Bycie meaningful jest biznesowo opłacalne: 77% konsumentów woli kupować produkty marek, które podzielają ich wartości – sprawdź, które marki są najbardziej „meaningful” w Polsce w 2019 roku?
- Google, PayPal, Gillette i Johnson & Johnson to marki, które znalazły się w globalnym top ten Meaningful Brands® 2019.
- W Polsce najbardziej meaningful są Google, Nivea, Allegro, YouTube i Rossmann.
- 82% marek mogłoby po prostu zniknąć z polskiego rynku i nikt by się nie zmartwił. To bardzo duży, bo blisko 10% wzrost w stosunku do danych z poprzedniej fali.
- Marki Meaningful wypadają lepiej w notowaniach giełdowych o 134%.
- Dziś wybór marki to coraz częściej deklaracja światopoglądowa: 54% konsumentów uważa, że to marki i firmy a nie politycy, mają do odegrania kluczową rolę w budowaniu lepszego jutra.
- 58% treści tworzonych przez 1800 największych światowych marek, to treści nieadekwatne i kiepskiej jakości, zdecydowanie nie wychodzące naprzeciw oczekiwaniom ludzi.
Najnowsze badanie Havas Group, Meaningful Brands 2019, mówi, że aż 82% marek na polskim rynku mogłoby zniknąć i nikt nie zwróciłby na to uwagi. To nie tylko najwyższy odsetek w całej historii badania, ale także bardzo duży, bo blisko 10% wzrost w stosunku do jego poprzedniej fali z 2017 r. Globalnie odsetek ten wzrósł o 3 punkty i obecnie wynosi 77%.
Znajdujące się poza tą statystyką, marki meaningful, czyli te postrzegane przez konsumentów jako zmieniające świat na lepsze osiągają wyższe wyniki na giełdzie (o 134%); a także mają większy udział w portfelu danej kategorii o 9%. Marki te, osiągają także wyższe poziomy wszystkich klasycznych KPI, takich jak intencja zakupowa (24 punkty procentowe) czy chęć polecenia więcej (39 punktów procentowych).
Przeczytaj także: Marki bez których Amerykanie nie wyobrażają sobie życia
Dziś zakupy to coraz więcej częściej manifestacja światopoglądu
W Polsce 54% konsumentów (globalnie 55%) uważa, że to marki i firmy, a nie rządy czy politycy, mają do odegrania ważniejszą rolę w zmienianiu naszego świata na lepsze. Dziś nasze wybory konsumpcyjne coraz częściej stają się także kwestią manifestacji światopoglądu.
– Oprócz zmian w postawach dotyczących wyboru i oceny marek, w tegorocznych danych widzimy zmianę w istotności czynników, które są koniecznym warunkiem naszego szczęścia. Coraz ważniejsze są dla nas takie wymiary życia jak: „Posiadanie wokół ludzi, którzy naprawdę się o nas troszczą” (wzrost z 38% do 47%), „Radość z małych rzeczy w życiu” (wzrost z 35% do 37%), „Dobra forma fizyczna” (wzrost z 26% do 37%). Jeszcze w 20014 roku, najczęściej wskazywanym kluczowym czynnikiem poczucia zadowolenia z życia było „Osiągnięcie lepszego standardu życia”, dziś znajduje się ono na 4 pozycji. Dane sugerują, że zmierzamy powoli w stronę społeczeństwa postmaterialistycznego, gdzie od materialnych, ważniejsze są kwestie i wartości pozamaterialne. W konsekwencji coraz więcej osób oprócz dobrych jakościowo, użytecznych produktów w niskiej cenie, szuka marek, za którymi stoją bliskie im wartości. Wartości te mogą manifestować się na bardzo wielu polach, w procesie produkcji, polityki traktowania pracowników czy prowadzonej komunikacji. Na razie rzecz jasna, kwestie te są istotne na poziomie deklaracji, wierzę jednak, że za moment będą także decydujące w momencie zakupu. Zresztą już dziś marki, które działają na polu społecznym i ekologicznym cieszą się dużo większym zaufaniem, niż ogół marek (60% vs 30%) – komentuje Anna Kuropatwa, Insights and Strategy Director w Havas Media Group.
Wyniki Meaningful Brands® 2019
W tym roku markami, które w globalnym badaniu wypadły najlepiej są: Google, PayPal, Mercedes-Benz, WhatsApp, YouTube, Johnson & Johnson, Gillette, BMW, Microsoft i Danone. W Polsce na tej liście znalazły się odpowiednio: Google, Nivea, Allegro, YouTube, Rossmann, Tymbark, Biedronka, Audi, Samsung i Łaciate.
Ponad połowa marek nie dostarcza treści, które są meaningful
Treści, dziś oferują marki, znacznie mijają się z oczekiwaniami odbiorców. Podczas gdy 90% konsumentów oczekuje od marek wartościowego contentu i aktywacji, więcej niż połowa treści dostarczanych przez marki nie jest meaningful. Dodatkowo, sytuację tę wzmacnia przeciążenie ilością ciągle pojawiającego się nowego contentu, w tym np. 473 000 tweetów czy 4 milionów video, które są oglądane co minutę na YouTube.
Śledzenie relacji pomiędzy wynikami marek pod kątem meaningfulness a treściami, które marki produkują, pokazuje, że firmy powinny zdecydowanie podnieść jakość oferowanego contentu, tak aby efektywnie angażować odbiorców i w efekcie podnosić swoje wyniki biznesowe. Wg badania aż 58% treści tworzonych przez 1800 największych światowych marek, to treści nieadekwatne i słabej jakości. Z pewnością nie odpowiadają one potrzebom konsumentów, a przez to nie mają szans przebić się przez szum reklamowy i zaangażować swoich odbiorców poprzez rozrywkę, ciekawe wydarzenia czy inne oparte o wartościowy kontent aktywacje konsumenckie.
– Wysokie oceny marki pod kątem meaningfulness przekładają się bezpośrednio na jej wartość ekonomiczną. Badanie pokazuje, że brandy wysoko cenione przez konsumentów osiągają aż o 134% lepsze notowania giełdowe. To kluczowa przesłanka dla marek – wartościowa i wpływająca na poprawę życia konsumentów komunikacja wpływa na rozwój biznesu. Badanie Meaningful Brands, które prowadzimy już ponad 10 lat daje nam unikatową wiedzę na temat budowania wartościowego wizerunku marki i bardzo cieszymy się, że możemy się nią dzielić z naszymi klientami – mówi Małgorzata Węgierek, CEO Havas Media Group.
Oferowanie treści, które są dla ludzi meaningful naprawdę się opłaca. Badanie Meaningful Brands® 2019 pokazuje, że istnieje aż 72% korelacja pomiędzy efektywnością treści a postrzeganiem marki, jako tej, która oferuje korzyści osobiste, w tym zwłaszcza emocjonalne. A im większy wpływ marki na nasze szczęście, tym bardziej meaningful ona się staje, co zawsze pozytywnie odbija się w wynikach biznesowych.
Tak wyglądają kluczowe wnioski z najnowszej fali badania Meaningful Brands® 2019, globalnego projektu badawczego grupy Havas, realizowanego w 31 krajach, na grupie 350 000 respondentów i obejmującego 1880 marek. Badanie mierzy siłę marki przez pryzmat korzyści oferowanych ludziom przez dany brand. W Polsce nową falę badania przeprowadzono na ponad 9 tys. respondentów i 105 markach w 11 kategoriach produktowych. W tym między innymi: Finanse, Motoryzacja, Handel, Telekomunikacja, Żywność, Internet i Media.
źródło: informacja prasowa