W pierwszym kwartale 2018 roku przesycenie smartfonami dotknęło także Europę, ponieważ liczba sprzedanych urządzeń spadła o 6,3% w porównaniu do ubiegłego roku – jest to największy spadek w ciągu jednego kwartału.

Największy spadek sprzedaży odnotowano w Europie Zachodniej – aż -13,9% – w sumie sprzedano w tym regionie 30,1 mln smartfonów. Europa Środkowa-Wschodnia, choć jest mniejszym rynkiem, odnotowała tendencję wzrostową +12,3% – w tej części Europy sprzedano 15,9 mln w sztuk, z czego większość w Rosji (+25,4%).
To nowa era smartfonów w Europie, gdzie kilka rynków wzrostowych nie wystarcza, aby zrekompensować spadki związane z nasyceniem rynku. Przechodzimy z epoki wzrostu do epoki cyklicznej. Stanowi to nowe wyzwanie dla producentów i z pewnością wielu małych producentów wkrótce zniknie z rynku.
Dostosowując się do nowej dynamiki rynku, trzech najważniejszych producentów osiągnęło bardzo różne wyniki.
Przeczytaj także: Najlepiej sprzedające się smartfony w 1 kw. 2018 r.
Samsung, Apple i Huawei zwiększyły swój wspólny udział w Europie z 61,0% w pierwszym kwartale 2014 r. do 71,4% w pierwszym kwartale 2018 r. Mniejsze marki, takie jak Alcatel, Sony i LG, odnotowały znaczny spadek w tym kwartale.
- Samsung pozostał na szczycie, sprzedając ponad 15 mln szt. smartfonów, ale spadł o 15% w porównaniu z ubiegłym rokiem, ponieważ Huawei i Xiaomi wywierają presję sprzedając swoje tanie modele. Jednak wysoka cena Galaxy S9, a także jego wcześniejsze uruchomienie w roku kalendarzowym (niż w przypadku Galaxy S8), spowodowały drastyczny wzrost jego ASP w poprzednim roku i pomogły Samsungowi zwiększyć wartość sprzedaży o ponad 20%.
- Apple osiągnęło wyniki lepsze od reszty rynku i sprzedało ponad 10 mln sztuk, ale nadal stanowiło to spadek o 5,4%. Procent wysyłanych modeli spowodował, że iPhone X nieznacznie spadł w porównaniu z 4 kwartału do około 25%, ale pozostał najlepiej sprzedającym się smartfonem w regionie. Większa strategia portfela Apple będzie ważniejsza z upływem roku – ponad 25% przesyłek w pierwszym kwartale to iPhone SE, 6 i 6S – modele, które mają ponad dwa lata. Ta szersza dystrybucja przesyłek jednak zrekompensowała wzrost wartości napędzany przez droższy model iPhone X.
- Huawei hamował ten trend, odnotowując wzrost o 38,6% i sprzedając w 1Q 2018 w Europie 7,4 mln sztuk, z czego ponad 1 milion to nowy P Smart . Pomimo dużego wzrostu wolumenu udało się zwiększyć wartość tylko o 1,7% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Najlepsze marki smartfonów pod względem sprzedaży w Europie (1Q 2018):
miejsce | marka | liczba sprzedanych szt. | wzrost | udział |
---|---|---|---|---|
1. | Samsung | 15,2 mln | -15,4% | 33,1% |
2. | Apple | 10,2 mln | -5,4% | 22,2% |
3. | Huawei | 7,4 mln | +38,6% | 16,1% |
4. | Xiaomi | 2,4 mln | >+999% | 5,3% |
5. | NOKIA | 1,6 mln | n/d | 3,5% |
źródło: Canalyst – Smartphone shipments fall 6.3% in Europe in Q1 2018
test