Kim są użytkownicy aplikacji TikTok w Polsce? [raport]

Sprawdź wyniki pierwszego badania użytkowników TikToka w Polsce – w raporcie znajdziesz dokładną demografię użytkowników, dowiesz się ile mają lat, gdzie mieszkają i jakiej są płci.

Kim są użytkownicy TikToka w POlsce [raport 2019]

Aplikacja mobilna TikTok to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie, ale dla wielu jej fenomen wciąż pozostaje zagadką. Agencja GetHero, zajmująca się influencer marketingiem, sprawdziła kim są użytkownicy tej aplikacji w Polsce publikując własny (nieprzygotowany we współpracy z TikTok) raport „Kim są polscy użytkownicy TikTok?”.

Na podstawie przeprowadzonego przez GetHero badania można zauważyć, że użytkownicy TikTok w Polsce tworzą stosunkowo jednorodną grupę, co zdecydowanie ułatwia prowadzenie wśród nich działań marketingowych. Ich zaangażowanie i aktywne dzielenie się treściami, z kolei przekłada się na viralowy potencjał dobrze zaplanowanych kampanii. Jak wskazują badania, akcje te powinny wykorzystywać potrzebę ekspresji artystycznej użytkowników. Wyniki tego badania rozwiewają wiele wątpliwości jakie krążyły wokół platformy i jej społeczności. Wnioski zaś ułatwią wielu firmom wejście w świat nastolatków.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 6 do 11 grudnia 2018 roku. Wzięło w nim udział 3811 fużytkowników TikTok, którzy odpowiedzieli na pytania dotyczące między innymi ich wieku, czasu spędzanego w aplikacji czy zainteresowań. W ten sposób agencji GetHero udało się stworzyć pierwszy obraz polskiego użytkownika TikTok, oparty na szczegółowych badaniach wśród użytkowników aplikacji.

Zobacz także: TikTok pobrano częściej niż Facebooka czy Instagrama!

Kim jest użytkownik TikToka?

TikTok (dawn. Musical.ly) został stworzony i zaprojektowany z myślą o młodym pokoleniu i, co nie będzie dla nikogo zaskoczeniem, to właśnie do nich trafia. Najliczniejszą grupą respondentów w Polsce są osoby w wieku 13-15 lat, które stanowią blisko dwie trzecie społeczności.

Wiek użytkowników TikToka w Polsce
Wiek użytkowników TikToka w Polsce

Następna pod względem liczebności grupa wiekowa to osoby poniżej 13 roku życia – 18% oraz użytkownicy w przedziale 16-18 lat – 15% badanych. Starsi użytkownicy to zaledwie nieco ponad 2%. TikTok jest jedyną dużą platformą społecznościową, która tak precyzyjnie i bezpośrednio dociera wyłącznie do nastolatków.

Jak wygląda polski użytkownik TikTok?

Badanie pokazuje, że jest to przeważającej liczbie przypadków nastolatka, mieszkająca na wsi lub w małym mieście, która:

  • o TikTok dowiedziała się od znajomych,
  • od dłuższego czasu aplikacja jest zainstalowana na jej smartfonie i każdego dnia przynajmniej pół godziny poświęca na oglądanie klipów,
  • w zamieszczanych materiałach ceni sobie przede wszystkim krótką formę, ale również dostępną muzyką i efekty, które, według niej, są ciekawsze niż w innych mediach społecznościowych,
  • kilka razy w tygodniu sama nagrywa, bo pozwala jej to na na artystyczną ekspresję,
  • w pozostałym wolnym czasie korzysta z innych mediów społecznościowych,
  • rozwija również swoje zainteresowania i uprawia sport.

Czas spędzany w TikTok

Dlaczego użytkownicy korzystają z aplikacji TikTok?

TikTok jest nie tylko platformą rozrywkową, która pozwala oglądać krótkie filmiki, ale również miejscem, gdzie użytkownicy są w stanie wyrazić siebie, tworząc wideo z artystycznym zacięciem. Dla osób z “pokolenia Z” możliwość ekspresji jest jedną z najważniejszych potrzeb.

Jak pokazało badanie, TikTok ma w Polsce ugruntowaną pozycję i stałe grono użytkowników – ponad 80% z nich korzysta z aplikacji dłużej niż rok. Jej popularność, w dużej mierze, wynika z polecania jej sobie w gronie znajomych. Ponad połowa badanych o platformie dowiedziała się bezpośrednio od znajomych, a blisko 30% poznało ją za pośrednictwem innych mediów społecznościowych. Duży zasięg platformy i popularność w grupach rówieśników potwierdza również fakt, że ponad 90% badanych przyznało, że ich znajomi również korzystają z TikTok.

Zalety TikToka

Na TikTok każdy może być twórcą

Każdy marketer marzy o tym, by jego kampania stała się viralem, a użytkownicy sami tworzyli oparte o nią treści. Na większości platform społecznościowych nie jest to łatwe i zdarza się rzadko. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na TikTok. Nagrywanie własnych filmów jest szybkie i proste – dlatego, jak wynika z badań GetHero, robi to aż 70% użytkowników aplikacji. Tak wysoki poziom zaangażowania sprawia, z jednej strony, że użytkownicy chętniej oglądają treści w aplikacji, a z drugiej tworzy idealne warunki do prowadzenia działań marketingowych.

Popularne treści w aplikacji TikTok
Popularne treści w aplikacji TikTok

Zaangażowanie użytkowników przejawia się nie tylko nagrywaniem własnych filmów, ale również w poświęcaniu czasu na ich oglądanie. Z badania wynika, że większość użytkowników odwiedza aplikację wielokrotnie każdego dnia, spędzając w niej przynajmniej kilkadziesiąt minut. Badani najbardziej interesują się filmami z kategorii transitions, ale lubią również komedie, taniec i śpiew. Użytkownicy średnio obserwują 150 profili, a największą popularnością cieszą się twórcy z polski. Dziś TikTok jest najlepszym kanałem dotarcia do młodzieży.

źródło: informacja GetHero