Zobacz wyniki badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2018 r. na temat tego jak Polacy korzystali na co dzień z usług telekomunikacyjnych.
Raport z „Badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów” odpowiada między innymi na poniższe pytania: Smartfon czy telefon stacjonarny? Jeden aktywny numer czy więcej? Internet mobilny w telefonie, stacjonarny czy po Wi-Fi? Czy korzystamy z usług over-the-top (OTT)? Czy używamy aplikacji bankowych? I ile wydajemy, żeby być online i móc korzystać z cyfrowych usług?
Poniżej znajdziesz najważniejsze wnioski i wykresy, a także linki do pełnych raportów dot. danych klientów indywidualnych i przedsiębiorstw.
Jak się okazuje, z telefonii stacjonarnej korzysta już tylko ok. 9 proc. badanych. Większość z nich posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Dotyczy to też firm – zdecydowana większość, bo blisko 80 proc., odeszła już od telefonii stacjonarnej.
Sprawdź także wyniki badania na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2017 roku
Telefonia komórkowa
Jeśli korzystamy z komórek, to w zdecydowanej większości ze smartfonów. Z operatorem najczęściej wiążemy się abonamentem, choć jedna trzecia z nas woli telefon na kartę, a średni miesięczny rachunek to niemal 50 zł. Zdecydowanie doceniamy fakt, że opłaty za rozmowy na terenie Unii Europejskiej zrównały się z krajowymi – już niemal 90 proc. z nas korzysta z roamingu podczas podróży po Europie.
- Telefonia komórkowa wykorzystywana jest powszechnie – korzystaz niej 93,1% badanych. Większość w tym celu używa smartfonów, zaś preferowanym typem oferty jest abonament (65,6%).
- Średnie miesięczne wydatki na telefon to 49,9 zł. 70,1% posiadaczy telefonów komórkowych korzysta z usługi Internetu w telefonie, najczęściej w formie abonamentu bądź doładowania. Internet mobilny w telefonie wykorzystywany jest głównie do przeglądania stron www, jak również w celu korzystania z portali społecznościowych oraz poczty elektronicznej.
- 36,8% użytkowników Internetu w telefonie ma zainstalowaną aplikację bankową, z której korzysta zazwyczaj kilka razy w tygodniu. Płatności zbliżeniowej telefonem dokonuje z kolei trzech na dziesięciu(30%) posiadaczy aplikacji bankowej.
- W zeszłym roku 18,2% badanych odbyło podróż do innych krajów Unii Europejskiej. Podczas zagranicznych wyjazdów z usług roamingu korzystało blisko dziewięciu na dziesięciu pytanych, przy czym najczęstszą usługą było wykonywanie i odbieranie połączeń oraz SMS-ów.
Za to do bankowości mobilnej wciąż się przyzwyczajamy – aplikację bankową w telefonie ma prawie 40 proc. z nas, za to ci, którzy ją posiadają, często decydują się korzystać z niej nawet kilka razy w tygodniu. Blisko połowa z badanych nie korzysta z żadnych usług OTT, zaś przez korzystających zdecydowanie najczęściej wskazywane są usługi komunikacyjne. Mimo to, wciąż większe znaczenie mają tradycyjne rozmowy głosowe oraz wiadomości wysyłane przez SMS/MMS niż komunikatory.
Internet mobilny
Internet mobilny Polacy posiadają przede wszystkim w smartfonie. Badani jako korzyść posiadania Internetu mobilnego wskazują najczęściej większą mobilność i potrzebę korzystania z sieci poza domem (59,6%). 62,6% z nich uważa, że nic nie jest w stanie skłonićich do zmiany na rzecz Internetu stacjonarnego. Bardzo wysokooceniają również jakość Internetu mobilnego.
Średnia miesięczna wysokość opłat za Internet mobilny wynosi 44,8 zł. Jedna trzecia deklaruje, iż nie posiada limitu transferu danych. Maksymalna prędkość pobierania danych to średnio 70,7Mb/s, choć większość nie potrafi jej wskazać. O wyborze prędkości decyduje cena(41,4%).
Internet stacjonarny
Dostęp do internetu ma już ponad 70 proc. klientów indywidualnych, z czego ponad 90 proc. posiada internet mobilny w telefonie, a 67 proc. usługę stacjonarną. Średnia miesięczna opłata za internet mobilny wynosi niemal 45 zł, a maksymalna prędkość pobierania danych to średnio 70,7 Mb/s. W przypadku firm odsetek posiadających dostęp do internetu sięga 86 proc. i ponad połowa z nich deklaruje, że jest to dostęp stacjonarny.
