Jak się mają podcasty w Polsce – według Spotify i Voxnest

Rozrywka, nauka i newsy – Polska odkrywa potencjał nieograniczonego świata podcastów– sprawdź, które gatunki i tytuły są najpopularniejsze według Spotify?

Podcasty w Spotify

Polska jest jednym z rynków globalnych, w którym sektor podcastów rozwija się najszybciej. Według firmy Voxnest, Spotify jest wiodącą platformą podcastów w Polsce, a społeczność ich słuchaczy rośnie o 300% w skali rok do roku.

Z ponad 217 mln użytkowników w 79 krajach Spotify jest obecnie jedną z największych na świecie platform streamingowych z treściami audio, zawierającą bogaty katalog utworów i podcastów. Niedawno potwierdziliśmy, że już ponad 20 000 zespołów kreatywnych na całym świecie publikuje tysiące serii podcastowych na różnorodne tematy: od kultury, informacji i ekonomii, przez psychologię i sport, po cykle fabularne i komediowe.

Format podcastów ewoluuje w zawrotnym tempie i choć w Polsce nadal jest w fazie wczesnego rozwoju, dostrzegamy w nim ogromny potencjał wzrostów – tylko w ostatnim roku liczba słuchaczy podcastów na Spotify w Polsce wzrosła o 300%. Według danych Voxnest – właściciela jednej z największych platform hostingowych dla podcastów, Spreaker – Polska jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się rynków dla tego formatu na świecie! Wzrosty sięgają 40% w skali miesiąc do miesiąca. Wyprzedzają nas Chile, Argentyna, Peru, Meksyk i Chiny. Według danych Voxnest Spotify jest obecnie platformą #1 w Polsce jeśli chodzi o streaming podcastów.


Wraz ze wzrostem liczby słuchaczy, rośnie również katalog dostępnych tytułów. Obecnie na Spotify znajdziecie ponad 250.000 różnych podcastów. Spotify skupia sią na rozwoju lokalnych produkcji.

Coraz więcej krajowych wydawców i redakcji rozszerza swoje portfolio o podcasty, od mediów informacyjnych, takich jak Onet i Puls Biznesu, po tytuły tematyczne, poświęcone technologii czy kulturze, jak Niebezpiecznik i Newonce. Kolejni twórcy internetowi zaczynają publikować podcasty i w ten sposób wzmacniać relacje z fanami, weźmy za przykład chociażby Radka Kotarskiego z Polimatów czy Kasię Czajkę i Pawła Opydo i ich serię ZVZ.

Ze Spotify korzysta już 100 mln subskrybentów Premium

 Kto słucha podcastów w Polsce?

Ponad 50% słuchaczy podcastów w Polsce ma mniej niż 30 lat. Według statystyk Spotify ponad 90% czasu spędzanego z podcastami odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Co może zaskakiwać, podcastów słuchamy nie tylko rano i wieczorem. Najwięcej streamów notujemy w ciągu dnia, popołudniami.

Podcasty w aplikacji Spotify (screen)

Komedia, kryminały a może polityka?

Jeśli przyjrzymy się ulubionym gatunkom podcastów słuchanych przez Polaków na czele zestawienia najpopularniejszych kategorii znajduje się Sztuka i rozrywka, a dalej Edukacja oraz Komedia. Jeśli chodzi o najczęściej słuchane tytuły, na pierwszym miejscu znajduje się seria Kryminatorium, którego prowadzącym jest Marcin z kanału YT Niediegetyczne, a tuż za nim plasuje się Karol Paciorek i jego seria Imponderabilia. Podium uzupełnia seria Dwóch Typów Podcast, którego prowadzącymi są dwaj youtuberzy: GargamelVlog oraz Generator Frajdy.

Innym ciekawym przykładem jest edukacyjna seria Strefa Psyche, przygotowywana przez Uniwersytet SWPS. Krajowe zestawienia zmieniają się cyklicznie, ponieważ coraz więcej redakcji, twórców i instytucji decyduje się na stałe publikowanie swoich podcastów na Spotify.

Ranking najpopularniejszych gatunków i tytułów podcastów w kwietniu 2019

Najczęściej streamowane gatunki podcastów w Polsce:

  1. Sztuka i rozrywka
  2. Edukacja
  3. Komedia
  4. Zdrowie i styl życia
  5. Wiadomości i polityka

Najczęściej streamowane podcasty w Polsce

  1. Kryminatorium
  2. Imponderabilia
  3. Dwóch typów podcast
  4. Polimaty 2
  5. 7 metrów pod ziemią
  6. Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS
  7. Ja i moje przyjaciółki idiotki
  8. Speak English now Podcast through Mini Stories
  9. Zabójcze opowieści
  10. WNOP: Więcej niż oszczędzanie pieniędzy

Informacje o zasadach publikacji podcastów są dostępne na platformie Spotify for Podcasters.

źródło: informacja prasowa

Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj