Internetowa rewolucja, która dokonała się na naszych oczach w ciągu ostatnich 20 lat, wpłynęła na nasze przyzwyczajenia i styl życia w sposób fundamentalny.
Z okazji 20-lecia istnienia, Gemius przyjrzał się temu, jak wygląda konsumpcja internetu wśród trzech pokoleń Polaków: 20-latków, 40-latków oraz 60-latków. Gdzie możemy znaleźć podobieństwa a gdzie różnice w sposobie korzystania z tego medium?
40-latkowie grupą, która spędza w sieci najwięcej czasu
Według kwietniowych danych z badania Gemius/PBI, biorąc pod uwagę trzy pokolenia: 20+, 40+ oraz 60+, w sieci najliczniej reprezentowani są użytkownicy w wieku 40-49 lat. Stanowią oni 18,5% wszystkich internautów, generują także najwięcej odsłon (19,8%) oraz spędzają online najwięcej czasu (20,2%).
Drugą najaktywniejszą grupą okazali się 20-latkowie, osiągający w powyższych kategoriach wyniki na poziomie ok. 17% (stanowią grupę 17% użytkowników sieci, generują 17,3% odsłon i spędzają online 17,5% czasu). Na miejscu trzecim – co nie jest zaskoczeniem – uplasowali się seniorzy, czyli użytkownicy w wieku 60+. Stanowią oni grupę 10,7% internautów, którzy generują 11% wszystkich odsłon i spędzają w sieci prawie dwa razy mniej czasu niż 40-latkowie – 10,7%.
Przeczytaj także: Polacy a mobile – co wiemy na początku 2019 roku?
W sieci finanse przyciągają najstarszych, komunikatory – najmłodszych
Analizując zasięg poszczególnych kategorii stron dla trzech pokoleń internautów, w większości przypadków widać, że wszyscy spędzają czas w sieci na podobnych kategoriach witryn. W TOP 3 znajdziemy kolejno wyszukiwarki stron (98%), serwisy społecznościowe (90-93%) i serwisy pocztowe (84-85%). Co ciekawe, strony i aplikacje banków mają największy zasięg w grupie 60-69 – aż 81% internautów w tym wieku korzysta z bankowości internetowej. Im młodsza grupa, tym zasięg ten jest mniejszy: dla 40-49 jest to 78%, a w grupie 20-29 już tylko 73% internautów korzysta z bankowości online – ta różnica względem najstarszych wynosi ponad 7 punktów procentowych.
Między pokoleniami polskich internautów wyraźnie kształtują się również różnice dotyczące korzystania z komunikatorów. Jest to w większym stopniu domena młodszych – zasięg komunikatorów online w grupie 20-29 sięga 76%, a potem kolejno maleje: 74% w grupie 40-49 i 71% w grupie 60-69.
Mapy i lokalizatory to domena młodszych
Z danych z badania Gemius/PBI wynika, że z aplikacji i witryn w kategorii „Mapy i lokalizatory” najczęściej korzysta pokolenie 20-29. Wśród 3,7 mln użytkowników w tym przedziale wiekowym średni miesięczny czas korzystania to 24 minuty. Spośród trzech pokoleń, najliczniejszą grupę stanowią użytkownicy w wieku 40-49 (4 mln), którzy na takich stronach i aplikacjach spędzają miesięcznie niewiele mniej czasu – średnio 22 minuty.
Z kolei w najstarszym pokoleniu liczba użytkowników jest najmniejsza – 2,2 mln, a z map i lokalizatorów korzystają w miesiącu średnio o 8 minut krócej niż grupa 40-49 – 16 min. Użytkownicy w wieku 60-69 lat spędzają też jednorazowo mniej czasu w tego rodzaju aplikacjach: 1,23 min, podczas gdy młodsze pokolenia średnio o 20 sekund więcej: w grupie 40-49 jest to 1 min 43 s., a 20-29 – 1 min 41 s.
20 lat firmy Gemius
Firma Gemius swoją działalność rozpoczęła w roku 1999 jako Global eMarketing. Cztery lata później zmieniła swoją nazwę na Gemius. W tym samym roku (2003) firma opracowała przełomową metodę badania internetu, która pozwala oszacować rzeczywistą liczbę użytkowników (Real Users) odwiedzających dane witryny oraz określić ich profil społeczno-demograficzny.
Rok później Gemius rozpoczął trwającą do dziś współpracę z PBI, a w 2005 roku po raz pierwszy zostały opublikowane dane z badania Megapanel PBI/Gemius (dzisiaj znanego jako badanie Gemius/PBI). Badanie to stało się impulsem rozwoju polskiego internetu i do dziś służy reklamodawcom, agencjom reklamowym i domom mediowym do szacowania potencjału reklamowego stron WWW i planowania kampanii marketingowej online.
Może Cię zainteresować także:
Kobiety i mężczyźni w polskim internecie i na mobile’u w styczniu 2019 r.
źródło: informacja prasowa