W 2018 r. gry mobilne wygenerują 51% przychodów na rynku gier

Przewiduje się, że w 2018 roku przychody z gier mobilnych będą stanowiły więcej niż 50% globalnego rynku gier, z kwotą o łącznej wartości 137,9 mld USD.

Rynek gier na świecie w 2018 r. (prognozy przychodów)
Rynek gier na świecie w 2018 r. (prognozy przychodów wg urządzeń i segmentów)

Według najnowszego raportu kwartalnego „Global Games Market Report” serwisu Newzoo wynika, że 2,3 mld graczy na świecie wyda w tym roku na gry aż 137,9 mld dolarów. Oznacza to wzrost o 13,3% w stosunku do roku poprzedniego, czyli 16,2 mld dolarów więcej.

Gry mobilne będą stanowiły nadal największy segment, osiągając dwucyfrowy wzrost od czasu premiery pierwszego iPhone’a w 2007 roku. Łącznie przychody z mobile’a wzrosną o 25,5% w stosunku do ubiegłego roku, osiągając 70,3 mld USD. Oznacza to, że po raz pierwszy ponad połowa wszystkich przychodów z gier będzie pochodziła z segmentu mobilnego. Gry na smartfony będą stanowić 80% tej części, czyli 56,4 mld dolarów, a pozostałe 20% będzie pochodzić z tabletów. Gry konsolowe to drugi co do wielkości segment generujący 34,6 mld dolarów, podczas gdy gry komputerowe przyniosą 32,9 mld dolarów.

W raporcie przedstawiono również prognozy dotyczące globalnego rynku gier do roku 2021. Oczekuje się, że wydatki konsumpcyjne na gry wzrosną do 180,1 mld dolarów do 2021 roku, (CAGR +10,3% między 2017 i 2021 r. – skumulowany roczny wskaźnik wzrostu Compound Annual Growth Rate – wskaźnik wykorzystywany do obliczeń średniego rocznego wzrostu pewnej wielkości w badanym okresie, np. średniego wzrostu zysków, wartości majątku).

Biorąc pod uwagę, że globalny przychód na rynku gier wynosił 70,6 mld dolarów w 2012 roku, oznacza to, że 10-letni CAGR dla rynku (2012-2021) wynosi +11,0%. Utrzymywanie dwucyfrowej stopy wzrostu przez 10 lat jest naprawdę niezwykłe; jest to duże osiągnięcie dla pojedynczej firmy, nie mówiąc już o całej branży, która istnieje od wielu dziesięcioleci.

Udział w rynku gier w 2018 r. (przychody):

MOBILEKONSOLEKOMPUTERY (PC)
smartfony41% (56,4 mld $)
tablety10% (13,9 mld $)
gry WWW3%(4,3 mld $)
BOX + digital21% (28,6 mld $)
SUMA51% (70,3 mld $)25% (34,6 mld $)24% (32,9 mld $)

Przeczytaj także: Smartfony już zdominowały rynek gier (2015-2020)

W ciągu dekady rynek gier na świecie może stale osiągać dwucyfrowy wzrost

W ciągu dekady gry mobilne wzrosną z najmniejszego segmentu w 2012 r. do ogromnego przemysłu o wartości 100 mld dolarów w 2021 r. Co niezwykłe, wzrost popularności gier mobilnych nie spowodował znaczących przychodów z gier na komputery PC lub konsole. W nadchodzących latach wzrost przychodów z gier mobilnych będzie nadal najwyższy, osiągając 106,4 mld dolarów w 2021 roku. Do tego czasu gry na smartfony i tablety wygenerują łącznie 59% przychodów w całym segmencie.

Zarówno gry na PC, jak i na konsole wykazały stały wzrost w ciągu ostatnich kilku lat. W tym roku gry na konsole wygenerują 34,6 mld dolarów i zdobędą 25% rynku. Gry komputerowe wygenerują 32,9 mld dolarów, co oznacza, że ​​jest to najmniejszy segment gier z 24% udziałem w rynku.