- Połowa posiadaczy Internetu stacjonarnego nie zrezygnowałaby z tej usługi; wśród ewentualnych powodów rezygnacji wymieniane jest pogorszenie jakości łącza (16,1%), lepszy zasięg Internetu mobilnego (15,8%) oraz korzystniejsza oferta dostępu mobilnego (15,1%).
- Średnia miesięczna wysokość opłat respondentów za Internet stacjonarny wynosi 51,5 zł. Respondenci przeważnie nie znają prędkości Internetu wynikających z umowy, choć 36,7% ma świadomość obowiązku informowania przez dostawce.
- Zdecydowana większość użytkowników jest zadowolona z posiadanej stacjonarnej usługi do Internetu w każdym jej aspekcie i nie wskazuje problemów z jej jakością.
Sieć 5G
- 27,1% respondentów spotkało się z pojęciem „sieci 5G”. Blisko jedna trzecia badanych wie, której generacji sieci komórkowe są obecnie użytkowane.
- Pytani o budowę masztu telekomunikacyjnego oddalonego ok. 200 m od miejsca zamieszkania, badani niechętnie by go tam widzieli (58,7% przeciwników). Niespełna jedna trzecia nie miałaby nic przeciwko.
- Opinie dotyczące szkodliwości promieniowania z nadajników są podzielone – obawy podziela połowa badanych, a 42,9% zaprzecza, by było one chorobotwórcze.
Media cyfrowe
- Pojęcie mediów cyfrowych jest znane nieco ponad połowie pytanych. Wśród użytkowników najpopularniejsze są portale internetowe i społecznościowe, a także telewizja cyfrowa i internetowa. Służą one przede wszystkim celom rozrywkowym, w dalszej kolejności informacyjnym. Większość użytkowana jest bezpłatnie (48,6%), a wśród płatnych najczęściej wymieniana jest telewizja.
- Maksymalna akceptowalna kwota użytkowania tych mediów to 54,6 zł, a wykorzystywany dostęp do Internetu w celu korzystania z mediów cyfrowych to nieco częściej Internet stacjonarny niż mobilny.
- Badanie niechętni są całkowitej rezygnacji z mediów tradycyjnych, najchętniej korzystaliby z obu możliwości.
- 38,2% badanych nie korzysta z tego typu usług, a 34,3% nie zamierza też korzystać w przyszłości. Największe obawy Polaków związane z mediami cyfrowymi to przekazywanie niepotwierdzonych informacji oraz łatwy dostęp do nieodpowiednich treści.
Telefonia stacjonarna
- Z telefonii stacjonarnej korzysta 9,1% badanych. Większość badanych posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Telefon ten używany jest również dla wygody przez 20,8% pytanych. Mimo to dla większości posiadaczy jest on istotny – wykorzystują go kilka razy w tygodniu i nie chcieliby zrezygnować z telefonu stacjonarnego na rzecz mobilnego.
- Użytkownicy telefonii stacjonarnej wysoko oceniają jej dostępność, jakość połączeń oraz ofertę cenową. Za rachunki płacą miesięcznie przeciętnie 39,3 zł.
- Powodem rezygnacji z telefonu stacjonarnego jest przede wszystkimrozwój sieci komórkowej – trzy czwarte niekorzystających uważa, że telefon komórkowy jest dla nich wystarczający.
Pobierz pełne wersje raportów:
- Raport konsumencki – klienci indywidualni 2018 (1,6 MB, PDF)
- Raport konsumencki – klienci instytucjonalni 2018 (1,4 MB, PDF)
Może Cię także zainteresować:
Wyniki badania użytkowników usług telekomunikacyjnych w Polsce 2016
źródło: komunikat prasowy UKE
Teoretycznie od nadajników bardziej można się jednak obawiać smartfonów. Tyle tyko, że one spełniają normy bezpieczeństwa i oczywiście nie należy ich używać cały czas, a tak to nie ma większych obaw. Jednak powinniśmy się skupić na jakości powietrza i dbaniu o siebie, a nie szukać wymówek w postaci innego zagrożenia dla zdrowia.
Świadomość mogłaby być większa. Wynik pokazuje, że ludzie obawiają się nadajników, a nie zaobserwowano ich szkodliwości w skali globalnej. Pozytywne zaskoczenie, że ludzie słyszeli o 5G, zapowiada się rozwojowo, oby nie trzeba było długo czekać na jego dostępność u nas.
5G to będzie moim zdaniem ogromny przeskok, większy komfort używania Internetu mobilnego i wiele innych zalet.
Zgadzam się w ogóle to niezłe że ktoś daje internet za darmo i to już od tylu lat
Aero2 jak wchodziło z darmowym netem to zwracali dużą uwagę na obszary wykluczone cyfrowo jak widać nadal nie wszystkie dziury są załatane i bdi nadal ma rację bytu