Jak korzystamy ze smartfonów w 2018 roku? [infografika]

Zobacz najnowszy raport i infografikę na temat tego z jakich funkcji smartfonów korzystamy, czy jesteśmy od nich uzależnieni, jakie dane udostępniamy, czy pozwalamy korzystać ze smartfonów dzieciom?

Zgodnie z komunikatem „Korzystanie z telefonów komórkowych” z 2017 roku, pochodzącego z badania CBOS „Aktualne problemy i wydarzenia”, można wyróżnić trzy grupy użytkowników ze względu na sposób korzystania z urządzeń mobilnych. (W badaniu CBOS wzięło udział 977 użytkowników z całej Polski.)

  • Pierwsza z nich to osoby używające jedynie podstawowych funkcji telefonów – 30%.
  • Druga grupa to użytkownicy wykonujący czynności podstawowe, rozszerzone o przeglądanie internetu, robienie zdjęć i nagrywanie wideo – 49%.
  • Trzecia grupa to osoby używające smartfonów do funkcji podstawowych oraz multimedialno-internetowych – 21%.

Z rozszerzonych możliwości, jakie dają nowoczesne smartfony korzystają głównie osoby młode, w wieku od 18 do 24 lat. Z kolei w podstawowym zakresie z telefonów korzystają przede wszystkim seniorzy powyżej 65. roku życia.

Przeczytaj także: Jak Polacy korzystają z internetu i usług telekomunikacyjnych?

Badania wykazały, że spośród podstawowych funkcji smartfonów najpopularniejsze jest dzwonienie. Połączenia wykonuje 100% posiadaczy urządzeń mobilnych. Telefonowanie jest najprostszą formą kontaktu, co jest szczególnie istotne w przypadku starszych osób. Młodzi natomiast wybierają tę formę komunikacji ze względu na oszczędność czasu.

Jak korzystamy z telefonów komórkowych? (2018)
Jak korzystamy z telefonów komórkowych? (2018)

Drugą z kolei najchętniej wybieraną funkcją jest wysyłanie i odbieranie SMS-ów. Korzysta z niej 78% użytkowników. Pisanie wiadomości tekstowych jest wygodne, stosunkowo szybkie i przydaje się, gdy nie możemy swobodnie rozmawiać lub gdy mamy do przekazania jedynie krótką informację. Osoby poniżej 18. roku życia wysyłają miesięcznie ok. 3 tysiące wiadomości, natomiast seniorzy powyżej 65. roku życia przesyłają ich zaledwie 32. Młodzież chętnie korzysta z SMS-ów również ze względu na możliwość wzbogacania treści o popularne emotikony.

Do czego wykorzystujemy smartfony i jak korzystamy z internetu mobilnego?
Do czego wykorzystujemy smartfony i jak korzystamy z internetu mobilnego?

Aż 62% badanych osób przyznało, że wykorzystuje swoje smartfony do robienia zdjęć. Producenci umieszczają w smartfonach coraz lepsze obiektywy co sprawia, że telefony z powodzeniem zastępują tradycyjne aparaty fotograficzne. Filtry i efekty w kamerkach dają całą gamę możliwości poprawy wyglądu zdjęć. Posiadacze smartfonów zabierają swoje urządzenia niemal wszędzie, więc robienie zdjęć za pomocą telefonu jest bardzo wygodne i praktyczne. Ponadto uwalnia od potrzeby noszenia dodatkowego sprzętu.

Badania wykazały, że 57% użytkowników używa telefonu zamiast budzika, a 36% osób wykorzystuje smartfony do nagrywania filmów.

W jaki sposób korzystamy z internetu przy pomocy smartfonów?

  • 45%, przegląda za pomocą urządzeń mobilnych strony WWW,
  • 43% posiadaczy smartfonów używa telefonów do sprawdzania prognozy pogody,
  • 33% wysyła lub odbiera maile,
  • 29% korzysta z mediów społecznościowych oraz komunikatorów,
  • 17%, robi za pomocą telefonów zakupy online – powodem może być obawa i brak zaufania konsumentów do sklepów internetowych lub to, że dla wielu osób przeglądanie produktów na małym ekranie smartfonów jest niekomfortowe.

Zobacz także: Ranking najlepszych dostawców internetu w 2017 roku

Popularne aplikacje mobilne w Polsce (2018)

Z badania Gemius/PBI za kwiecień 2018 wynika, że najpopularniejszą aplikacją mobilną wśród internautów jest Google. Program w kwietniu br. pobrało aż 55% użytkowników. Najbardziej istotną funkcją dla internautów jest wyszukiwanie potrzebnych informacji i odpowiedzi na pytania.

