Każde pokolenie inaczej podchodzi do życia, pracy, pieniędzy, wartości, dlatego przekaz do każdej grupy konstruowany jest inaczej – sprawdź różnice między Generacją Z i Millenialsami.

W ciągu ostatniej dekady bardzo dużo uwagi poświęcano na zrozumieniu nawyków pracy i postaw millenialsów, ale już nadszedł czas, aby bliżej poznać pokolenie Z – czyli tzw. post-millenialsów – w pełni internetowe pokolenie młodych ludzi.
Pokolenie Z (z ang. Generation Z) to ludzie urodzeni po pokoleniu Milenium – między 1997 a 2010 rokiem, którzy już teraz wkraczają w swoje wczesne dorosłe życie i rozpoczynają studia, a nawet karierę. Czym się różnią i jak podchodzą do życia?
Poznaj Pokolenie Z, dzięki przejrzystej infografice od ZeroCenter, przedstawiającej różnice w odniesieniu do dobrze poznanego już pokolenia Y (Millenialsów). Choć nie ma dokładnej definicji Pokolenia Z, a demografowie mogą mieć różne zdania co do początku tej generacji, to niektórzy wskazują nawet na wczesne lata 90. a niektórzy dopiero od połowy 2000 roku.
Niezależnie od tego, generacja Z to grupa, która jest następna po Milenialsach – i wielu z „Gen Zers” kończy właśnie szkołę średnią, studia lub szuka swojej pierwszej pracy.
Różnice między Millenialsami a Pokoleniem Z
Podczas gdy różnice pokoleniowe nie zawsze mocno się ścierają i niekoniecznie odnoszą się do każdej osoby, to demografowie wyszczególnili kluczowe podobieństwa i różnice między Gen Z i Y (Millenium)
Pokolenie Y (Millenialsi) | Pokolenie Z |
---|---|
Wychowany przez Baby Boomers | Wychowany przez Pokolenie X |
Dorastał w okresie ożywienia gospodarczego | Dorastał w czasie recesji |
Ma tendencję do bycia idealistą | Ma tendencję do bycia pragmatykiem |
Koncentruje się na doświadczeniu | Koncentruje się na oszczędzaniu pieniędzy |
Mobilni pionierzy | Urodzeni w epoce mobile’a |
Preferuje marki, które podzielają ich wartości | Preferuje marki, które są autentyczne |
Preferuje Facebooka i Instagrama | Preferuje Snapchata i Instagrama |


Generacja Z ma tendencję do bycia bardziej pragmatyczną, podchodząc zarówno do swojej edukacji, jak i kariery – inaczej niż pokolenie Milenialsów. Wygląda na to, że Gen Z podchodzi do pieniędzy podobnie jak poprzednie grupy.
Przeczytaj także:
- Generacja Z korzysta ponad 3,5 godz. dziennie z internetu na smartfonach
- Generacja Z spędza ponad 4 godziny dziennie online na mobile’u
Czego oczekiwać po nowym pokoleniu młodych-dorosłych ludzi?
Pokolenie Z nie pamięta czasów, kiedy internet nie istniał – i dlatego nie dziwi fakt, że 50% Gen Z spędza 10 godzin dziennie na byciu online, a 70% ogląda YouTube’a przez dwie godziny dziennie lub dłużej.
Pokolenie Z ma jednak pewne wyjątkowe i prawdopodobnie nieoczekiwane cechy. Gen Z preferuje bezpośrednie kontakty w miejscu pracy, a także oczekuje cięższej pracy niż poprzednie grupy. Gen Z jest również bardzo tolerancyjna – jest najbardziej zróżnicowanym pokoleniem (49% nie-białych) i ceni sobie równość rasową jako najważniejsze zagadnienie. Wreszcie, Gen Z jest prawdopodobnie jednym z najbardziej praktycznych pokoleń, ceniących rzeczy takie jak oszczędzanie pieniędzy i uzyskiwanie stabilnych miejsc pracy.

W Twoim miejscu pracy zapewne już są osoby z tego pokolenia, a jeśli nie, to wkrótce się pojawią.
źródła: ZeroCater – The Workforce’s Newest Members: Generation Z via VisualCapitalis – Meet Generation Z: The Newest Member to the Workforce

Od 2005 roku zajmuję się komunikacją internetową i e-marketingiem, jestem pasjonatem urządzeń mobilnych oraz nowych technologii – i nie waham się ich używać.