Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2018 roku [raport UKE]

Zobacz wyniki badania konsumenckiego, przeprowadzonego w listopadzie 2018 r. na temat tego jak Polacy korzystali na co dzień z usług telekomunikacyjnych.

Korzystanie z usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2018 r.
Korzystanie z usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2018 r.

Raport z „Badania opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów” odpowiada między innymi na poniższe pytania: Smartfon czy telefon stacjonarny? Jeden aktywny numer czy więcej? Internet mobilny w telefonie, stacjonarny czy po Wi-Fi? Czy korzystamy z usług over-the-top (OTT)? Czy używamy aplikacji bankowych? I ile wydajemy, żeby być online i móc korzystać z cyfrowych usług? 

Poniżej znajdziesz najważniejsze wnioski i wykresy, a także linki do pełnych raportów dot. danych klientów indywidualnych i przedsiębiorstw.

Jak się okazuje, z telefonii stacjonarnej korzysta już tylko ok. 9 proc. badanych. Większość z nich posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Dotyczy to też firm – zdecydowana większość, bo blisko 80 proc., odeszła już od telefonii stacjonarnej.

Sprawdź także wyniki  badania na temat korzystania z usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2017 roku

Telefonia komórkowa

Jeśli korzystamy z komórek, to w zdecydowanej większości ze smartfonów. Z operatorem najczęściej wiążemy się abonamentem, choć jedna trzecia z nas woli telefon na kartę, a średni miesięczny rachunek to niemal 50 zł. Zdecydowanie doceniamy fakt, że opłaty za rozmowy na terenie Unii Europejskiej zrównały się z krajowymi – już niemal 90 proc. z nas korzysta z roamingu podczas podróży po Europie.

Telefonia komórkowa w Polsce w 2018 r.
Telefonia komórkowa w Polsce w 2018 r.
  • Telefonia komórkowa wykorzystywana jest powszechnie – korzystaz niej 93,1% badanych. Większość w tym celu używa smartfonów, zaś preferowanym typem oferty jest abonament (65,6%).
  • Średnie miesięczne wydatki na telefon to 49,9 zł. 70,1% posiadaczy telefonów komórkowych korzysta z usługi Internetu w telefonie, najczęściej w formie abonamentu bądź doładowania. Internet mobilny w telefonie wykorzystywany jest głównie do przeglądania stron www, jak również w celu korzystania z portali społecznościowych oraz poczty elektronicznej.
  • 36,8% użytkowników Internetu w telefonie ma zainstalowaną aplikację bankową, z której korzysta zazwyczaj kilka razy w tygodniu. Płatności zbliżeniowej telefonem dokonuje z kolei trzech na dziesięciu(30%) posiadaczy aplikacji bankowej.
  • W zeszłym roku 18,2% badanych odbyło podróż do innych krajów Unii Europejskiej. Podczas zagranicznych wyjazdów z usług roamingu korzystało blisko dziewięciu na dziesięciu pytanych, przy czym najczęstszą usługą było wykonywanie i odbieranie połączeń oraz SMS-ów.

Za to do bankowości mobilnej wciąż się przyzwyczajamy – aplikację bankową w telefonie ma prawie 40 proc. z nas, za to ci, którzy ją posiadają, często decydują się korzystać z niej nawet kilka razy w tygodniu. Blisko połowa z badanych nie korzysta z żadnych usług OTT, zaś przez korzystających zdecydowanie najczęściej wskazywane są usługi komunikacyjne. Mimo to, wciąż większe znaczenie mają tradycyjne rozmowy głosowe oraz wiadomości wysyłane przez SMS/MMS niż komunikatory.

Cel korzystania z internetu mobilnego w telefonie (Polska, 2018 r.)
Cel korzystania z internetu mobilnego w telefonie (Polska, 2018 r.)

Internet mobilny

Internet mobilny Polacy posiadają przede wszystkim w smartfonie. Badani jako korzyść posiadania Internetu mobilnego wskazują najczęściej większą mobilność i potrzebę korzystania z sieci poza domem (59,6%). 62,6% z nich uważa, że nic nie jest w stanie skłonićich do zmiany na rzecz Internetu stacjonarnego. Bardzo wysokooceniają również jakość Internetu mobilnego.

Korzystanie z internetu mobilnego LTE w Polsce w 2018 r.
Korzystanie z internetu mobilnego LTE w Polsce w 2018 r.

Średnia miesięczna wysokość opłat za Internet mobilny wynosi 44,8 zł. Jedna trzecia deklaruje, iż nie posiada limitu transferu danych. Maksymalna prędkość pobierania danych to średnio 70,7Mb/s, choć większość nie potrafi jej wskazać. O wyborze prędkości decyduje cena(41,4%).