Na drugim miejscu znalazła się aplikacja YouTube umożliwiająca oglądanie teledysków i filmów – 52%.  Aplikacja Mapy Google uzyskała aż 43% zasięg wśród internautów, plasując się na trzecim miejscu. Wysoką pozycję programu tłumaczy przede wszystkim to, że aplikacja ułatwia poruszanie się po świecie nie tylko kierowcom, ale także rowerzystom i pieszym oraz uwzględnia informacje o ponad 100 milionach obiektów i miejsc.

Top 5 rankingu najpopularniejszych aplikacji zamykają komunikator Facebooka – Messenger oraz Facebook, które osiągnęły kolejno 26- i 25% zasięgu wśród internautów. Szybszy kontakt ze znajomymi oraz możliwość dzielenia się z nimi swoimi przeżyciami jest dla użytkowników wyraźnym udogodnieniem.

Najpopularniejsze funkcje smartfonów

Dzięki wbudowanym funkcjom i aplikacjom mobilnym smartfony mogą zastępować przedmioty i urządzenia codziennego użytku. Funkcje w telefonach, zaczynając od tych najbardziej oczywistych, jak budzik czy aparat, a kończąc na bardziej oryginalnych, jak czytnik e-booków czy stroik do gitary, stanowią ogromne ułatwienie dla użytkowników.

Jakie urządzenia i przedmioty zastępuje nam smartfon?
Jakie urządzenia i przedmioty zastępuje nam smartfon?

Jakie informacje udostępniamy korzystając ze smartfonów?

Część informacji wprowadzamy świadomie, na przykład poprzez zapisywanie kontaktów, robienie zdjęć czy nagrywanie materiałów. Więcej danych udostępniamy jednak bezwiednie i mimochodem, na przykład słuchając muzyki, “lajkując” materiały w sieci czy korzystając z aplikacji. Informujemy w ten sposób producentów i dostawców oprogramowania o swoich upodobaniach, nastroju, zainteresowaniach, rzeczach, których nie wiemy i których się boimy.

Podłączając telefon do sieci komórkowej udostępniamy operatorowi informacje o naszej lokalizacji oraz o tym z kim, kiedy i jak długo rozmawiamy. Korzystając z komunikatorów, takich jak Whatsapp czy Messenger godzimy się na to, by przesyłane przez nas informacje przechodziły nie tylko przez ręce operatora, ale również producentów aplikacji. W przypadku gdy łączymy się z internetem przez sieć komórkową, operator uzyskuje informacje o naszej aktywności. Z kolei kiedy łączymy się przez Wi-Fi, dane mogą zostać przechwycone przez osoby trzecie – administrującego siecią oraz przez wszystkich znajdujących się w jej zasięgu.

Powody przechwytywania danych przez cyberprzestępców
Powody przechwytywania danych przez cyberprzestępców

Niestety poprzez udostępnianie danych w wyniku korzystania ze smartfonów użytkownicy ponoszą różne konsekwencje. Profilowanie treści pod kątem indywidualnych cech użytkownika często kończy się skutecznym manipulowaniem poprzez reklamy. Co prawda od czasu wejścia w życie RODO, użytkownik może wyrazić lub nie zaakceptować zgody na profilowanie, okazuje się jednak, że nie jest to takie proste.

Czy jesteśmy uzależnieni od smartfonów?

Z badania przeprowadzonego przez firmę programistyczną FrontRange wynika, że 53% użytkowników smartfonów odczuwa lęk przed rozłąką ze smartfonem. Badani przyznali, że stres ten jest porównywalny do tego odczuwanego podczas wizyty u dentysty czy doświadczanego w dniu ślubu.

Naukowcy odkryli, że uzależnienie od internetu, podobnie jak słabość do nikotyny ma związek z występowaniem w DNA zmodyfikowanego genu CHRNA4. Powoduje on zmiany rodzaju receptora w mózgu, który w znacznym stopniu zwiększa przyjemność z korzystania z Facebooka czy Twittera. Smartfonowa obsesja w dużym stopniu zastąpiła uzależnienie od komputerów. Telefony uzyskały przewagę głównie dzięki swojej mobilności, ponieważ by oddać się nałogowi uzależnieni nie muszą już siedzieć jedynie przy biurku.

Jak postrzegamy lek przed utratą smartfona?
Jak postrzegamy lek przed utratą smartfona?
  • Aż 84% użytkowników przyznaje, że wierzy w istnienie zjawiska uzależnienia od smartfonów.
  • 71% twierdzi, że ma wśród bliskich przynajmniej jedną osobę nałogowo korzystającą z urządzenia mobilnego.
  • 57% osób obawia się, że czas poświęcany na użytkowanie przez nich smartfona się wydłuży.
  • 52% wierzy, że ma problem z uzależnieniem od telefonu.
  • 45% użytkowników zagląda do smartfona przynajmniej raz w ciągu każdej godziny.

