację Standaryzacji.
Silne marki wpływają na wybory klientów i budują lojalność; przyciągają, zatrzymują i motywują talenty. Metodologia wyceny marki została specjalnie zaprojektowana, aby uwzględniać wszystkie te czynniki.
Interbrand ocenia marki pod względem dziesięciu czynników, z których każdy uważa za kluczowy dla klientów wybierających produkty firmy w porównaniu z produktami konkurencji. Są to: jasność, zaangażowanie, zarządzanie, szybkość reakcji, trafność, zaangażowanie, zróżnicowanie, spójność, autentyczność i obecność.
Podobnie jak w ubiegłym roku, Apple uzyskało szczególnie dobre wyniki w trzech z nich, z których dwa są takie same jak w 2018 roku: zróżnicowanie i zaangażowanie. Jednak w tym roku „spójność” została zastąpiona przez „zarządzanie”.
Oszacowana warto netto marki Apple wynosi 234 mld USD, co stanowi wzrost o 9% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dzięki temu jest to najcenniejsza marka na świecie.
Oto TOP 10 najcenniejszych marek na świecie w 2019 roku:
- Apple 234,241 mld $ (+9%)↑
- Google 167,713 mld $ (+8%)↑
- Amazon 125,263 mld $ (+24%)↑
- Microsoft 108,847 mld $ (+17%)↑
- Coca-Cola 63,365 mld $ (-4%)↓
- Samsung 61,098 mld $ (+2%)↑
- Toyota 56,246 mld $ (+5%)↑
- Mercedes 50,832 mld $ (+5%)↑
- McDonalds 45,362 mld $ (+4%)↑
- Disney 44,352 mld $ (+11%)↑
źródło: Best Global Brands 2019 Rankings

Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.