ESA wydała najbardziej szczegółową mapę gwiazd

Nowa mapa galaktyki (Ziemia i Gaia) od ESA pokazuje najbardziej szczegółowe informacje na temat między innymi pozycji i jasności 1,7 miliarda gwiazd.

Mapa Galaktyki (1,7 mld gwiazd) | Gaia 2018

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaktualizowała trójwymiarową mapę gwiazd Gai, dzięki czemu jest ona znacznie bogatsza. Dzięki niej prawdopodobnie poczujesz się jak maleńki pyłek w niesamowicie rozległym wszechświecie.

Zaktualizowana mapa galaktyki zawiera obiekty znajdujące się w odległości do 8 000 lat świetlnych, podczas gdy pierwsza mapa obejmowała obszar w promieniu 500 lat świetlnych od miejsca, w którym się znajdujemy (czyli Ziemi). Pokazuje ona lokalizację i jasność 1,7 miliarda gwiazd w naszej galaktyce i poza nią, ponad pół miliarda więcej niż pierwszy zestaw danych, które ESA wypuściło w 2016 roku.

Jeszcze bardziej imponujące jest to, że mapa gwiazdozbioru obejmuje również odległości i ruchy aż 1,3 miliarda gwiazd – poprzednia mapa zawierała te wartości tylko dla 2 milionów.

Satelita Gaja i jego jednomiliardowy piksel odwzorowują między innymi:

• Drogę Mleczną (i nie tylko) od 2013 roku, zbierając dane gwiazd, których jeszcze nie widzieliśmy.
  • Oprócz lokalizacji, jasności, odległości i ruchów ponad miliarda gwiazd, drugi zestaw danych Gai obejmuje również pomiary kolorów prawie wszystkich obiektów gwiezdnych,
  • temperaturę powierzchni około 100 milionów,
  • wpływ międzygwiezdnego pyłu na 87 milionów,
  • oraz pozycje ponad 14 000 znanych asteroidów.

Naukowcy używają tych danych do badania ewolucji naszej galaktyki, sił grawitacyjnych w przestrzeni kosmicznej i rozkładu ciemnej materii.

Skala danych zebranych przez Gaia (fot. ESA 2018)

Mapę możesz pobrać w wysokiej rozdzielczości ze strony podanej w źródle lub tutaj (jpg, 2,78 MB).

Gaja znacznie zwiększa nasze zrozumienie Wszechświata we wszystkich kosmicznych skalach – powiedział jeden z naukowców projektu, Timo Prusti. Nawet w sąsiedztwie Słońca, które uważamy za najlepsze, Gaja odkrywa nowe i ekscytujące funkcje.

Na poniższych filmach możesz obejrzeć 960 milionów z 1,7 miliarda gwiazd w ruchu:

A także na wideo w widoku 360 stopni:

źródła: ESA – Gaia creates richest star map of our Galaxy – and beyond / Gaia / Space Science / Our Activities / ESA via Engadget, The Verge