Dane IDC na temat liczby sprzedaży smartfonów w Polsce (1Q 2018)

Wczoraj IDC podało dane dot. sprzedaży smartfonów w Polsce do partnerów i sklepów (tzw. dostaw), a nie faktyczną liczbę urządzeń które trafiły do klientów, niemniej warto przyjrzeć się tym statystykom.

Wczoraj pojawiły się szumne nagłówki wieszczące, ze sprzedaż smartfonów w Polsce przekroczyła 2,1 mln w I kwartale 2018 roku oraz to, że Huawei jest obecnie liderem i zdetronował Samsunga w naszym kraju. Należy jednak zwrócić uwagę na jeden istotny szczegół, a mianowicie to, że dane dotyczą sprzedaży liczby smartfonów do partnerów (czyli sklepów i operatorów komórkowych), a nie faktycznie sprzedanych urządzeń do klientów.

Dane na temat rzeczywistej sprzedaży posiada GfK, ale nie są one ogólnodostępne. Jak podaje serwis Telepolis, według tego raportu Hauwei nie był liderem sprzedaży smartfonów w pierwszym kwartale 2018 r.

Według danych IDC sprzedaż smartfonów w Polsce (do partnerów, nie do klientów detalicznych!)  wzrosła o ponad 2 proc. do ponad 2,1 mln sztuk w 1. kwartale br. Huawei osiągnął 32% udział w rynku i został liderem wysyłek swoich urządzeń, zalewając sprzedawców ich półki, niekoniecznie kieszenie Polaków.

Zobacz także: Sprzedaż smartfonów w Europie spadła o 6,3% w 1Q 2018 r.

Huawei ze swoimi markami Huawei i Honor osiągnął 32% udziału w rynku smartfonów i dzięki sprzedaży wyższej o 1 punkt procentowy wyprzedził Samsunga. Kolejne miejsca przypadły Apple, Xiaomi i LG.

Udział marek smartfonów w Polsce wg liczby dostaw w 1Q 2018
Udział marek smartfonów w Polsce wg liczby dostaw w 1Q 2018

– Huawei wprowadził na rynek atrakcyjnie wycenione smartfony z modnymi wyświetlaczami o proporcjach ekranu 18:9, co przy intensywnym wsparciu marketingowym pozwoliło firmie objąć pozycję lidera. Mimo iż większość urządzeń stanowiły smartfony z serii Lite, to Huawei śmiało może konkurować także w najwyższym segmencie urządzeń o najlepszej specyfikacji – powiedział Marek Kujda z IDC, cytowany w komunikacie.

Ważna uwaga, aby czytać takie dane uważnie i nie wyciągać pochopnych wniosków po nagłówkach artykułów. Nie ulega wątpliwości, że większa liczba dostarczonych do partnerów urządzeń może wymusić większą sprzedaż do klientów końcowych. Ale takich danych niestety jeszcze nie posiadamy.

źródło: IDC