Na pytanie jak bardzo użytkownicy czują się zmartwieni powszechnym zjawiskiem uzależnienia od smartfonów, 36% osób odpowiedziało, że bardzo, 22% stwierdziło, że problem martwi ich, 26% ankietowanych czuje się trochę zaniepokojonych, a 16% w ogóle nie odczuwa troski związanej z panującą sytuacją. Badacze zapytali też posiadaczy smartfonów, czy zgodziliby się rozstać ze swoimi urządzeniami na okres tygodnia.

  • 61% osób odpowiedziało, że nie wyobraża sobie rozłąki z telefonem na tak długi czas.
  • 44% ankietowanych zgodziłoby się na separację z telefonem na tydzień, pod warunkiem zapłaty minimum 100 dolarów.
  • 19% użytkowników zażądałoby za to poświęcenie wyższej kwoty – ponad 500 dolarów.

Powyższe statystyki są niepokojące i wskazują, że problem uzależnienia od urządzeń mobilnych istnieje i staje się coraz poważniejszy. W badaniu FrontRange udział wzięło ponad 800 posiadaczy smartfonów.

W jaki sposób pozwalamy korzystać z urządzeń mobilnych dzieciom?

Z badania przeprowadzonego przez firmę F-Secure oraz Polkomtel wynika, że większość dzieci otrzymuje od opiekunów pierwszy telefon w wieku 7-8 lat – 52%. Zakup motywowany jest zazwyczaj chęcią utrzymywania kontaktu z podopiecznym. Badanie przeprowadzone przez firmę AVG wykazało jednak, że większość rodziców pozwala swoim pociechom w wieku poniżej 7 lat na korzystanie z ich smartfonów. 26% dzieci otrzymuje własne urządzenie mobilne w wieku 3-6 lat, a 22% podopiecznych dopiero w wieku 9-11 lat.

Smartfony i bezpieczeństwo dzieci
Smartfony i bezpieczeństwo dzieci

Według rodziców ich pociechy wykorzystują telefony przede wszystkim do kontaktowania się z nimi  (telefonowanie – 71%, wysyłanie SMSów – 59%), a także do grania w gry – 62%. Do najpopularniejszych czynności należą również: robienie zdjęć i nagrywanie filmików – 59%, słuchanie muzyki – 54%, oglądanie wideo – 34% oraz przeglądanie stron www – 30%. Zgodnie z deklaracjami opiekunów ich dzieci korzystają ze smartfonów średnio przez 2,5 godziny dziennie.

Pozytywnym sygnałem jest, że aż 80% rodziców rozmawiało ze swoimi dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci.

Jak dbamy o nasze smartfony?

Z badań przeprowadzonych przez The NPD Group wynika, że zdecydowana większość użytkowników smartfonów dba o swoje urządzenia mobilne zaopatrując je w etui ochronne – 75%. Z zakupu pokrowca rezygnuje co czwarty posiadacz telefonu, czego przyczyną jest zazwyczaj obawa przed optycznym powiększeniem smartfona lub niechęć do zmiany designu urządzenia.

Dla niektórych akcesoria gsm są zbyt drogie, a część osób nie przejmuje się ryzykiem uszkodzenia swojego telefonu. Według badań, posiadacze iPhone’ów i smartfonów z Androidem wykazują różne skłonności do ochrony swoich urządzeń. Aż 9/10 posiadaczy telefonów z logo nadgryzionego jabłka (87%) wyposaża swoje urządzenia w etui, podczas gdy tylko 2/3 właścicieli smartfonów z Androidem używa ochronnych pokrowców.

Statystyki dotyczące korzystania z etui na smartfony (2018)
Statystyki dotyczące korzystania z etui na smartfony (2018)

Sklep Etuo oferujący akcesoria do zabezpieczeń telefonów, sprawdził z jakiego typu etui użytkownicy smartfonów korzystają najchętniej. Na podstawie sprzedaży za rok 2017 wynika, że najpopularniejszym rodzajem pokrowca są tzw. plecki nakładane wyłącznie na tył urządzeń (70% transakcji). Zainteresowanie użytkowników tym rodzajem futerału jest związane z faktem, że to najwygodniejszy typ pokrowca, dostępny w wariantach z różnymi grafikami. Na drugim miejscu listy najczęściej kupowanych case’ów znalazły się futerały książkowe – 19%.

Etui typu book cenią przez wszystkim kobiety, ponieważ futerał zabezpiecza smartfona ze wszystkich stron i chroni go w damskiej torebce. Znacząco mniejszym popytem cieszą się etui z klapką – 6%, etui zakładane na tył i przód – 4%, bumper 3% oraz futerały uniwersalne – ≈1%, ze względu na mniejszy komfort użytkowania i większe rozmiary. Zdecydowana większość klientów – 70% wybiera pokrowce z nadrukami.

Pełny raport oraz infografikę przygotowaną przez Etuo znajdziesz tutaj.

źródło: informacja prasowa