Pomysł korzystania z mobilnej wersji legitymacji szkolnej (tzw. mLegitymacji) zyskał poparcie ministra edukacji narodowej i wkrótce trafi do większej liczby uczniów i studentów.
Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, że alternatywna dla zwykłej legitymacji szkolnej w wersji mobilnej – tzw. mLegitymacja – wkrótce trafi do większej liczby użytkowników.
Jak czytamy na stronach ministerstwa mLegitymacja jest dokładnie takim samym dokumentem co fizyczna legitymacja szkolna, ale w telefonie. Jak mówi mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski, nowe rozwiązanie jest już testowane w szkołach podstawowych w Siedlcach, Halinowie i Żyrardowie. Zbiera pozytywne oceny i cieszy się zainteresowaniem wśród młodzieży.
Po zmianie rozporządzenia MEN o świadectwach, dyplomach państwowych i innych drukach szkolnych rozwiązanie będzie mogło trafić do innych zainteresowanych szkół.
Od czwartku 25 października br. rozpoczął się pilotaż mobilnej wersji legitymacji studenckiej. Na Politechnice Wrocławskiej wydano pierwsze mobilne legitymacje. W najbliższym czasie do pilotażu dołączy Uniwersytet Przyrodniczo Humanistyczny w Siedlcach. Jak to będzie działało? Wszystko dzięki aplikacji mObywatel, którą trzeba będzie pobrać na telefon. Na początek mLegitymacje będą dostępne tylko dla użytkowników telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub nowszej.
Mobilna wersja legitymacji szkolnej ma być uzupełnieniem dla wersji papierowej lub plastikowej karty.
mLegitymacja, to część aplikacji mObywatel. Co z niej wyczytamy? Przede wszystkim wiek ucznia, informację o tym czy legitymacja jest ważna, a ponadto dane, które można znaleźć na tradycyjnych legitymacjach: imię i nazwisko ucznia, numer legitymacji, datę wydania i termin ważności, status użytkownika (uczeń), datę urodzenia, PESEL, adres zamieszkania, nazwę i adres szkoły.
Z mobilnej wersji mLegitymacji będzie można korzystać w tych samych sytuacjach, co w przypadku „tradycyjnych” dokumentów. Za pomocą mLegitymacji potwierdzimy status ucznia podczas kontroli biletów, czy zakładania karty w bibliotece. Będzie ona również podstawą do otrzymania przysługujących zniżek.
Jak działa mLegitymacja?
mLegitymacja szkolna to bezpieczne narzędzie, dzięki któremu uczniowie potwierdzą przysługujące im uprawnienia, za pomocą telefonu komórkowego. Wydawane będą uczniom szkół podstawowych i ponadpodstawowych, zarówno szkół publicznych, jak niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.
Mobilna legitymacja będzie mogła być wydana uczniowi, któremu uprzednio wydano legitymację szkolną albo e-legitymację szkolną. Okres ważności mLegitymacji będzie tożsamy z okresem ważności wydanej uczniowi odpowiednio legitymacji szkolnej albo e-legitymacji (przedłużenie ważności wspomnianych legitymacji wymagało będzie ponownego wydania mLegitymacji).
mLegitymacja będzie unieważniana przez szkołę w przypadku utraty ważności wydanej uczniowi legitymacji szkolnej albo e-legitymacji. Unieważnienie będzie mogło być dokonane przez szkołę także w przypadku utraty mLegitymacji na skutek uszkodzeń, niepoprawnego działania lub utraty urządzenia mobilnego, w którym przechowywana była mLegitymacja.
Mobilna legitymacja szkolna to kolejne narzędzie z puli e-usług, wprowadzonych przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach projektu mDokumenty.
Pobierz aplikację mobilną mObywatel ze sklepu App Store lub Google Play, aby mieć mDokumenty w aplikacji na smartfonie:
źródło: informacja prasowa Ministerstwa Cyfryzacji