W ostatnim roku wzrosła popularności serwisów wideo na żądanie (VoD) w Polsce – przede wszystkim kluczowych graczy na naszym rynku rynku: Cda.pl i Netflixa.
Coraz bardziej widoczna jest także multikanałowość konsumpcji tego typu wideo – Ci sami użytkownicy oglądają je na kilku różnych sprzętach, w zależności od potrzeb chwili. W ramach raportu Multiscreening 2018, przyjrzeliśmy się bliżej zmianom i konsumpcji VoD w Polsce.
Multiscreening 2018 to piąta edycja badania syndykatowego IRCenter dotyczącego wielokanałowości w Polsce oraz korzystania z treści telewizyjnych i wideo na różnych urządzeniach: telewizorach, komputerach, smartfonach i tabletach. Najnowszy raport obejmuje fragment dotyczący serwisów VOD w Polsce.
Przeczytaj także: Usługi streamingowe gromadzą kolejne Złote Globy w 2019 roku
Najważniejsze wnioski z raportu dotyczącego popularności i wizerunku kanałów VOD w Polsce:
- Cda.pl i Netflix są największymi graczami wśród serwisów VOD.
- Netflix jest najbardziej multikanałowym VOD – ma wysoki udział użytkowników, którzy korzystają z niego na więcej niż jednym rodzaju ekranu.
- Netflix ma najlepszy wizerunek spośród wszystkich analizowanych serwisów streamingowych z wideo na żądanie.
Najpopularniejsze serwisy VoD w Polsce: Cda.pl i Netflix
Największy udział internautów deklaruje korzystanie z Cda.pl (29%) oraz Netlixa (21%). Niewiele mniejszy udział mają Ipla.tv oraz Player.pl (po 20%). To co wyróżnia Cda.pl i Netflixa, to bardzo wysokie wzrosty w porównaniu do zeszłego roku: + 11 p.p. w przypadku Cda.pl i +16 p.p. w przypadku Netflixa. Wzrost zauważalny jest także w przypadku Showmaxa, który pod koniec stycznia wychodzi z Polskiego rynku (+ 6 p.p. w porównaniu do roku 2017).

Netflix oglądany jest na wielu typach urządzeń
Internauci oglądają filmy i seriale VoD na więcej niż jednym rodzaju urządzenia. Najbardziej multikanałowym serwisem jest Netflix:
- 5 na 10 internautów ogląda go na telewizorze,
- 6 na 10 na komputerze,
- a prawie 3 na 10 na smartfonach.

Najbardziej telewizyjnym VoD jest Cyfrowy Polsat – ogląda go na telewizorze 75% użytkowników. Najbardziej komputerowym Zalukaj.com (na komputerze ogląda go 84% użytkowników), a najbardziej mobilnym nc+ GO (na smartfonach ogląda go aż 35% użytkowników).
Netflix najlepiej ocenianym VOD
Przy ocenie serwisów VoD wzięto pod uwagę 4 aspekty: różnorodność dostępnych tytułów, jakość streamingu, szybkość dodawania nowych tytułów oraz obecność reklam w serwisie.

W przypadku każdego z tych aspektów najwyżej oceniony został Netflix. Wśród serwisów pojawiających się w czołowej trójce, znalazły się także HBO GO, NC+ GO, VOD Cygrowy Polsat, Showmax oraz Zalukaj.com.
Pobierz pełny raport Multiscreening 2018 – VoD w Polsce.
Źródło: informacja prasowa IRCenter