Google aktualizuje politykę prywatności, abyś mógł ją zrozumieć

Google już od dawna przygotowuje swoje narzędzia pod europejskie przepisy o ochronie danych (RODO, z ang. GDPR), aby była zrozumiała dla użytkowników i aby łatwo zarządzać prywatnością.

Google a RODO (GDPR) 25 maja 2018 r.

Już 25 maja 2018 r. wejdą w życie nowe europejskie przepisy dotyczące ochrony danych czyli RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, z ang. General Data Protection Regulation – GDPR), a jedną z kluczowych zasad jest to, że firmy muszą zapewniać wyraźne i przejrzyste informacje o sposobie wykorzystania danych.

Firma Google właśnie to zrobiła, ujawniając swoją nową politykę prywatności, w której wyjaśnia w zrozumiały sposób, jak będzie wykorzystywać zbierane dane.

Gigant wyszukiwania w istocie przyznał się do tego, że polityka prywatności była zbyt skomplikowana, aby wyjaśnić jej zapisy prostymi słowami. Skomplikowany i długi tekst uzupełniony został prostą animacją i ilustracjami.

Aby było jasne, Google nie zmieniło swoich usług ani uprawnień, tylko ułatwia ich zrozumienie. Na przykład, jeśli wyszukujesz „rowery górskie”, możesz zobaczyć reklamę sprzętu sportowego podczas przeglądania witryny wyświetlającej reklamy Google’a – czytamy w jednej z sekcji. Możesz kontrolować, jakie informacje używane będą do wyświetlania spersonalizowanych reklam, wchodząc w ustawienia reklam.

Przeczytaj także: Wdrożenie RODO jest jak produkcja samochodu [infografika]

Firma usprawniła także kontrolę użytkowników, ułatwiając sprawdzanie bezpieczeństwa Google, ustawień prywatności i reklam. Na przykład są teraz proste przełączniki włączania/wyłączania historii lokalizacji, aktywności w internecie i w aplikacjach oraz historii wyszukiwania w YouTube’ie, które działają na wszystkich urządzeniach, na których jesteś zalogowany do swojego konta. Łatwiej jest też przeglądać i usuwać wcześniejsze aktywności online, sprawdzać bezpieczeństwo lub prywatność, zarządzać i ignorować reklamy oraz wyświetlać wszystkie produkty Google, których używasz (teraz jest to bardziej przyjazne dla urządzeń mobilnych).

Google dodało także opcję zgody rodzicielskiej za pomocą nowego narzędzia o nazwie „Family Link”. Rodzice mogą utworzyć konto Google dla swojego dziecka i muszą zatwierdzić niektóre rodzaje przetwarzania danych dla nieletnich. Narzędzie to pozwala również na blokowanie aplikacji, śledzenie czasu ekranu i zdalne blokowanie urządzenia dziecka.

Google wprowadziło nową politykę prywatności, aby zachować zgodność z RODO, a nie z dobroci serca. Pod względem prywatności Google ma przewagę nad większością firm, ponieważ użytkownicy są zmotywowani do włączenia takich elementów, jak lokalizacja i historia wyszukiwania, aby w pełni wykorzystać produkty takie jak Mapy czy YouTube.

Teraz przynajmniej łatwiej możesz zrozumieć, co Google robi z danymi, a jeśli ci się nie podoba,  możesz w każdej chwili zrezygnować. Nowa polityka jest już dostępna, a przed wejściem w życie, Google wysyła wiadomości e-mail do każdego z miliardów użytkowników Unii Europejskiej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Google’a podanym w źródle tego wpisu.

źródło: Blog Google – Nasze przygotowania do nowych europejskich przepisów o ochronie danych via Engadget