Przychody z usług Apple’a osiągają najwyższy poziom, sprzedaż iPhone’a lekko spada, ale firma i tak odnotowuje rekordowe wyniki przychodów 11,5 mld dolarów za 2 kwartał fiskalny 2019 r.
Podczas gdy Apple jest nadal powszechnie uważany za firmę produkującym sprzęr (iPhone’y), to segment oferowanych usług, w tym Apple Music, Apple Pay, iTunes i App Store, w ostatnich latach stały się ogromnym biznesem przynoszącym firmie już 20% przychodów.
Segment usług Apple’a jest tak duży, że obecnie jest już drugim największym źródłem przychodów firmy z Cupertino. Zgodnie z najnowszym raportem finansowym za drugi kwartał fiskalny (1 kw. roczny), usługi stanowiły 20 proc. całkowitych przychodów Apple’a w okresie między styczniem a marcem 2019 roku. iPhone, który stanowił 54 proc. całkowitej sprzedaży jest w dalszym ciągu na pierwszej pozycji.
Przeczytaj także: Wyniki sprzedaży Apple’a za 1Q fiskalny 2019
Apple zaczęło upatrywać w swoich usługach szansę na zyski, a nie nanarzędzie do sprzedaży większej liczby iPhone’ów. Jest to dobrze przemyślana strategia na czasy, gdy rynek będzie już zupełnie nasycony sprzedażą smartfonów.
Dodanie Apple Music na Amazon Echo i przesyłania strumieniowego Apple TV do inteligentnych telewizorów byłoby nie do pomyślenia jeszcze kilka lat temu, ponieważ jest to sprzeczne z (nie)znanym podejściem Apple’a do innych ekosystemów. Oficjalnym celem Apple’a jest podwojenie działalności usługowej w latach 2016-2020. Jak pokazuje poniższy wykres, firma jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu.
Udział w przychodach Apple’a w 2 kw. fiskalnym 2019 r.:
- iPhone 54%
- Usługi 20%
- Mac 10%
- Wearables, Dom i Akcesoria 9%
- iPad 8%
Niesamowity rozwój firmy Apple w XXI wieku
Kiedy Apple ogłosiło ostatnie wyniki kwartalne na początku tego tygodnia, nie było większych niespodzianek: sprzedaż iPhone’a była nieznacznie niższa niż w ubiegłym roku, przychody z usług osiągnęły nowy rekordowy poziom, a segment znany wcześniej jako „inne produkty”, obecnie nazywany „Wearables, Home and Accessories” ciągle się rozwijają.
Ogólnie rzecz biorąc, producent iPhone’a wygenerował zysk w wysokości 11,56 miliardów dolarów z 58,02 miliarda dolarów sprzedaży, pokonując szacunki Wall Street w górnej i dolnej linii.
Podczas gdy kwartalny zysk w wysokości ponad 10 miliardów dolarów jest czymś, czego oczekujemy od Apple’a w ciągu ostatnich kilku lat, ważne jest, aby pamiętać, jak niezwykłe są liczby, które Apple regularnie publikuje. Według najnowszej listy Fortune 500, mniej niż 20 amerykańskich firm opublikowało roczny zysk powyżej 10 miliardów dolarów w 2017 roku. Apple zrobiło to przez 9 z 10 ostatnich kwartałów!
Powyższy wykres przygotowany przez serwis Statista opiera się na danych pochodzących z raportów kwartalnych Apple’a – widać na nim niesamowitą transformację, której firma doświadczyła od początku XXI wieku. W 2001 r. łączne przychody Apple’a wyniosły 5,36 mld USD, ale przyniosły stratę w wysokości 25 mln USD. W roku fiskalnym 2018 Apple wygenerowało zysk netto w wysokości 59,53 mld USD z 265,60 mld USD przychodów.
Sprawdź również: