Sprzedaż smartfonów w Chinach spadła o 21% w 1Q 2018 r.

Analitycy od dawna ostrzegają przed spadkiem sprzedaży chińskich smartfonów i wygląda na to, że właśnie nadszedł ten moment, osiągając najniższy poziom sprzedaży od 2013 r.

Sprzedaż smartfonów w Chinach (1Q 2012 - 1Q 2018)

Sprzedaż smartfonów w Chinach (1Q 2012 – 1Q 2018)

Wzrost popularności smartfonów w Chinach był dobrym momentem dla krajowych producentów OEM, którzy osiągnęli imponujące wyniki, gdy populacja licząca miliardy osób zaczęła korzystać z urządzeń mobilnych. Jednak rynek osiągnął punkt nasycenia w 2017 roku – kiedy sprzedaż po raz pierwszy przestała rosnąć – a pierwszy kwartał tego roku pokazuje już znacznie niższe wyniki sprzedaży.

Z opublikowanych dzisiaj danych przez Canalys wynika, że liczba sprzedaży chińskich urządzeń mobilnych (smartfonów) spadła o 21 proc. w porównaniu do pierwszego kwartału zeszłego roku.

Łączna liczba urządzeń sprzedanych w Chinach spadła poniżej 100 mln sztuk na tym rynku po raz pierwszy od końca 2013 r.


8 z 10 największych dostawców smartfonów zostało dotkniętych spadkami, a Gionee, Meizu i Samsung zmniejszyły się do mniej niż połowy swoich wyników osiągniętych w Q1 2017. Tylko Xiaomi odnotowało wzrosty, jej liczba przesyłem wzrosła o 37 procent, osiągając 12 milionów. To wystarczyło, aby wyprzedzić Apple’a, który znalazł się na 4. miejscu na chińskim rynku. Statystyki Xiaomi są wciąż mocno uzależnione od niskokosztowej oferty smartfona Redmi.

Udział chińskich producentó w sprzedaży smartfonów na rodzimym rynku

Zobacz także: Sprzedaż smartfonów ponownie wzrosła (3Q 2017)

Huawei, Oppo i Vivo stały na czele rynku. Nieco niewiarygodnie jest to, że te trzy firmy oraz Xiaomi stanowią obecnie bardzo dominujące 73 proc. sprzedaży na chińskim rynku. Według Canalys jest to zła tendencja dla konsumentów i miłośników smartfonów w Chinach.

Poziom konkurencji zmusił każdego sprzedawcę do naśladowania produktów innych i strategii wejścia na rynek. Podczas gdy Huawei, Oppo, Vivo i Xiaomi muszą radzić sobie z kurczącym się rynkiem chińskim, mogą czerpać korzyści z faktu, że będą się dalej konsolidować, a ich rozmiar pomoże im przetrwać dłużej niż pozostali mniejsi gracze.

W drugim kwartale mogą nastąpić wzrosty, gdy Oppo, Vivo i Huawei wydadzą swoje nowe flagowe urządzenia. Jednak chiński przemysł, który kiedyś się rozwijał, musi teraz zmagać się z tą samą kwestią co Stany Zjednoczone i inne rynki rozwinięte – konsumenci nie zmieniają swojego telefonu już tak często, jak chcieliby tego producenci.

źródło: Techcrunch via Canalys – Chinese smartphone market suffers a hard-landing, shipments decline by 21% in Q1 2018

Łukasz Majchrzyk
Obserwuj

Łukasz Majchrzyk

redaktor mobiRANK.pl
Od 2005 roku zajmuje się komunikacją internetową i e-marketingiem, pasjonat urządzeń mobilnych i nowych technologii. Dołącz do moich kręgów na Google+ .
Łukasz Majchrzyk
Obserwuj