Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował 15. edycję raportu strategicznego badającego rynek reklamy online „Raport Strategiczny Internet 2017/2018”.
„Raport Strategiczny Internet 2017/2018” to najważniejsze podsumowanie funkcjonowania rynku internetowego w Polsce, wydarzeń branży marketingu i najnowszych trendów.
Wydatki na reklamę cyfrową są co prawda na polskim rynku nadal mniejsze niż na telewizję, jednak przy dynamice wzrostu na poziomie niemal 10% osiągnęły blisko 4 mld złotych. Kwestią czasu jest zatem zajęcie przez internet pozycji lidera wśród mediów reklamowych.
W porównaniu do wcześniejszych edycji, tegoroczny Raport Strategiczny został wzbogacony o dodatkowy rozdział „Wyzwania rozwojowe w 2018 roku”, w którym szefowie poszczególnych grup roboczych zaprezentowali kluczowe dla branży zagadnienia (viewability, brand safety oraz adblocking). Rozwinięty został także rozdział zawierający ekspertyzy prawne dotyczące zjawisk szczególnie ważnych dla rynku w nadchodzącym czasie. W raporcie pojawił się również nowy rozdział „Data Driven Marketing”, w którym eksperci PwC omówili wartość danych w marketingu.
Tradycyjnie, dane dotyczące polskiego rynku zostały wzbogacone o perspektywę europejską i globalną. Zostały także omówione perspektywy rozwojowe, spodziewane trendy, wyzwania i szanse dla biznesów opartych na rynku digital. Autorzy zwrócili też uwagę na wyzwania, z jakimi marketerzy muszą się mierzyć: blokowanie reklam, brand safety, widzialność reklam czy wymagania w obszarze ochrony danych osobowych i prywatności internautów.
Przeczytaj także: Zobacz najnowsze dane z raportu „Polska.Jest.Mobi 2018”
Oto najciekawsze dane z raportu dotyczące internetu i rynku mobilnego w Polsce
Internet w Polsce
Według statystyk GUS w 2017 roku dostęp do internetu posiadało 81,9% gospodarstw domowych, o 1,5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Najczęściej korzystano z szerokopasmowych łączy stacjonarnych – posiadało je ponad trzy czwarte wszystkich gospodarstw domowych. Ich udział zwięk- szył się o 1,9 p.p. w ciągu minionego roku.
Zróżnicowanie w dostępie do internetu związane jest z typem gospodarstwa domowego, wielkością miejscowości zamieszkania oraz stopniem urbanizacji obszaru. Z sieci korzysta- ją częściej rodziny posiadające dzieci, osoby mieszkające w miastach i na obszarach wysoko zurbanizowanych. Tę samą prawidłowość zaobserwowano w przypadku szerokopasmowego dostępu do internetu. Mimo wspomnianych różnic sam zasięg sieci sukcesywnie rośnie we wszystkich typach gospodarstw domowych.
Użytkownicy internetu w Polsce
- 2017 rok nie przyniósł zmian w strukturze demograficznej użytkowników internetu.
- Internauci korzystają z sieci intensywnie – czterech na pięciu z nich loguje się w sieci codziennie.
- Korzystanie z internetu poprzez urządzenia mobilne jest niemal tak samo popularne jak za pośrednictwem komputerów.
W 2017 roku regularnie z internetu (co najmniej raz w tygodniu) korzystało 72,7% Polaków. Wynik ten plasuje się poniżej średniej krajów UE wynoszącej 79%. Państwem z największym udziałem internautów jest Luksemburg (97%), z najmniejszym – Rumunia (56%). Co ważne, dystans Polski do średniej unijnej zmniejsza się – w 2017 roku wyniósł 9 p.p.
Według badania Gemius/PBI w 2017 roku wśród użytkowników internetu przeważali mężczyźni (51,1%), kobiet było nieznacznie mniej (48,9%). Największe różnice między nimi zaobserwowano w kontekście ich wieku. Udział kobiet był większy wśród młodszych internautów (w wieku od 15 do 34 lat), z kolei wśród osób starszych (po 55 roku życia) dominowali mężczyźni.
Przeczytaj także: Jak wygląda korzystanie z internetu w polskich województwach? (luty 2018)
Aplikacje mobilne
Ranking aplikacji mobilnych w badaniu Gemius/PBI bierze pod uwagę aplikacje uruchomione przez użytkownika przynajmniej raz w ostatnim miesiącu, a nie tylko pobrane na urządzenie mobilne. Najpopularniejsze aplikacje należą do globalnych wydawców. Na czele znalazły się:
- Google (15,7 mln użytkowników),
- YouTube (15,3 mln),
- Messenger (11,6 mln),
- Mapy (11,2 mln),
- Facebook (9 mln),
- Gmail (8,3 mln),
- Dysk Google (7,4 mln),
- Zdjęcia Google (4,7 mln),
- Rossmann PL (3,9 mln),
- WhatsApp Messenger (3,8 mln).
Ich wysoka pozycja wynika również z faktu, że są one preinstalowane na smartfonach, a przez to częściej używane. W top10 aplikacji znalazła się również aplikacja RossmannPL, która w 2017 roku zyskała ogromną popularność wśród polskich użytkowników.
Penetracja urządzeń mobilnych wśród polskich internautów
- Aplikacje mobilne przechodzą swój renesans. Liczba ich pobrań rośnie dwucyfrowo.
- Smartfon ugruntowuje swoją pozycję jako kanał pozyskiwania i obsługi klienta.
- Technologia dotykowa zyskuje coraz silniejszego konkurenta w postaci technologii głosowej.
Rynek treści wideo online
- Wielkość widowni wideo online wynosi już 25 mln.
- Showmax i Netflix napędziły na nowo zainteresowanie kategorią VoD.
- Rozwój kategorii wznowił dyskusję na temat brand safety i viewabililty.
Reklama mobilna w Polsce
- W 2017 roku wartość wydatków na reklamę mobilną w Polsce osiągnęła prawie 900 mln zł, a jej udział w torcie reklamowym stanowił 23%.
- Wydawcy stanęli wobec wielu wyzwań, m.in. wprowadzenia przez Google natywnego adblocka do przeglądarki Chrome oraz zmiany przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.
- Bankowość mobilna napędza koniunkturę dla pozostałych usług mobilnych.
Zdecydowana większość polskich przychodów reklamowych w obszarze mobile jest generowana przez globalnych graczy, co jest zgodne z trendami obserwowanymi na poziomie światowym. W roku 2017 ich udział przekroczył nad Wisłą 80%, zwiększając dominację w torcie reklamo- wym o kilka punktów procentowych.
Warto jednak podkreślić, że tempo rozwojowe tego kanału nie jest wyłącznie domeną Doliny Krzemowej i polscy gracze potrafią odnotować wysokie dodatnie indeksy, dzięki czemu komunikacja cyfrowa realizowana za pomocą inteligentnych urządzeń wciąż stanowi obiecujący obszar w biznesie.
Może Cie także zainteresować: Mobile i digital w 2018 roku w Polsce i na świecie
Więcej informacji znajdziesz w pełnej wersji raportu Internet 2017/208 (pobierz raport w PDF, 5,9 MB).
źródło: IAB Polska – Raport Strategiczny Internet 2017/2018