Uszkodzenie lub zgubienie dowodu osobistego zgłosisz przez internet

Jeżeli zgubiłeś lub uszkodziłeś swój dowód osobisty, możesz to zgłosić przez internet za pomocą formularza i profilu zaufanego (eGO).

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Pamiętaj, że jeśli zgubiłeś dowód osobisty, dla swojego dobra musisz to zgłosić jak najszybciej, a pomoże Ci w tym wniosek internetowy, który wypełnisz w kilka minut bez konieczności wizyty w urzędzie.

Aby zgłosić utratę lub zniszczenie dowodu osobistego musisz posiadać Profil Zaufany (eGO), aby potwierdzić swoją tożsamość przy wysyłaniu wniosku przez internet.

Zgłoszenie utraty (zgubienie, kradzież, zniszczenie) dokumentu tożsamości (dowodu osobistego) można zrobić tylko osobiście. W przypadku dzieci do 18. roku życia, osób całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionych w ich imieniu formularz mogą złożyć odpowiednio – rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Wniosek dostępny jest na stronie www.obywatel.gov.pl, z której należy wysłać zgłoszenie. Nie korzystaj z linków dostępnych na innych stronach, aby mieć pewność, że korzystasz z właściwej strony. Usługa jest w pełni bezpłatna. Wniosek znajdziesz na stronie: Zgłoś utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego (unieważnienie dowodu osobistego).

Przeczytaj także: Tak będzie wyglądał nowy e-dowód osobisty

Jak zgłosić utratę/uszkodzenie dowodu osobistego przez internet?

W wniosku należy wybrać, co chcesz zgłosić — utratę lub uszkodzenie dowodu. Jeśli zgłaszasz uszkodzenie, a urząd nie otrzymał jeszcze twojego dowodu — wybierz sposób, w jaki dostarczysz go do urzędu. Nie musisz wybierać urzędu, który przyjmie twój wniosek. System wyświetli adresata (urząd, który wydał twój dowód). Następnie odpowiedz, czy i w jaki sposób chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu.Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Wyślij zgłoszenie. Wyświetli się komunikat, że zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Jeśli zgłaszasz uszkodzenie dowodu — zanieś dowód do urzędu albo wyślij pocztą.

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego (screen formularza online)
Zrzut ekranu wniosku online o Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

Ważne informacje dotyczące zgłoszenia utraty dowodu osobistego

Od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni Twój dowód osobisty. Jeśli chcesz otrzymać zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu, zaznacz to w formularzu. Możesz je odebrać w urzędzie, otrzymać pocztą lub przez Internet. Zatrzymaj zaświadczenie — może się przydać. Jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.

Zaświadczenie, które dostaniesz od urzędnika, nie jest dokumentem tożsamości.Teraz potrzebujesz nowego dowodu osobistego. Wniosek o jego wydanie również możesz złożyć online na komputerze, smartfonie lub tablecie.

O czym należy pamiętać w przypadku utraty dowodu?

Jeżeli twój dowód zaginął lub ktoś ci go ukradł — zgłoś to w swoim banku. Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed oszustami. Bank przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.

Zgłoś utratę dowodu w banku, nawet jeśli nie masz konta bankowego. Jeżeli podejrzewasz, że Twój dowód został skradziony zawiadom również Policję. Jeśli jesteś za granicą, zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu w konsulacie (osobiście, listownie, faksem). Po zgłoszeniu urzędnik unieważni twój dowód.

źródło: informacja prasowa Ministerstwo Cyfryzacji – Zgubiłeś dowód? Zgłoś to przez Internet