Przychody z rynku gier na świecie w latach 2012-2021
Przychody z rynku gier na świecie (mobile, PC, konsole) w latach 2012-2021

Zauważa się także dalszy potencjał wzrostu w segmencie PC i konsol, jeśli wydawcy będą kontynuować ulepszanie opcji wydatków w grach przy zachowaniu ceny z góry. Co więcej, transmisje na żywo i esport będą w pełni wykorzystane przez segment konsolowy do 2021 roku, co jeszcze bardziej zwiększy zaangażowanie graczy. Prognozuje się, że w 2021 r. segment konsolowy wzrośnie do 39,0 mld USD, a CAGR wyniesie +4,1%.

Japońscy gracze spędzają najwięcej czasu na grach, zajmując 3. miejsce na świecie

Japoński rynek gier nadal będzie trzecim co do wielkości na świecie w 2018 roku (za Stanami Zjednoczonymi i Chinami), rosnąc o 15,1% i osiągając 19,2 miliarda dolarów. W związku z ciągłym sukcesem gier mobilnych w Japonii, po raz drugi zwiększyły się szacunki dotyczące japońskiego rynku gier mobilnych. Oznacza to, że ten rynek gier mobilnych jest obecnie prawie taki sam jak rynek Ameryki Północnej z mniej więcej jedną trzecią liczby graczy. W rzeczywistości japońscy gracze prześcigają większość krajów, szczególnie w grach mobilnych. Średnie wydatki na użytkownika w Japonii są 1,5 razy wyższe niż w Ameryce Północnej i ponad 2,5 razy wyższe niż w Europie Zachodniej.

Same Chiny będą stanowić ponad jedną czwartą wszystkich globalnych przychodów z gier, osiągając w tym roku 37,9 mld USD – ten kraj pozostanie numerem jeden na rynku gier według przychodów i liczby graczy. Mobile jest siłą dominującą i wygeneruje 61% przychodów w 2018 r., a do 2021 r. osiągnie 70% rynku.

Zobacz również jak wyglądał rynek gier w Polsce w zeszłym roku!

Łącznie terytoria APAC wygenerują 71,4 mld USD, czyli 52% łącznych przychodów z gier globalnych. Oznacza to wzrost o +17,0% rok do roku, z czego prawie całość można przypisać grom na smartfony – ten segment  wzrośnie o 9,7 mld USD rok do roku do 44,7 mld USD w 2018 roku. Terytoria APAC są głównym motorem ciągłego wzrostu globalnego przemysłu gier, ponieważ liczba użytkowników smartfonów na rynkach wschodzących, takich jak Indie i Azja Południowo-Wschodnia, rośnie wykładniczo, w tym samym czasie rośną także wydatki na gry mobilne na bardziej rozwiniętych rynkach, takich jak Chiny i Japonia.

Udział przychodów z rynku gier według regionu (2018)
Udział przychodów z rynku gier według regionu (2018)

Ameryka Północna jest drugim co do wielkości regionem, z szacowanymi przychodami w wysokości 32,7 mld USD w 2018 r., co stanowi wzrost o 10,0% r / r. Większość tego wzrostu będzie pochodzić z gier na smartfony i, w mniejszym stopniu z gier konsolowych. Widzimy te same trendy w regionie EMEA, w którym spodziewany jest wynik 28,7 mld USD w tym roku.

W krajach europejskich gracze mobilni są mniej skłonni do wydawania pieniędzy niż Amerykanie, a średnie wydatki na płatnika w Ameryce Północnej są 1,6 razy wyższe niż w Europie. Jest to jednak zrównoważone przez stale rosnącą populację smartfonów na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Przychody z gier w Ameryce Łacińskiej wzrosną w tym roku do 5,0 mld USD.

źródło: Newzoo – Mobile Revenues Account for More Than 50% of the Global Games Market as It Reaches $137.9 Billion in 2018