Internet stacjonarny

Dostęp do internetu ma już ponad 70 proc. klientów indywidualnych, z czego ponad 90 proc. posiada internet mobilny w telefonie, a 67 proc. usługę stacjonarną. Średnia miesięczna opłata za internet mobilny wynosi niemal 45 zł, a maksymalna prędkość pobierania danych to średnio 70,7 Mb/s. W przypadku firm odsetek posiadających dostęp do internetu sięga 86 proc. i ponad połowa z nich deklaruje, że jest to dostęp stacjonarny.

  • Połowa posiadaczy Internetu stacjonarnego nie zrezygnowałaby z tej usługi; wśród ewentualnych powodów rezygnacji wymieniane jest pogorszenie jakości łącza (16,1%), lepszy zasięg Internetu mobilnego (15,8%) oraz korzystniejsza oferta dostępu mobilnego (15,1%).
  • Średnia miesięczna wysokość opłat respondentów za Internet stacjonarny wynosi 51,5 zł. Respondenci przeważnie nie znają prędkości Internetu wynikających z umowy, choć 36,7% ma świadomość obowiązku informowania przez dostawce.
  • Zdecydowana większość użytkowników jest zadowolona z posiadanej stacjonarnej usługi do Internetu w każdym jej aspekcie i nie wskazuje problemów z jej jakością.
Rodzaj dostępu do internetu w Polsce w 2018 r.
Rodzaj dostępu do internetu w Polsce w 2018 r.

Sieć 5G

  • 27,1% respondentów spotkało się z pojęciem „sieci 5G”. Blisko jedna trzecia badanych wie, której generacji sieci komórkowe są obecnie użytkowane.
  • Pytani o budowę masztu telekomunikacyjnego oddalonego ok. 200 m od miejsca zamieszkania, badani niechętnie by go tam widzieli (58,7% przeciwników). Niespełna jedna trzecia nie miałaby nic przeciwko.
  • Opinie dotyczące szkodliwości promieniowania z nadajników są podzielone – obawy podziela połowa badanych, a 42,9% zaprzecza, by było one chorobotwórcze.
Korzystanie z Wi-Fi w Polsce w 2018 r.
Korzystanie z Wi-Fi w Polsce w 2018 r.

Media cyfrowe

  • Pojęcie mediów cyfrowych jest znane nieco ponad połowie pytanych. Wśród użytkowników najpopularniejsze są portale internetowe i społecznościowe, a także telewizja cyfrowa i internetowa. Służą one przede wszystkim celom rozrywkowym, w dalszej kolejności informacyjnym. Większość użytkowana jest bezpłatnie (48,6%), a wśród płatnych najczęściej wymieniana jest telewizja.
  • Maksymalna akceptowalna kwota użytkowania tych mediów to 54,6 zł, a wykorzystywany dostęp do Internetu w celu korzystania z mediów cyfrowych to nieco częściej Internet stacjonarny niż mobilny.
  • Badanie niechętni są całkowitej rezygnacji z mediów tradycyjnych, najchętniej korzystaliby z obu możliwości.
  • 38,2% badanych nie korzysta z tego typu usług, a 34,3% nie zamierza też korzystać w przyszłości. Największe obawy Polaków związane z mediami cyfrowymi to przekazywanie niepotwierdzonych informacji oraz łatwy dostęp do nieodpowiednich treści.
Aplikacje bankowe i płatności mobilne w Polsce w 2018 r.
Aplikacje bankowe i płatności mobilne w Polsce w 2018 r.

Telefonia stacjonarna

  • Z telefonii stacjonarnej korzysta 9,1% badanych. Większość badanych posiada stacjonarny telefon z przyzwyczajenia. Telefon ten używany jest również dla wygody przez 20,8% pytanych. Mimo to dla większości posiadaczy jest on istotny – wykorzystują go kilka razy w tygodniu i nie chcieliby zrezygnować z telefonu stacjonarnego na rzecz mobilnego.
  • Użytkownicy telefonii stacjonarnej wysoko oceniają jej dostępność, jakość połączeń oraz ofertę cenową. Za rachunki płacą miesięcznie przeciętnie 39,3 zł.
  • Powodem rezygnacji z telefonu stacjonarnego jest przede wszystkimrozwój sieci komórkowej – trzy czwarte niekorzystających uważa, że telefon komórkowy jest dla nich wystarczający.

Pobierz pełne wersje raportów:

Może Cię także zainteresować: 

Wyniki badania użytkowników usług telekomunikacyjnych w Polsce 2016

źródło: komunikat prasowy UKE